UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Avinor, państwowy operator norweskich lotnisk poinformował, że do 2040 r. wszystkie krótkodystansowe loty w Norwegii będą się odbywać za pomocą w pełni elektrycznych samolotów.

Prezes spółki, Dag Falk-Petersen, powiedział:
“Uważamy, że wszystkie loty trwające do 1,5 godziny mogą być obsługiwane przez całkowicie elektryczną flotę powietrzną”.

Oznacza to, że samoloty napędzane prądem będą używane zarówno we wszystkich lotach krajowych, jak i podczas kursów do stolic pozostałych państw skandynawskich.

Od 2025 r. Avinor zamierza rozpocząć testy małych, zelektryfikowanych samolotów, wyposażonych w 19 miejsc.

Falk-Petersen dodał:
“Kiedy osiągniemy nasz cel, podróże powietrzne nie będą już dłużej problemem dla środowiska, staną się rozwiązaniem”.

Według oficjalnych statystyk, transport powietrzny na trasach krajowych odpowiada za 2,4% emisji gazów cieplarnianych w Norwegii. Przy uwzględnieniu lotów międzynarodowych, udział ten wzrasta o ponad połowę.

Elektryczne samoloty będą nie tylko bardziej ekologiczne niż ich tradycyjne odpowiedniki, ale również znacznie cichsze i tańsze w użytkowaniu.

Zanim jednak całkowicie zeroemisyjne statki powietrzne staną się dostępne wraz z postępem technicznym, Avinor zamierza korzystać z technologii przejściowych np. biopaliw oraz systemów hybrydowych.

Nad zelektryfikowanymi samolotami pracują obecnie m.in. Boeing i Airbus.

W zeszłym roku Airbus porzucił plany skonstruowania samolotu w 100% elektrycznego, skupiając się na projektowaniu modelu hybrydowego. Europejski koncern nawiązał w tym celu współpracę Rolls-Roycem –  drugim największym na świecie producentem silników dla lotnictwa – oraz z niemieckim Siemensem. Pierwszy lot hybrydowego samolotu zaplanowano na 2020 r.

Zunum Aero, start-up częściowo finansowany przez Boeinga, zamierza wprowadzić na rynek hybrydowe samoloty w 2022 r.

Norwegia, największy producent gazu i ropy naftowej w Europie Zachodniej, jest światową stolicą elektromobilności. Dzięki rozbudowanemu systemowi zachęt, w 2017 r. samochody elektryczne i hybrydowe stanowiły ponad połowę nowych pojazdów osobowych sprzedawanych w tym kraju.

 

theguardian.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią Ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.).

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA