UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W opinii Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) upowszechnienie na rynku samochodów ładowanych elektrycznie jest bezpośrednio skorelowane z dochodem narodowym danego kraju (PKB na mieszkańca), co pokazuje, że przystępność cenowa pozostaje główną barierą dla konsumentów w Unii Europejskiej. Aż 73% całej sprzedaży samochodów elektrycznych koncentruje się w zaledwie czterech krajach Europy Zachodniej. Tam Produkt Krajowy Brutto należy do najwyższych.

Sprzedażowe lokomotywy

W całej Unii Europejskiej 10,5% wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych w 2020 r. stanowiły pojazdy ładowane elektrycznie (ECV). Jednak 10 państw członkowskich UE nadal ma udział w rynku ECV niższy niż 3%. Kraje (nowe państwa członkowskie UE w Europie Środkowo-Wschodniej, oraz Grecja) o udziale w rynku ECV poniżej 3% mają średni Produkt Krajowy Brutto (PKB) na mieszkańca poniżej 17 000 euro.  Z kolei jak zauważa ACEA samochody elektryczne stanowią tylko ponad 15% całkowitej sprzedaży samochodów w bogatych krajach, gdzie średni PKB wynosi ponad 46 000 euro. Aż 73% całej sprzedaży samochodów elektrycznych koncentruje się w zaledwie 4 krajach Europy Zachodniej. Tam,  PKB należy do najwyższych.

Wyraźny podział

Na Cyprze w 2020 r. sprzedano tylko 42 samochody elektryczne (co stanowi udział w rynku w wysokości 0,5%). Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM oraz PSPA w Polsce, która ma PKB o 10 tys. euro niższy niż Cypr w ubiegłym roku sprzedano 9 879 sztuk aut EV. Oczywiście nie można zapominać, że Cypryjczyków jest zaledwie ok. 900 tys., czyli jest to bardzo mały rynek w porównaniu z naszym, ponad czterokrotnie większym. Biorąc pod uwagę zasobność portfeli Polaków, należy uznać, że rozwój elektromobilności w naszym kraju przebiega dość sprawnie (głównie dzięki zakupom firmowym), choć oczywiście do czołówki europejskiej jeszcze sporo nam brakuje. ACEA zauważa też, że istnieje wyraźny podział w przystępności cenowej ECV między Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział północ-południe na całym kontynencie.

Kraje o najniższym udziale samochodów elektrycznych w UE + PKB (2021r.)

  1. Cypr: 0,5% – 23,580 euro
  2. Litwa: 1,1% – 17 460 euro
  3. Estonia: 1,8 % – 20 440 euro
  4. Chorwacja: 1,9% – 12,130 euro
  5. Polska: 1,9% – 13,600 euro

Kraje o najwyższym udziale samochodów elektrycznych w UE + PKB (2021r.)

  1. Szwecja: 32,2% – 45 610 euro
  2. Niderlandy: 25% – 45,790 euro
  3. Finlandia: 18,1% – 42,940 euro
  4. Dania: 16,4% – 53,470 euro
  5. Niemcy: 13,5% – 40,070 euro

Źródło: na podstawie ACEA, własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY