UDOSTĘPNIJ

Rząd w Sztokholmie postanowił, że począwszy do 2020 r. szwedzkie miasta i gminy będą mogły samodzielnie decydować o wprowadzeniu stref czystego powietrza. Władze lokalne zyskają prawo do ustanawiania ograniczeń wjazdu do takich obszarów dla samochodów spalinowych niespełniających najnowszych norm emisji spalin. Początkowo, do stref będą mogły wjeżdżać pojazdy zasilane olejem napędowym, które są zgodne ze standardami Euro 5 oraz Euro 6. Od pierwszego lipca 2022 r. dostęp zostanie przyznany wyłącznie dieslom spełniającymi normę Euro 6.

Natomiast w przypadku samochodów benzynowych, wjazd do wyznaczonych obszarów będzie możliwy w przypadku zgodności ze standardem Euro 5.

Nowe regulacje obejmą ok. 1/3 pojazdów z silnikami Diesla w Szwecji. W samym Sztokholmie dotkną ok. 50 000 kierowców. Normy Euro 5 oraz Euro 6 weszły w życie odpowiednio pierwszego września 2014 r. oraz 2009 r.

Szwedzkie miasta i gminy zyskają również prawo do wyznaczania stref oddzielnej kategorii, do których wjazd będzie możliwy wyłącznie dla samochodów całkowicie elektrycznych, wodorowych lub zasilanych naturalnym gazem ziemnym, które spełniają normę Euro 6.

Ostateczna decyzja w tym zakresie należy jednak do władz lokalnych. Przykładowo, radni Malmö są przeciwni wprowadzaniu jakichkolwiek ograniczeń, zaś w Sztokholmie i Göteborgu zdania są podzielone.

Podobnie jak w przypadku pozostałych krajów nordyckich, Szwecja notuje dynamiczny rozwój rynku EV. W 2017 r. sprzedano tam 20 345 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Oznacza to wzrost o ok. 52% względem poziomu z roku 2016 (13 415 szt.).

 

thelocal.se, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA