UDOSTĘPNIJ

Miejski przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Pierwsze „wodorowce” powinny być dostarczone Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu (MPK) w roku 2023. Dotacja z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”, stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Po ulicach stolicy Wielkopolski jeździ obecnie 58 autobusów napędzanych elektrycznie (BEV). Przed kilkoma dniami pierwszy elektryk zaczął ponadto kursować na liniach podmiejskich.

MPK ogłosiło, że zamierza kupić do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów (22 pojazdy, ale z prawem opcji, które przewiduje możliwość zakupu maksymalnie 3 kolejnych autobusów). Mają to być pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to ważny krok w stronę ekologicznego transportu publicznego. Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na ulice miasta wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Obsłużą wszystkie linie

Zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym. Oznacza to, że pojazdy – w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych bateryjnych – nie wymagają ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań.

– Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi – dodał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Dwa warianty tankowania

Przypomnijmy, że na początku roku ogłoszone zostało postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa miałby rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy do przedsiębiorstwa zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku.
Miałyby być one realizowane na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego lub na stacji wybudowanej przez dostawcę na terenie zajezdni w Poznaniu. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut. Tankowanie autobusów odbywać się będzie przede wszystkim w porze nocnej.

Zakup z dofinansowaniem

Zakup autobusów wodorowych możliwy jest dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”. Jeżdżących obecnie po ulicach Poznania 58 autobusów elektrycznych stanowi ponad 17 % całej floty pojazdów. Na początku marca pierwszy elektryk pojawił się także na liniach podmiejskich. To to Solaris Urbino 12 Electric zakupiony przez PUK Komorniki. Jak pochwalili się przedstawiciele przewoźnika z Komornik „autobusy elektryczne to duże oszczędności dla firmy, a co za tym idzie pojawia się możliwość inwestowania zaoszczędzonych kosztów na dalsze poszerzanie np. działań ekologicznych. Z autobusu elektrycznego będziemy korzystać w szczytach komunikacyjnych”.

Źródło: MPK Poznań, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNER GŁÓWNY

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA