UDOSTĘPNIJ

ELAB, największy projekt badawczy sektora e-mobility w regionie CEE, zostanie zrealizowany w Łodzi. W badanie PSPA zaangażowało się 12 firm, które w ramach 10 tys. przejechanych km i 20 tys. różnych pomiarów sprawdzą komercyjne wykorzystanie samochodów elektrycznych w wielu wariantach rzeczywistego użytkowania. Projekt obejmie także testy nowatorskich stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem ulicznym.

Projekt startuje 05 października 2020 r. Przez okres 12 tygodni osobowe i dostawcze samochody elektryczne oraz ich spalinowe odpowiedniki zostaną włączone do flot partnerów branżowych PSPA, gdzie będą na bieżąco monitorowane. W ramach badania testowane pojazdy przejadą łącznie ok. 10 000 km, a ich eksploatacja w ciągu doby pozwoli pozyskiwać blisko 20 tys. różnych pomiarów. Zgromadzone dane posłużą do porównania całkowitych kosztów posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy potencjału elektryfikacji flot przedsiębiorstw z różnych sektorów. Badanie pozwoli także ustalić m.in. wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów, porównać wiele wariantów instalowanej infrastruktury oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim.

Przyjęliśmy wiele parametrów badawczych, które nasi partnerzy przetestują w ramach eksploatacji sześciu różnych modeli samochodów. Osobowe, w pełni elektryczne Renault ZOE zostanie porównane ze spalinowym Clio. Z konwencjonalnymi odpowiednikami zestawimy również elektryczne modele dostawcze: Renault Kangoo Z.E oraz Renault Mastera Z.E. Zamierzamy przetestować pojazdy należące do różnych segmentów, które mogą być użytkowane przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w różnych sektorach – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu.

Elektryczne i spalinowe Renault będą eksploatowane w rejonie Łodzi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Testy w ramach projektu ELAB potrwają 12 tygodni. Oprócz badania TCO celem projektu będzie ustalenie wpływu pojazdów na środowisko oraz sposobów najbardziej efektywnego wdrażania samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania do flot firmowych i samorządowych. ELAB obejmie ponadto testy punktów ładowania zintegrowanych z oświetleniem ulicznym.

Miasto Łódź, będące gospodarzem projektu, realizuje kompleksową strategię wsparcia elektromobilności, wynikającej bezpośrednio z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz innych działań towarzyszących jej propagowaniu.

W 2019 r. został powołany Komitet Sterujący ds. utworzenia na terenie Miasta Łodzi 210 punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych. Wymiernym rezultatem działań na rzecz elektromobilności było podpisanie listu intencyjnego o współpracy z PSPA, liderem pośród podmiotów działających w tej dziedzinie, w formule wspólnych działań pod nazwą „Laboratorium Nowej Mobilności”. Równolegle realizowane są projekty dotyczące testów użytkowania aut elektrycznych. Innym działaniem sprzyjającym rozwojowi elektromobilności w Łodzi, zastosowanym po raz pierwszy w Polsce, było oznaczenie piktogramami EV buspasów – mówi Adam Wieczorek, Wiceprezydent Miasta Łodzi.

Realizacja projektu ELAB jest możliwa dzięki współpracy strategicznej PSPA z Renault Polska, które na czas trwania badania udostępniło sześć pojazdów z trzech różnych segmentów. Obsługą serwisową i wsparciem technicznym testowanych samochodów elektrycznych i konwencjonalnych będzie zajmował się łódzki koncesjoner Renault, firma Jaszpol, posiadająca duże doświadczenie w obsłudze EV.

– Rozwój zrównoważonego transportu opartego o samochody elektryczne należy do priorytetów działalności Renault. Jako partner dysponujący obecnie najszerszą gamę pojazdów w 100% elektrycznych możemy zaoferować do testów ich pełną gamę: samochód miejski ZOE o zasięgu do 395 km, funkcjonalną furgonetkę Kangoo Z.E. i duży furgon Master Z.E. Wspieramy także rozwój elektromobilności w Polsce uczestnicząc w wielu programach edukacyjnych mających na celu promocję zrównoważonej mobilność, czy np. użyczając nasze modele elektryczne do testowania ładowarek instalowanych przy dworcach kolejowych – mówi Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności w Renault.

Na potrzeby badania TCO wszystkie samochody biorące udział w projekcie zostaną wyposażone w nadajniki rejestrujące nie tylko dokładną lokalizację pojazdu, ale i również szereg danych pozyskiwanych z komputera pokładowego, co jest możliwe dzięki rozwiązaniu telematycznemu dostarczonemu przez oficjalnego partnera technologicznego PSPA, firmę Webfeet Solutions.

– Jako firma globalna i część grupy Bridgestone pilnie przyglądamy się rozwojowi elektromobilności i jako jedna z pierwszych firm telematycznych zaoferowaliśmy funkcjonalności do zarządzania pojazdami elektrycznymi. Już teraz za pomocą platformy WEBFLEET można na bieżąco sprawdzać pozostały zasięg jazdy, poziom naładowania baterii, status ładowania czy pozostały czas ładowania i cały czas rozwijamy produkt pod kątem wsparcia aut elektrycznych. Jesteśmy przekonani, że dane telematyczne istotnie wzbogacą projekt ELAB i będą rzetelną podstawą do podejmowania decyzji flotowych – mówi Dariusz Terlecki, Sales Director Poland & CEE w Webfleet Solutions.

Infrastrukturę ładowania, na potrzeby uzupełniania energii w akumulatorach uczestniczących w projekcie samochodów elektrycznych dostarczy EVBox, posiadający w swojej ofercie zarówno ładowarki naścienne typu wallbox, jak i stacje wolnostojące.

– W ramach projektu koncentrujemy się na korzyściach dla Inwestora płynących z zastosowania inteligentnych systemów ładowania aut elektrycznych EVBox. Już dziś rozwiązania EVBox umożliwiają ograniczać koszty, zarówno budowy stacji, jak i ich utrzymania. Stacje EVBox w standardzie umożliwiają zarządzanie mocą sieci, tak aby nie przekraczać dostępnego poziomu mocy w godzinach szczytu oraz zapewniają elastyczność w zarządzaniu dzięki darmowej i niezawodnej komunikacji – mówi Wojciech Dziwisz, Ekspert ds. Rozwiązań w EVBox.

Projekt pozwoli również na przetestowanie dostarczonych przez EV Charge ładowarek zintegrowanych z oświetleniem ulicznym, co stanowi innowacyjne rozwiązanie dla planowania infrastruktury ładowania EV w przestrzeni miejskiej.

– Przystąpienie przez EV Charge do projektu Pilot Maker Electro ScaleUp (projekt finansowany przez PARP), zaowocowało powstaniem ładowarki Combocharger. To rozwiązanie doskonale łączy możliwość ładowania pojazdów elektrycznych z funkcją oświetlenia punktu ładowania i umożliwia wykorzystanie istniejącej infrastruktury zasilającej do szybszego rozwoju elektromobilności. Udział w projekcie ELAB daje nam możliwość sprawdzenia poprawności działania Combocharger w warunkach normalnej eksploatacji urządzenia – mówi Piotr Gapanowicz, Dyrektor Zarządzający EV Charge.

Za wsparcie merytoryczne i analityczne badania ELAB odpowiada firma ARVAL.

– W Arval wspieramy klientów w doborze rozwiązań odpowiednich dla ich potrzeb i pomagamy nie tylko w finansowaniu pojazdów, ale też infrastruktury do ich ładowania. Chcemy też zwiększać świadomość Polaków na temat samochodów elektrycznych, dlatego prowadzimy m.in. cykl edukacyjny „Pogromcy Elektromobilnych Mitów”. Chętnie angażujemy się również w projekty partnerów, takie jak ELAB – Miasto Czystego Transportu, by dzielić się swoją wiedzą na temat finansowania samochodów elektrycznych, wspólnie obalać pokutujące mity, ale też nieustannie poznawać nowe punkty widzenia, opinie i dane o tym segmencie motoryzacji – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska Sp. z o.o.

Samochody trafią do partnerów PSPA odpowiedzialnych za testowanie pojazdów w realnych warunkach użytkowania, co pozwoli na zgromadzenie danych umożliwiających porównanie TCO. Jednym z takich partnerów będzie firma DHL Parcel Polska.

– Samochody elektryczne oraz zastosowanie paliw alternatywnych to przyszłość logistyki. Rosnąca świadomość firm logistycznych w kwestii ich wpływu na środowisko sprawia, że branża w coraz większym stopniu stawia na ekologię i zrównoważony transport. Nasza strategia zakłada cel „zero emisji 2050”, który zakłada całkowitą redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dzięki elektrycznej flocie zmniejszymy emisję CO2, a zwiększymy pozytywny wpływ na środowisko oraz komfort pracy kurierów. Samochody elektryczne mogą poruszać się na przykład w strefach zeroemisyjnych, zamkniętych dla pojazdów spalinowych. Partnerstwo w największym, ogólnopolskim projekcie badawczym dotyczącym wykorzystania EV w przestrzeni miejskiej jest kolejnym krokiem w rozwoju elektromobilności w naszej firmie i przybliża nas do realizacji strategii zero emisjimówi Bartłomiej Wnęk, Dyrektor ds. Operacyjnych, Członek Zarządu w DHL Parcel Polska.

Testowane pojazdy będą również eksploatowane w bieżącej działalności firmy H&M.

– Jednym z celów Grupy H&M jest osiągnięcie pozytywnego wpływu na klimat do 2040 r. Oznacza to, że będziemy usuwać z atmosfery więcej gazów cieplarnianych, niż wygenerujemy. Wraz z rozwijającym się biznesem Online, transport staje się dla nas coraz ważniejszym obszarem zainteresowania. Dążymy do tego, aby nasza logistyka była jak najbardziej energooszczędna i niskoemisyjna.  Projekt ELAB – Miasto Czystego Transportu wpisuje się w nasze działania związane z promowaniem wykorzystywania w dystrybucji bardziej przyjaznych środowisku aut nowej generacji – mówi Michael Schulz, Regional Logistics Manager East Europe w H&M.

Kolejnym partnerem projektu została IKEA.  

– Wspieranie zrównoważonego transportu, w tym rozwoju elektromobilności, jest częścią naszej globalnej strategii People and Planet Positive. Zobowiązaliśmy się, iż do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów będzie bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach zeroemisyjnych. To kolejny kamień milowy w dążeniu do naszego celu, jakim jest osiągnięcie przez IKEA neutralności klimatycznej do 2030 roku. Z niecierpliwością czekamy na wyniki testów i to, jak sprawdzą się elektryczne samochody w realizacji naszych usług – mówi Beata Jasiczek, Fulfilment Sourcing Manager w IKEA.

W projekt „ELAB” zaangażowała się również spółka Rhenus Delivery Services.

Rhenus Delivery Services świadczy usługi w zakresie transportu wraz z usługami dodanymi, takimi jak: wniesienie, rozpakowanie, pozycjonowanie, montaż, odbiór i utylizacja opakowań. Transport ma znaczący wpływ na zanieczyszczenie środowiska dlatego chcemy minimalizować negatywny wpływ naszej działalności. Testy samochodu elektrycznego, które odbędą się w Łodzi, są pierwszym krokiem do wprowadzenia elektrycznej floty do naszych codziennych operacji. Chcemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zapewnić przyjazną środowisku obsługę klienta – mówi Maciej Dudek, Junior Project Manager w Rhenus Delivery Services.

Pojazdy biorące udział w badaniu przetestują również pracownicy firmy Veolia.

– Grupa Veolia od ponad 20 lat wspiera polskie miasta w transformacji energetycznej, polegającej na eliminowaniu źródeł niskiej emisji. Z tych właśnie powodów w Łodzi zaangażowaliśmy się w realizację celów wyznaczonych w Ekopakcie, podpisując w tym roku list intencyjny z miastem dotyczący wsparcia inicjatyw w zakresie elektromobilności i rozwoju miejskiego transportu elektrycznego. Pojazdy elektryczne są  kluczowe dla pozbycia się z obszarów miejskich źródła smogu, jakim jest między innymi transport oparty o paliwa naftowe. Veolia podchodzi jednak do sprawy w sposób kompleksowy, bo aby elektromobilność była naprawdę ekologiczna, napędzająca ją energia również musi pochodzić z zielonych źródeł. Dlatego w Łodzi realizujemy projekt dekarbonizacji systemu ciepłowniczego. Jego efektem jest w przyszłości całkowite odejście od węgla na rzecz odnawialnych źródeł energii i zastosowania paliw alternatywnych w procesie produkcji ciepła systemowego i energii elektrycznej. Aktywny udział w kreowaniu rynku elektromobilności w Polsce jest jednym z kierunków strategicznych dla Veolii. Dysponujemy odpowiednią infrastrukturą i wiedzą, dlatego wspieranie w tej kwestii naszych wieloletnich partnerów jest czymś naturalnym – mówi Sławomir Jankowski, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Rozwoju Veolia Energia Łódź.

W elektryczne floty inwestują również podmioty realizujące zadania publiczne. Obowiązki w tym zakresie nakłada Ustawa  o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W celu zbadania opłacalności inwestycji w EV przez spółki komunalne, samochody testowe w ramach projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, trafią do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi.

– Zakład Wodociągów i Kanalizacji funkcjonuje w Łodzi od 1925 r., kiedy to rozpoczęto budowę miejskiej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej dla potrzeb jej mieszkańców. W związku z tym, że spółka jest podmiotem wykonującym zadania publiczne zlecone przez jednostkę samorządu terytorialnego- Miasto Łódź, jesteśmy zobowiązani respektować zapisy Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Prace nad wdrożeniem wymogów Ustawy rozpoczęliśmy na początku 2019 r. Przed udziałem w projekcie „ELAB”, testowaliśmy już zarówno samochody zero-, jak  i niskoemisyjne (BMW i3, Volkswagen e-Crafter czy Volkswagen Caddy CNG) – mówi Krzysztof Wrześniewski, Kierownik Wydziału Transportu w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi.

ELAB to kolejna inicjatywa PSPA mająca na celu porównanie TCO samochodów elektrycznych i spalinowych. W 2018 r. PSPA zrealizowało projekt „Misja Zerowa Emisja”, w ramach którego pod kątem całkowitych kosztów posiadania przetestowało zeroemisyjnego Volkswagena e-Carftera oraz Craftera z silnikiem Diesla. Z kolei w 2019 r.  elektryczny Mercedes-Benz eVito oraz Vito z napędem konwencjonalnym wzięły udział w projekcie „Fota z Energią”.

Rezultaty projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zostaną ujęte w raporcie PSPA i zaprezentowane w I kwartale 2021 r.

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA