UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W 2021 r. Volkswagen zamierza sprzedać w Europie ponad dwa razy więcej EV niż w roku 2020, Peugeot zelektryfikuje całą swoją gamę modelową w 2023 r., Audi rezygnuje z rozwijania silników spalinowych, a Volvo i Ford od 2030 r. będą oferować wyłącznie samochody całkowicie elektryczne. Jakie jeszcze informacje ze świata zeroemisyjnego transportu zelektryzowały media w marcu? O komentarz poprosiliśmy Jana Wiśniewskiego z Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Koncerny motoryzacyjne coraz bardziej oddalają się od samochodów konwencjonalnych na rzecz elektromobilności. W ostatnich tygodniach kolejni wiodący gracze na rynku motoryzacyjnym skonkretyzowali plany dotyczące elektryfikacji swojej gamy modelowej. Zaczęło się od Volvo Cars, które ogłosiło, że już za 9 lat wycofa z oferty zarówno pojazdy konwencjonalne, jak i hybrydy. Samochody całkowicie elektryczne w 2025 r. mają odpowiadać za 50% sprzedaży koncernu, zaś w 2030 r. – już za 100%. Podobne cele ujawnił Ford. Do połowy 2026 r. wszystkie pojazdy osobowe koncernu oferowane w Europie będą wyposażone w napęd elektryczny (BEV lub PHEV), a do 2030 r. amerykańska firma ma dostarczać klientom wyłącznie modele zeroemisyjne. Do 2025 r. Ford zainwestuje w elektromobilność 22 mld dolarów. Z kolei portfolio Peugeota zostanie zelektryfikowane w 100% już w roku 2023 i to zarówno w segmencie samochodów osobowych, jak i dostawczych. W związku z bardzo wysokim popytem na EV, swoje plany w dziedzinie elektromobilności zaktualizował również Volkswagen. W ramach realizacji strategii Accelarate, producent z Wolfsburga w 2021 r. zamierza sprzedać 450 tys. samochodów z napędem elektrycznym – ponad dwa razy więcej niż w roku ubiegłym. W kolejnych latach marka spodziewa się wzrostu obrotów z segmentu pojazdów zelektryfikowanych w wysokości kilkuset milionów euro. W marcu Volkswagen zorganizował Power Day – konferencję, podczas której  zapowiedział, że do 2030 r. wraz z partnerami uruchomi sześć gigafabryk ogniw litowo-jonowych o łącznej wydajności sięgającej 240 GWh rocznie. Koncern zamierza ponadto uruchomić 18 tys. szybkich punktów ładowania do 2025 r. Z kolei w wywiadzie udzielonym Frankfurter Allgemeine Zeitung CEO Audi, Markus Duesmann, zapowiedział, że producent z Ingolstadt nie zamierza już projektować nowych silników konwencjonalnych. Powód? Zapowiadana norma Euro 7, która ma wejść w życie w 2025 r. Równolegle z ogłaszaniem planów strategicznych, koncerny systematycznie wprowadzają na rynek nowe modele EV. 15 marca KIA ujawniła pierwsze zdjęcia nadwozia i wnętrza modelu EV6 – pierwszego samochodu elektrycznego, który zostanie oparty na nowej platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Tego samego dnia Toyota potwierdziła, że na targach Shanghai Motor Show 2021 zaprezentuje średniej wielkości, całkowicie elektrycznego SUVa. Natomiast 17 marca BMW zorganizowało premierę modelu i4, który trafi na rynek jeszcze w 2021 r. Pojazd – w zależności od wersji – będzie dysponował zasięgiem do 590 km (WLTP) na jednym ładowaniu i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4 sekundy. Samochody elektryczne stopniowo tanieją, co udowodniła Dacia. We Francji ujawniono cennik modelu Spring, który można nabyć nad Sekwaną już za 16 990 euro. Wysokość tygodniowej raty najmu w przypadku tego modelu wynosi zaledwie… 89 euro. Tymczasem instytucje unijne są motywowane do wyznaczenia konkretnej daty zakończenia sprzedaży osobowych i dostawczych samochodów z silnikami spalinowymi przez państwa członkowskie. Petycję w tym przedmiocie wystosowały do Komisji Europejskiej Niderlandy, Austria, Belgia, Dania, Grecja, Malta, Irlandia, Litwa i Luksemburg. – Od początku roku w świecie elektromobilności dzieje się bardzo dużo i możemy mieć pewność, że to nie jest ostatnie słowo w tym zakresie zarówno ze strony branży, jak i decydentów – podsumowuje Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY