Avinor, państwowy operator norweskich lotnisk poinformował, że do 2040 r. wszystkie krótkodystansowe loty w Norwegii będą się odbywać za pomocą w pełni elektrycznych samolotów.
Prezes spółki, Dag Falk-Petersen, powiedział:
„Uważamy, że wszystkie loty trwające do 1,5 godziny mogą być obsługiwane przez całkowicie elektryczną flotę powietrzną”.
Oznacza to, że samoloty napędzane prądem będą używane zarówno we wszystkich lotach krajowych, jak i podczas kursów do stolic pozostałych państw skandynawskich.
Od 2025 r. Avinor zamierza rozpocząć testy małych, zelektryfikowanych samolotów, wyposażonych w 19 miejsc.
Falk-Petersen dodał:
„Kiedy osiągniemy nasz cel, podróże powietrzne nie będą już dłużej problemem dla środowiska, staną się rozwiązaniem”.
Według oficjalnych statystyk, transport powietrzny na trasach krajowych odpowiada za 2,4% emisji gazów cieplarnianych w Norwegii. Przy uwzględnieniu lotów międzynarodowych, udział ten wzrasta o ponad połowę.
Elektryczne samoloty będą nie tylko bardziej ekologiczne niż ich tradycyjne odpowiedniki, ale również znacznie cichsze i tańsze w użytkowaniu.
Zanim jednak całkowicie zeroemisyjne statki powietrzne staną się dostępne wraz z postępem technicznym, Avinor zamierza korzystać z technologii przejściowych np. biopaliw oraz systemów hybrydowych.
Nad zelektryfikowanymi samolotami pracują obecnie m.in. Boeing i Airbus.
W zeszłym roku Airbus porzucił plany skonstruowania samolotu w 100% elektrycznego, skupiając się na projektowaniu modelu hybrydowego. Europejski koncern nawiązał w tym celu współpracę Rolls-Roycem – drugim największym na świecie producentem silników dla lotnictwa – oraz z niemieckim Siemensem. Pierwszy lot hybrydowego samolotu zaplanowano na 2020 r.
Zunum Aero, start-up częściowo finansowany przez Boeinga, zamierza wprowadzić na rynek hybrydowe samoloty w 2022 r.
Norwegia, największy producent gazu i ropy naftowej w Europie Zachodniej, jest światową stolicą elektromobilności. Dzięki rozbudowanemu systemowi zachęt, w 2017 r. samochody elektryczne i hybrydowe stanowiły ponad połowę nowych pojazdów osobowych sprzedawanych w tym kraju.
theguardian.com, materiały własne