UDOSTĘPNIJ

Po licznych zapowiedziach, Volkswagen zaprezentował supersportowy, całkowicie elektryczny model I.D. R Pikes Peak. Premiera samochodu odbyła się we francuskiej miejscowości Alés.

Łączna moc dwóch silników elektrycznych pojazdu wynosi 500 kW (680 KM), zaś ich moment obrotowy to 650 Nm. Samochód, wraz z kierowcą, waży mniej niż 1 100 kg i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,25 sekundy. To lepszy wynik niż w przypadku bolidów Formuły 1 i Formuły E.

24 czerwca 2018 r. I.D. R weźmie udział w słynnym wyścigu górskim Pikes Peak w Colorado Springs w USA z zamiarem pobicia aktualnego rekordu trasy dla pojazdów elektrycznych, który wynosi 8 minut i 57,118 s.

Jak powiedział dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Rozwoju Technicznego:
„Dzięki modelom z rodziny I.D. Volkswagen zamierza zająć czołową pozycję w dziedzinie samochodów elektrycznych. Z tego punktu widzenia start w wyścigu Pikes Peak jest ważny dla Volkswagena nie tylko ze względu na udział w sporcie samochodowym, ale ma też wielkie znaczenie symboliczne. Z doświadczeń zbieranych podczas startów w zawodach sportowych nasi klienci korzystają od zawsze. Także w tym wypadku spodziewamy się cennych impulsów do rozwoju kolejnych modeli z rodziny I.D.. Udział w górskim wyścigu Pikes Peak będzie na pewno wielkim testem wytrzymałości dla napędu elektrycznego”.

Jak informuje Volkswagen, głównym celem przy opracowywaniu Volkswagena I.D. R Pikes Peak było znalezienie równowagi między wydajnością energetyczną a masą pojazdu. Osiągi maksymalne nie stanowiły najwyższego priorytetu konstruktorów.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport, stwierdził:
„Podobnie jak w wypadku seryjnych modeli marki Volkswagen, także w sporcie samochodowym pojazdy z napędem elektrycznym będą grały coraz większą rolę. Podczas pracy nad I.D. R Pikes Peak bardzo pomogła nam współpraca w ramach samego koncernu, tym bardziej że czasu nie było wiele. Otrzymaliśmy na przykład pomoc ze strony zakładu produkcji akumulatorów koncernu Volkswagen w Brunszwiku, pracowaliśmy też wspólnie z działem Rozwoju Technicznego w Wolfsburgu”.

Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie dwóch silników, tak jak w wypadku Golfa Bi-Motor, który startował w Pikes Peak w latach 1985, 1986 i 1987. Rolę magazynów energii – podobnie jak w seryjnych samochodach elektrycznych – pełnią akumulatory litowo-jonowe. Co ciekawe, około 20 procent potrzebnej energii elektrycznej będzie wytwarzane podczas pokonywania 20-kilometrowej trasy wyścigu. Odzyskuje się ją w wyniku procesu rekuperacji – część energii powstającej podczas hamowania jest zamieniana przez silniki (które działają w tym wypadku jak generatory) w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach.

Jazdy testowe na górskiej trasie w Colorado Springs można przeprowadzać tylko na pewnych odcinkach i w bardzo ograniczonym zakresie. Większość testów odbywa się więc nie na rzeczywistej trasie, lecz na torach wyścigowych.

Za kierownicą Volkswagena I.D. R Pikes Peak zasiądzie Romain Dumas, który podejmie próbę pobicia aktualnego rekordu samochodów elektrycznych. 39-letni Francuz ma na koncie trzy zwycięstwa w Pikes Peak oraz dwie wygrane w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dumas urodził się właśnie w Alés.

Na Pikes Peak panują niezwykle wymagające warunki. Wyścig rozpoczyna się na wysokości 2 862 m n.p.m., zaś różnica wzniesień wynosi 1 440 m. Aby dotrzeć do mety na wysokości 4 302 m n.p.m. kierowcy muszą pokonać po drodze 156 zakrętów. Pod koniec czerwca na szczycie Pikes Peak często panują temperatury poniżej zera stopni.

Pierwsza edycja wyścigu odbyła się w 1916 r.

vw.press-bank.pl, materiały własne

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA