UDOSTĘPNIJ

Porsche inwestuje w firmę Cellforce Group GmbH. Należący do VW producent sportowych samochodów poszerza tym samym wkład w rozwój mobilności elektrycznej. Porsche i partner joint venture Customcells ogłosiły właśnie rozpoczęcie produkcji wysokowydajnych ogniw akumulatorowych w Centrum Rozwoju Weissach. Rząd niemiecki i Badenia-Wirtembergia dofinansują projekt kwotą około 60 milionów euro. Docelowo zakład produkcyjny ma osiągnąć minimalną roczną moc 100 MWh.

Ogniwo akumulatora to komora spalania przyszłości. Jako nowa spółka zależna Porsche, Cellforce Group odegra kluczową rolę w prowadzeniu badań, rozwoju, produkcji i sprzedaży wysokowydajnych ogniw akumulatorowych. To wspólne przedsięwzięcie pozwala nam pozycjonować się w czołówce globalnej konkurencji w opracowywaniu najmocniejszego ogniwa akumulatorowego i uczynić z niego połączenie między niepowtarzalnymi wrażeniami z jazdy Porsche a zrównoważonym rozwojem. W ten sposób kształtujemy przyszłość samochodu sportowego – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche

Wielomilionowe dofinansowanie

Nowe przedsięwzięcie, w którym Porsche ma 83,75 proc. udziałów większościowych, ma swoją siedzibę w Tybindze. Miasteczko uniwersyteckie znalazło się również na krótkiej liście lokalizacji fabryki akumulatorów, która ma znajdować się w bliskiej odległości od centrum badawczo-rozwojowego w Weissach oraz siedziby Porsche AG w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Oczekuje się, że do roku 2025 liczba pracowników wzrośnie z 13 zatrudnionych wspólnie przez obie firmy do 80. Republika Federalna Niemiec i Badenia-Wirtembergia finansują projekt kwotą około 60 milionów euro.

Założyliśmy Customcells w celu opracowania dostosowanych do potrzeb klienta ogniw akumulatorowych do najbardziej wymagających zastosowań i właśnie to możemy teraz zrealizować wspólnie z Porsche. Celem planowanego zakładu produkcyjnego jest osiągnięcie minimalnej rocznej mocy 100 MWh. To odpowiednik akumulatorów o wysokiej wydajności dla 1000 pojazdów – powiedział Torge Thönnessen, dyrektor generalny Customcells.  – Wkładamy nie tylko naszą wiedzę fachową w zakresie technologii i produkcji ogniw do naszego partnerstwa z Porsche, ale także zwinność, siłę innowacji i indywidualne umiejętności rozwiązywania problemów – mówi Leopold König, dyrektor generalny Customcells.

Cieszę się, że założenie spółki joint venture Cellforce Group podjęło decydujący krok w kierunku tego ambitnego projektu dotyczącego baterii. Projekt jest doskonałym przykładem tego, co chcieliśmy osiągnąć dzięki inicjatywie produkcji ogniw akumulatorowych IPCEI. Cieszymy się, że jako Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii możemy w ten sposób zapewnić niezbędny impuls do uruchomienia kolejnej produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech. w Niemczech. Badenia-Wirtembergia w coraz większym stopniu staje się hotspotem akumulatorów, a tym samym zapewnia wykwalifikowanych pracowników w wysoce innowacyjnej lokalizacji – powiedział Parlamentarny Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii Thomas Bareiß.

Porsche zostało założone jako biuro inżynieryjno-rozwojowe w Stuttgarcie w 1931 roku. Do dziś nie można kupić technologii, która jest sercem naszych wyczynowych samochodów sportowych. Sami go rozwijamy. Dlatego logiczne jest, że sami rozwijamy i budujemy kluczową technologię przyszłości – ogniwo baterii. Równie logiczne jest to, że najpierw testujemy tę nową zaawansowaną technologię w najbardziej konkurencyjnym środowisku – sportach motorowych. Nasz elektryczny samochód sportowy Taycan również otrzymał kluczowe zmiany i najważniejsze funkcje techniczne z toru wyścigowego, od zwycięskiego Porsche 919 Hybrid w Le Mans –  podkreślił Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju w Porsche.

Cel: niski ślad węglowy

Chemia nowych wysokowydajnych ogniw opiera się na krzemie jako materiale anodowym. Dzięki temu materiałowi wydaje się teraz możliwe znaczne zwiększenie gęstości mocy w porównaniu z obecnymi akumulatorami. Akumulator może oferować tę samą zawartość energii przy mniejszym rozmiarze. Nowa chemia zmniejsza wewnętrzną rezystancję baterii. Pozwala to na pochłanianie większej ilości energii podczas odzyskiwania energii, a jednocześnie zapewnia lepszą wydajność szybkiego ładowania. Kolejną szczególną cechą ogniwa Cellforce jest to, że lepiej wytrzymuje wysokie temperatury.

Wiodąca na świecie firma chemiczna BASF została wybrana jako partner w rozwoju ogniw dla nowej generacji akumulatorów litowo-jonowych. W ramach współpracy BASF dostarcza wyłącznie wysokoenergetyczne materiały katodowe HEDTM NCM do wysokowydajnych ogniw, które umożliwiają szybkie ładowanie i wysoką gęstość energii. W zakładach produkcyjnych BASF zajmujących się podstawowymi produktami z materiałów katodowych w Harjavalta w Finlandii oraz materiałów katodowych w Schwarzheide w Brandenburgii, od 2022 r. BASF będzie w stanie produkować materiały akumulatorowe o wiodącym w branży niskim śladzie węglowym.

Inicjatywa P3

Pomysł na zakład produkcyjny wysokowydajnych ogniw akumulatorowych powstał z inicjatywy Grupy P3. Firma konsultingowa z siedzibą w Stuttgarcie opracowała koncepcję i złożyła w 2019 r. wniosek o finansowanie z Customcells w ramach europejskiego projektu IPCEI EuBatIn (Important Project of Common European Interest – European Battery Innovation), którego celem jest zbudowanie konkurencyjnego europejskiego łańcucha wartości dla baterii litowo-jonowych, opartego na innowacyjnych i zrównoważonych technologiach. Z branży motoryzacyjnej Porsche zaangażowało się jako partner projektu. W tym roku Grupa P3 zdecydowała się zachować neutralność i niezależność na rynku i nie angażować się bezpośrednio we wspólne przedsięwzięcie. P3 działa jako firma konsultingowa technologiczna z głębokim zrozumieniem technicznym w dziedzinie ogniw akumulatorowych i zawarła długoterminową umowę serwisową z Grupą Cellforce.

Ogniwa specjalne

Customcells jest jedną z wiodących światowych firm w rozwoju specjalnych ogniw litowo-jonowych. W oddziałach firmy w Itzehoe (Szlezwik-Holsztyn) i w Tybindze (Badenia-Wirtembergia) Customcells opracowuje i produkuje ogniwa akumulatorowe do konkretnych zastosowań, od prototypów po małe i średnie serie. Od momentu założenia w 2012 roku Customcells zdobył ważne know-how w dziedzinie rozwoju ogniw z różnych materiałów (katody, anody, separatory, elektrolity) i technologii powlekania. Customcells produkuje małe serie specjalnych ogniw litowo-jonowych, na przykład dla przemysłu lotniczego i okrętowego, w oparciu o zwinne koncepcje produkcyjne i najnowocześniejsze obiekty badawcze i produkcyjne.

Porsche AG to znany producent sportowych aut. Firma została założona w Stuttgarcie w 1948 roku przez Ferry’ego Porsche i od 2012 roku jest częścią Grupy Volkswagen. Porsche zatrudnia około 36 000 pracowników. W roku finansowym 2020 Porsche AG ustanowiło nowy rekord przychodów: wartość wzrosła do 28,7 mld euro, przewyższając wynik z poprzedniego roku o ponad 100 mln euro. Porsche dostarczył klientom ponad 270 000 samochodów sportowych i wygenerował zysk operacyjny w wysokości 4,2 miliarda euro. Do 2030 r. Porsche dąży do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym procesie produkcyjnym i cyklu życia swoich nowych pojazdów.

Źródło: na podstawie Porsche, Customcells

 

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA