UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pierwsza hybryda Mercedes-AMG o wysokich osiągach wchodzi właśnie do produkcji seryjnej. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance łączy doskonałe osiągi i imponującą dynamikę jazdy z maksymalną efektywnością . Pierwszy z modeli E Performance przenosi DNA AMG w zelektryfikowaną przyszłość. Najmocniejsze jak dotąd auto AMG ma imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h. Akumulator zaprojektowano z myślą o szybkim dostarczaniu i pobieraniu energii, a nie jak największym możliwym zasięgu. Ten wynosi zaledwie 12 km.

Zespół złożony z 4,0-litrowego silnika V8 biturbo oraz jednostki elektrycznej generuje moc systemową 620 kW (843 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Podobnie jak w Formule 1 akumulator został specjalnie zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i pobierania energii. Zasięg w trybie elektrycznym, wynoszący 12 km, jest przydatny do odbywania codziennych przejazdów np. w obszarze zabudowanym.

Dwa silniki

W AMG GT 63 S E PERFORMANCE 4,0-litrowy silnik V8 biturbo jest połączony z synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi, opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Połączenie obu jednostek daje moc systemową 620 kW (843 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Najmocniejsza jak dotąd maszyna AMG ma imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h.

Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) jest umieszczony przy tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową przekładnią oraz elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To wszystko umieszczono w kompaktowym module napędu elektrycznego – EDU. Eksperci nazywają taki układ hybrydą P3. Również z tyłu, nad osią, zlokalizowano lekki, wysokowydajny akumulator.

Zautomatyzowana dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi ma specjalnie skalibrowane przełożenia, dzięki którym zapewnia szeroką rozpiętość – od wysokiego momentu obrotowego na potrzeby sprawnego ruszenia aż do bezpiecznej ciągłej mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik załącza drugi bieg najpóźniej przy prędkości ok. 140 km/h.

Akumulator inspirowany Formułą 1

Inspiracją do opracowania litowo-jonowego akumulatora były rozwiązania, które sprawdziły się już w najtrudniejszych warunkach w hybrydowych bolidach Formuły 1 ekipy Mercedes-AMG Petronas. Bateria ma pojemność 6,1 kWh, 70 kW mocy ciągłej i 150 kW mocy szczytowej (przez 10 s). Masa, wynosząca zaledwie 89 kg, pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej gęstości mocy – 1,7 kW/kg. Dla porównania: konwencjonalne baterie bez bezpośredniego chłodzenia ogniw osiągają około połowę tej wartości. Ładowanie odbywa się za pomocą pokładowej ładowarki AC o mocy 3,7 kW: ze stacji ładującej, wallboxa lub domowego gniazdka. Akumulator zaprojektowano z myślą o szybkim dostarczaniu i pobieraniu energii, a nie jak największym możliwym zasięgu. Mimo to zasięg „na prądzie” wynoszący 12 km pozwala na cichy i lokalnie bezemisyjny przejazd na przykład z dzielnicy mieszkalnej na obrzeża miasta lub dojazd do drogi szybkiego ruchu.

Podstawą wysokiej wydajności akumulatora AMG o napięciu 400 V jest innowacyjne, bezpośrednie chłodzenie: po raz pierwszy zaawansowany technologicznie płyn chłodzący, bazujący na cieczy nieprzewodzącej prądu, opływa każde z 560 ogniw i indywidualnie je chłodzi. Równomierna temperatura akumulatora ma decydujący wpływ na jego wydajność, żywotność oraz bezpieczeństwo. Na potrzeby bezpośredniego chłodzenia specjaliści AMG musieli opracować nowe moduły chłodzące o grubości pojedynczych milimetrów. Około 14 l płynu chłodzącego krąży od góry do dołu przez cały akumulator, obok każdego ogniwa, z pomocą specjalnie opracowanej elektrycznej pompy. W rezultacie akumulator zawsze znajduje się w stałym, optymalnym oknie temperatury roboczej, średnio 45 stopni Celsjusza – bez względu na to, jak często jest ładowany lub rozładowywany

Energia zawsze dostępna

Koncepcja niezależnego akumulatora zapewnia optymalny kompromis pomiędzy maksymalną dynamiką a efektywnością. Do wyboru jest siedem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Comfort, Sport, Sport+, RACE, Slippery oraz Individual, zapewniających szeroką rozpiętość doświadczeń – od jazdy oszczędnej do bardzo dynamicznej.

Tryb Electric działa od postoju do prędkości 130 km/h, tylko przy wyłączonym silniku spalinowym. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że zawsze dostępny jest napęd 4×4: gdy nagle dojdzie do znacznego poślizgu tylnych kół, moment obrotowy silnika elektrycznego trafia również do przedniej osi. Gdy energia w akumulatorze się wyczerpie lub kierowca zażąda wyższej mocy, inteligentna kontrola automatycznie przełącza się na tryb jazdy Comfort i uruchamia jednostkę spalinową. W trybie tym silniki spalinowy i elektryczny działają zgodnie z wymaganiami danej sytuacji, a zawieszenie oraz układ kierowniczy zostają ustawione z naciskiem na komfort – przy zachowaniu charakterystycznej dla AMG zwinności.

W trybach sportowych samochód uruchamia się, korzystając z silnika benzynowego. Motor elektryczny mocniej wspomaga wtedy jednostkę spalinową, reakcje napędu są ostrzejsze, a zmiany biegów – krótsze. Doładowanie akumulatora staje się intensywniejsze, a układ kierowniczy i zawieszenie są skonfigurowane z naciskiem na dynamikę jazdy. Kierowca ma również do wyboru program Slippery, zoptymalizowany pod kątem jazdy po śliskiej nawierzchni, z ograniczoną mocą i spłaszczoną krzywą momentu obrotowego. Jazda w trybie całkowicie elektrycznym oraz regulacja rekuperacji są wówczas wyłączone.

Z atutów hybrydowego napędu korzysta również sterowanie dynamiką pojazdu. Zamiast hamowania przez ESP trakcją może sterować silnik elektryczny. Gdy tylko koło zasygnalizuje zbyt duży poślizg, inteligentny system sterowania zmniejszy moment silnika elektrycznego – w rezultacie ESP nie musi interweniować w ogóle lub może zrobić to później. Silnik spalinowy może być w ten sposób eksploatowany z wyższym momentem obrotowym, co poprawia zwinność, a jego moc można wykorzystać do ładowania akumulatora.

Rekuperacja do wyboru

Akumulator zawsze znajduje się w optymalnym przedziale temperatur, co pozwala  zoptymalizować rekuperację. Przy wysokiej mocy rekuperacji zazwyczaj bateria mocno się nagrzewa, więc odzyskiwanie energii musi być wtedy ograniczone. AMG GT 63 S E Performance oferuje cztery poziomy rekuperacji do wyboru. Na poziomie 0 pojazd zachowuje się podobnie jak klasyczny samochód spalinowy z ręczną skrzynią biegów „na luzie”. W poziomie standardowym (1) rekuperacja jest już odczuwalna, a w poziomach 2 i 3 w ruchu ulicznym niemal nie trzeba wciskać hamulca. W zależności od sytuacji moc rekuperacji może przekraczać 100 kW.

Źródło na podstawie Daimler

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY