UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego ekologicznego autobusu. Do grona pojazdów z napędem alternatywnym dołączy model Urbino 12 hydrogen – autobus wodorowy nowej generacji, napędzany energią z ogniwa paliwowego. Oficjalną premierę pojazdu zapowiedziano na rok 2019.

Solaris Urbino 12 hydrogen ma być całkowicie bezemisyjny. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, przetwarzanego w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej technologii, pojazd uzyska rekordowy (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięg na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Autobus zostanie także wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Akumulator będzie ładowany energią pochodzącą z wodoru lub poprzez gniazdo plug-in. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy. Dwunastometrowy autobus zabierze na pokład do 80 pasażerów.

Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2014 roku wraz z dostawą do Hamburga dwóch przegubowych autobusów elektrycznych (Solaris Urbino 18,75) napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. W pojazdach zaprezentowanych 4 lata temu zasadnicze źródło napędu stanowiły baterie. W nowym autobusie hybrydowym energia elektryczna będzie pochodziła z wodoru, natomiast bateria ma pełnić jedynie funkcję wspomagającą.

Dwunastometrowy Solaris Urbino hydrogen zostanie wyposażony w nowoczesne ogniwo paliwowe, którego moc wynosi 60 kW. Producent wykorzysta także najnowsze rozwiązania w zakresie technologii magazynowania wodoru, montując na dachu pojazdu butle wykonane z kompozytów – dzięki temu masa zbiorników spadnie o około 20% w porównaniu z poprzednim modelem. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, zastosowany zostanie system klimatyzacji z pompą ciepła CO2, który pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego.  Pozwoli to znacząco zwiększyć zasięg pojazdu.

Dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar Badań i Rozwoju, powiedział:
„Rewolucja w zakresie ekologicznego transportu publicznego jest faktem – Solaris postanowił odpowiedzieć na to zapotrzebowanie kolejnym produktem. A autobusy wodorowe mają wszelkie predyspozycje, by zaistnieć szerzej na rynku: są tanie w eksploatacji, lżejsze od autobusów elektrycznych, mają zasięg wystarczający na przejechanie 350 km na jednym tankowaniu wodoru (tyle wynosi średnio dzienny przebieg autobusu miejskiego) i są całkowicie bezemisyjne – jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna”.

Oba dostarczone w 2014 roku do Hamburga Solarisy Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym jeżdżą regularnie na trasie linii 109. Ponadto, polski producent dostarczył w zeszłym roku do Rygi pierwszy trolejbus napędzany ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Jeszcze w tym roku w stolicy Łotwy będzie jeździć łącznie 10 takich pojazdów.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY