Zeekr, marka elektryczna klasy premium należąca do Geely, rozpoczęła produkcję swojego debiutanckiego modelu. Producent zapowiadał go dość standardowo, jako cyt.: „najbardziej oczekiwany pojazd elektryczny roku”. Pierwsze modele dotrą do chińskich odbiorców już…jutro, czyli 23 października br.. Na rynki międzynarodowe ten azjatycki BEV trafi w przyszłym roku. Moc 400 kW przy maksymalnym momencie obrotowym 768 Nm, pozwoli autu rozpędzić się do „setki” w zaledwie 3,8 sekundy.
Pierwszy model zjechał z linii produkcyjnej podczas specjalnej ceremonii w Fabryce Zeekr w Ningbo. Chińska Fabryka Zeekr to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów produkujących pojazdy na świcie. Inteligentne rozwiązania są optymalizowane za pomocą połączenia w sieci 5G+, który pozwala na sprawne i przejrzyste zarządzanie produkcją.
Roboty robią robotę
Gelly zwraca m. in. uwagę na to, że obszary takie jak sekcja spawalnicza są w pełni zautomatyzowane. Wykonuje tam pracę ponad 300 robotów. To do minimum ogranicza ingerencją człowieka, ponieważ system samoczynnie umożliwia planowanie, śledzenie i kontrolę produkcji w całkowicie przejrzysty sposób. Ponadto proces produkcji Zeekr pozwala na ciągłą samooptymalizację, zapewniając jakość każdego produktu Zeekr.
Tu także producent podał przykład linii spawalniczej gdzie produkcyjna przyjmuje od inteligentnych systemów monitorowania, m. in. wizualne wskazówki dotyczące nakładania kleju. System wykonuje także pomiar online, wdrożona jest ponadto samokontrola ultradźwiękowa. W halach produkcyjnych wykorzystuje się inteligentną samoadaptację do sterowania spawaniem w celu ciągłego doskonalenia procesu spawania.
Testy w górach i na pustyni
Podczas przygotowania ostatecznej produkcyjnej wersji Zeekr producent „słuchał opinii użytkowników”, którzy widzieli i testowali model 001 w centrach doświadczalnych lub brali udział w testach w rzeczywistych warunkach na drogach miejskich, a nawet w górach i na pustyniach. W rezultacie produkcyjny Zeekr 001 został zaktualizowany w kilku obszarach, uwzględniając sugestie zgłaszane przez użytkowników końcowych (firma nie podała jednak jakie to sugestie).
Wiadomo natomiast, że zespół ds. optymalizacji pracuje nad pierwszymi aktualizacjami Over-The-Air, aby jeszcze bardziej ulepszyć system Zeekr Assisted Drive (ZAD). Samochód będzie więc na bieżąco aktualizowany, aby dostosować się do najnowszych technologii oprogramowania.
Dwa warianty akumulatorów
Zeekr 001 został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2021 roku, przed targami samochodowymi w Szanghaju. Oparty na dedykowanej architekturze od Geely pojazd jest w stanie wytworzyć moc 400 kW przy maksymalnym momencie obrotowym 768 Nm (z dwoma wariantami akumulatorów o mocy 86 lub 100 kWh). Dzięki systemowi z dwoma silnikami auto jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Jeśli chodzi o czas ładowania, to auto jest w stanie naładować się od 10% do 80% w ciągu 30 minut. Zasięg w optymalnej wersji ma sięgać 700 km.
Pozostałe rynki w przyszłym roku
Pierwsze dostawy tego elektrycznego cacka mają nastąpić już jutro (23 października) w Zeekr Intelligent Factory oraz za pośrednictwem Zeekr Experience Centers i Zeekr Spaces w całych Chinach. Według informacji podanych przez producenta w sierpniu model jest już wyprzedany na 2021 rok. Na rynek międzynarodowy auto ma trafić w przyszłym roku.
Wiadomo też, że marka otworzy ultraszybkie stacje ładowania 360 kW w 10 miastach do końca 2021 r. Co więcej w 272 miastach będą dostępne dla użytkowników Zeekr stacje ładowania innych firm. Do końca 2023 r. Zeekr planuje się mieć łącznie 2200 lokalizacji z ponad 20 000 stacji.
500 mln USD od inwestorów
Na koniec warto dodać, że w sierpniu Zeekr marka premium samochodów elektrycznych Geely, zebrała w sumie 500 milionów dolarów od inwestorów zewnętrznych – równowartość około 424 milionów euro. Wśród pięciu inwestorów strategicznych znajduje się chiński producent ogniw akumulatorowych… CATL.
Źródło: własne, zgh.com