UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Audi rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, który w styczniu 2022 weźmie udział w Rajdzie Dakar, jednej z najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie. Wysokowydajny silnik TFSI naładuje wysokonapięciowy akumulator o wadze 370 kilogramów i pojemności 50 kWh i pozwoli pokonywać 800 – kilometrowe odcinki. Maksymalna moc systemu e-drivetrain wynosi 500 kW.

Być pierwszym

Audi chce być pierwszym producentem w branży motoryzacyjnej, który wykorzystując zelektryfikowany układ napędowy w połączeniu z wydajnym konwerterem energii, powalczy o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej najtrudniejszego rajdu świata – Rajdu Dakar.  – Quattro było przełomem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Elektryczny układ napędowy pozwolił też czterem pierścieniom wygrać 24-godzinny wyścig Le Mans. Teraz, w Rajdzie Dakar chcemy zapoczątkować nową erę, testując i rozwijając naszą technologię e-tron w ekstremalnych warunkach – powiedział Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe.

Silnik naładuje akumulator

Specyfika Rajdu Dakar stawia przed inżynierami wyjątkowe wyzwania. Maraton trwa dwa tygodnie, a dzienne odcinki mają długość nawet 800 kilometrów. To stanowi wyzwanie dla elektrycznego układu napędowego. Audi zdecydowało się na innowacyjną koncepcję ładowania. Na pokładzie Audi RS Q e-tron znajduje się wysokowydajny silnik TFSI pochodzący z serii wyścigowej DTM. Jest on częścią konwertera energii, który podczas jazdy ładuje wysokonapięciowy akumulator. Jednostka spalinowa pracuje w wyjątkowo wydajnym zakresie od 4500 do 6000 obr/min, więc jednostkowe zużycie paliwa wynosi znacznie poniżej 200 gramów na kWh.

Układ napędowy Audi RS Q e-tron jest w pełni elektryczny. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi zamontowano zespół generator – rozrusznik MGU, stosowany też w Audi e-tron FE07 startującym w serii wyścigów Formuła E. By wykorzystać MGU w Rajdzie Dakar, należało dokonać jedynie niewielkich modyfikacji.


Potencjał w zarządzaniu energią

Trzeci MGU, o identycznej konstrukcji, jest częścią konwertera energii i służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Dodatkowo energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Akumulator waży około 370 kilogramów i ma pojemność około 50 kWh.

Akumulator jest naszą własną konstrukcją, zrealizowaną wspólnie z partnerem. Jako inżynierowie, widzimy potencjał rozwojowy w zasadzie w każdym umieszczonym tu podzespole. Ale jeśli chodzi o układ napędowy, to w Formule E osiągnęliśmy sprawność systemu na poziomie ponad 97 proc., zatem nie ma już wiele miejsca na poprawę. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z akumulatorem i zarządzaniem energią. To właśnie tutaj tkwi największy potencjał rozwojowy elektromobilności w ogóle. To, czego nauczymy się podczas niezwykle wymagającego Rajdu Dakar, zostanie wykorzystane w przyszłych modelach produkcyjnych – podkreślił Stefan Dreyer, szef działu rozwoju projektów sportowych w Audi Sport.

Maksymalna moc systemu e-drivetrain wynosi 500 kW. Ile z tego będzie można wykorzystać podczas Rajdu Dakar, organizatorzy wciąż ustalają. Elektryczny układ napędowy ma wiele zalet. Silniki elektryczne mogą być sterowane niezwykle precyzyjnie, co zapewnia dobre właściwości jezdne. Dodatkowo można odzyskiwać energię z hamowania.

Jeden bieg do przodu

Do jazdy do przodu, Audi RS Q e-tron potrzebuje tylko jednego biegu. Oś przednia i tylna nie są połączone mechanicznie, co jest również powszechne w pojazdach elektrycznych. Oprogramowanie opracowane przez Audi przejmuje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami i tworzy w ten sposób wirtualny i dowolnie konfigurowalny centralny mechanizm różnicowy, czego pozytywnym skutkiem ubocznym jest oszczędność masy i miejsca, jakich wymagałyby wały napędowe i mechaniczny mechanizm różnicowy.

Wizualnie, Audi RS Q e-tron również znacznie różni się od konwencjonalnie napędzanych prototypów dakarowych.  – Pojazd wygląda futurystycznie, ale ma wiele elementów stylistycznych typowych dla Audi – dodał Juan Manuel Diaz, szef zespołu Motorsport Design w Audi. Prototyp Audi RS Q e-tron, po raz pierwszy wyjechał na tor w Neuburgu na początku lipca. Do końca roku, planowany jest intensywny program testowy i pierwsze jazdy próbne w rajdach terenowych.

źródło: na podstawie Audi

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY