UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Firma Transdev podpisała umowę z Solaris Bus & Coach na zakup dwóch autobusów wodorowych. Pojazdy pojawią się na drogach szwedzkiego miasta Sandviken jesienią 2021 r. Blisko dwudziestopięciotysięczne miasto położone w szwedzkim regionie Gävleborg w ostatnim czasie stawia na ekologiczne rozwiązania.

„Gävleborg przejmuje inicjatywę w kierunku zielonej transformacji. Zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim podkreśla się, że wodór jest ważny w przejściu na transport zelektryfikowany, a w Gävleborg mamy, wraz z firmami lokalnymi i regionalnymi, szczególnie dobre warunki. Zielona transformacja musi przebiegać znacznie szybciej niż obecnie, więc jest jasne, że będziemy napędzać rozwój i testować tę technologię” – powiedziała przewodnicząca rady regionalnej regionu Gävleborg, Eva Lindberg.

„Wspaniale jest móc wprowadzić tę nową technologię w Sandviken. Autobusy zapewnią pasażerom większy komfort podróży, a także przyczynią się do czystszego powietrza i obniżenia poziomu hałasu w całym mieście. To również krok w przyszłość dla całego regionu Gävleborg” – dodał Johnny Struwe, Manager Floty w Transdev Sverige.

Urbino 12 hydrogen, które wkrótce trafią na szwedzkie ulice, to zeroemisyjne pojazdy zasilane energią z ogniwa paliwowego o mocy 70 kW. Jednostkę napędową w wodorowych Solarisach stanowi oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego zamówione autobusy zostaną wyposażone w baterię trakcyjną Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. W pojazdach wodorowych energia elektryczna powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. W konsekwencji pojazdy nie generują szkodliwych substancji do otoczenia. Wodór gromadzony jest na dachu autobusu w postaci gazowej w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów.

Zamówione Solarisy pomieszczą 85 osób. Autobusy zostaną zaopatrzone w tzw. pakiet skandynawski, czyli dodatkowe elementy wyposażenia i izolacji termicznej, specjalnie zaprojektowane pod kątem jazdy w niskich temperaturach.

„Solaris od wielu lat stawia na zeroemisyjne rozwiązania, mając na uwadze przyszłość transportu publicznego. Już w 2014 roku dostarczyliśmy do Szwecji pierwszy autobus elektryczny. Teraz dostarczamy pierwszy autobus wodorowy. Jesteśmy zaszczyceni, że region Gävleborg oraz przewoźnik Transdev, zaufali naszemu doświadczeniu, wybierając rozwiązania Solarisa. To zamówienie jest ważnym i strategicznym przełomem dla wprowadzenia najnowszej generacji elektrycznych autobusów przyszłości” – powiedział Klaus Hansen, Dyrektor Zarządzający Solaris Szwecja.

Zamówione Solaris Urbino 12 hydrogen będą pierwszymi autobusami wodorowymi, które dołączą do szwedzkiego transportu publicznego, jednak na ulicach Szwecji od ponad 6 lat kursują już elektrobusy Solarisa. Współpraca producenta z Bolechowa ze szwedzkimi przewoźnikami sięga 2003 r. Od tego czasu Solaris dostarczył do klientów w Szwecji ponad 600 pojazdów, spośród których większość stanowią pojazdy z napędami nisko- i zeroemisyjnymi.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY