Toyota poinformowała, że rozpocznie dostawy zestawów napędowych opartych na ogniwach paliwowych do autobusów miejskich portugalskiej firmy Caetanobus SA, należącej do koncernu Salvador Caetano Indústria. Będą to pierwsze autobusy z napędem wodorowym Toyoty w Europie.
Caetanobus SA zbuduje własne pojazdy zasilane technologią japońskiego producenta. Toyota zamierza dostarczać swojemu partnerowi ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, jednostki sterujące oraz łączące je przewody i wloty wodoru. Pierwszy zeroemisyjny autobus miejski portugalskiej marki opuści linię produkcyjną jesienią 2019 roku. Na początku Caetanobus SA wyprodukuje dwa pojazdy demonstracyjne, które będą woziły pasażerów w wybranych europejskich miastach.
Jak powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i dyrektor generalny Toyota Motor Europe:
„Współpraca z firmą Caetanobus w zakresie dostarczania naszych systemów ogniw paliwowych do produkowanych przez nią autobusów to kolejna okazja do zademonstrowania wielu praktycznych zastosowań i korzyści dla środowiska z technologii wodorowych. Bardzo nas cieszy perspektywa ujrzenia na ulicach europejskich miast pierwszych wodorowych autobusów naszego wieloletniego partnera. Wodorowe autobusy mają wiele zalet w porównaniu do innych bezemisyjnych pojazdów tego rodzaju. Należą do nich większy zasięg na jednym tankowaniu i krótki czas napełniania zbiorników paliwem. Korzyści te pozwolą przeznaczyć wodorowe autobusy do obsługi dłuższych tras i w większym stopniu je wykorzystywać”.
Ogłoszenie współpracy pomiędzy Toyotą i Caetanobus SA miało miejsce w Lizbonie, w obecności przedstawicieli portugalskiego rządu, odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska. Konferencja odbyła się w czasie wizyty w Portugalii katamaranu Energy Observer, wodorowego statku morskiego zasilanego ogniwami paliwowymi, który jest samowystarczalny energetycznie. Korzysta on wyłącznie ze źródeł odnawialnych, w tym energii słonecznej, wiatrowej i ruchu fal. Jacht znajduje się w trakcie podróży dookoła świata, stanowiącej eksperymentalną wyprawę naukową.
Toyota promuje technologię ogniw paliwowych jako alternatywę dla pojazdów elektrycznych na baterie. Według japońskiego producenta wodór może pełnić rolę paliwa przyszłości w modelach osobowych, ciężarówkach i samochodach dostawczych, autobusach oraz małych pojazdach przemysłowych. Obecnie Toyota produkuje zeroemisyjnego sedana Mirai, dostępnego m.in. w Europie, Ameryce i Japonii, wodorowe autobusy SORA, które jeżdżą już po ulicach Tokio, wodorowe wózki widłowe, obsługujące fabryki i magazyny w Japonii oraz pojazdy dostawcze, pracujące we flocie sieci sklepów Seven-Eleven w Japonii. Opracowała także dwie prototypowe ciężarówki, które przewożą towary w porcie Long Beach w Kalifornii.
toyotanews.eu, materiały własne