Porsche inwestuje w firmę Cellforce Group GmbH. Należący do VW producent sportowych samochodów poszerza tym samym wkład w rozwój mobilności elektrycznej. Porsche i partner joint venture Customcells ogłosiły właśnie rozpoczęcie produkcji wysokowydajnych ogniw akumulatorowych w Centrum Rozwoju Weissach. Rząd niemiecki i Badenia-Wirtembergia dofinansują projekt kwotą około 60 milionów euro. Docelowo zakład produkcyjny ma osiągnąć minimalną roczną moc 100 MWh.
– Ogniwo akumulatora to komora spalania przyszłości. Jako nowa spółka zależna Porsche, Cellforce Group odegra kluczową rolę w prowadzeniu badań, rozwoju, produkcji i sprzedaży wysokowydajnych ogniw akumulatorowych. To wspólne przedsięwzięcie pozwala nam pozycjonować się w czołówce globalnej konkurencji w opracowywaniu najmocniejszego ogniwa akumulatorowego i uczynić z niego połączenie między niepowtarzalnymi wrażeniami z jazdy Porsche a zrównoważonym rozwojem. W ten sposób kształtujemy przyszłość samochodu sportowego – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche
Wielomilionowe dofinansowanie
Nowe przedsięwzięcie, w którym Porsche ma 83,75 proc. udziałów większościowych, ma swoją siedzibę w Tybindze. Miasteczko uniwersyteckie znalazło się również na krótkiej liście lokalizacji fabryki akumulatorów, która ma znajdować się w bliskiej odległości od centrum badawczo-rozwojowego w Weissach oraz siedziby Porsche AG w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Oczekuje się, że do roku 2025 liczba pracowników wzrośnie z 13 zatrudnionych wspólnie przez obie firmy do 80. Republika Federalna Niemiec i Badenia-Wirtembergia finansują projekt kwotą około 60 milionów euro.
– Założyliśmy Customcells w celu opracowania dostosowanych do potrzeb klienta ogniw akumulatorowych do najbardziej wymagających zastosowań i właśnie to możemy teraz zrealizować wspólnie z Porsche. Celem planowanego zakładu produkcyjnego jest osiągnięcie minimalnej rocznej mocy 100 MWh. To odpowiednik akumulatorów o wysokiej wydajności dla 1000 pojazdów – powiedział Torge Thönnessen, dyrektor generalny Customcells. – Wkładamy nie tylko naszą wiedzę fachową w zakresie technologii i produkcji ogniw do naszego partnerstwa z Porsche, ale także zwinność, siłę innowacji i indywidualne umiejętności rozwiązywania problemów – mówi Leopold König, dyrektor generalny Customcells.
– Cieszę się, że założenie spółki joint venture Cellforce Group podjęło decydujący krok w kierunku tego ambitnego projektu dotyczącego baterii. Projekt jest doskonałym przykładem tego, co chcieliśmy osiągnąć dzięki inicjatywie produkcji ogniw akumulatorowych IPCEI. Cieszymy się, że jako Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii możemy w ten sposób zapewnić niezbędny impuls do uruchomienia kolejnej produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech. w Niemczech. Badenia-Wirtembergia w coraz większym stopniu staje się hotspotem akumulatorów, a tym samym zapewnia wykwalifikowanych pracowników w wysoce innowacyjnej lokalizacji – powiedział Parlamentarny Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii Thomas Bareiß.
– Porsche zostało założone jako biuro inżynieryjno-rozwojowe w Stuttgarcie w 1931 roku. Do dziś nie można kupić technologii, która jest sercem naszych wyczynowych samochodów sportowych. Sami go rozwijamy. Dlatego logiczne jest, że sami rozwijamy i budujemy kluczową technologię przyszłości – ogniwo baterii. Równie logiczne jest to, że najpierw testujemy tę nową zaawansowaną technologię w najbardziej konkurencyjnym środowisku – sportach motorowych. Nasz elektryczny samochód sportowy Taycan również otrzymał kluczowe zmiany i najważniejsze funkcje techniczne z toru wyścigowego, od zwycięskiego Porsche 919 Hybrid w Le Mans – podkreślił Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju w Porsche.
Cel: niski ślad węglowy
Chemia nowych wysokowydajnych ogniw opiera się na krzemie jako materiale anodowym. Dzięki temu materiałowi wydaje się teraz możliwe znaczne zwiększenie gęstości mocy w porównaniu z obecnymi akumulatorami. Akumulator może oferować tę samą zawartość energii przy mniejszym rozmiarze. Nowa chemia zmniejsza wewnętrzną rezystancję baterii. Pozwala to na pochłanianie większej ilości energii podczas odzyskiwania energii, a jednocześnie zapewnia lepszą wydajność szybkiego ładowania. Kolejną szczególną cechą ogniwa Cellforce jest to, że lepiej wytrzymuje wysokie temperatury.
Wiodąca na świecie firma chemiczna BASF została wybrana jako partner w rozwoju ogniw dla nowej generacji akumulatorów litowo-jonowych. W ramach współpracy BASF dostarcza wyłącznie wysokoenergetyczne materiały katodowe HEDTM NCM do wysokowydajnych ogniw, które umożliwiają szybkie ładowanie i wysoką gęstość energii. W zakładach produkcyjnych BASF zajmujących się podstawowymi produktami z materiałów katodowych w Harjavalta w Finlandii oraz materiałów katodowych w Schwarzheide w Brandenburgii, od 2022 r. BASF będzie w stanie produkować materiały akumulatorowe o wiodącym w branży niskim śladzie węglowym.
Inicjatywa P3
Pomysł na zakład produkcyjny wysokowydajnych ogniw akumulatorowych powstał z inicjatywy Grupy P3. Firma konsultingowa z siedzibą w Stuttgarcie opracowała koncepcję i złożyła w 2019 r. wniosek o finansowanie z Customcells w ramach europejskiego projektu IPCEI EuBatIn (Important Project of Common European Interest – European Battery Innovation), którego celem jest zbudowanie konkurencyjnego europejskiego łańcucha wartości dla baterii litowo-jonowych, opartego na innowacyjnych i zrównoważonych technologiach. Z branży motoryzacyjnej Porsche zaangażowało się jako partner projektu. W tym roku Grupa P3 zdecydowała się zachować neutralność i niezależność na rynku i nie angażować się bezpośrednio we wspólne przedsięwzięcie. P3 działa jako firma konsultingowa technologiczna z głębokim zrozumieniem technicznym w dziedzinie ogniw akumulatorowych i zawarła długoterminową umowę serwisową z Grupą Cellforce.
Ogniwa specjalne
Customcells jest jedną z wiodących światowych firm w rozwoju specjalnych ogniw litowo-jonowych. W oddziałach firmy w Itzehoe (Szlezwik-Holsztyn) i w Tybindze (Badenia-Wirtembergia) Customcells opracowuje i produkuje ogniwa akumulatorowe do konkretnych zastosowań, od prototypów po małe i średnie serie. Od momentu założenia w 2012 roku Customcells zdobył ważne know-how w dziedzinie rozwoju ogniw z różnych materiałów (katody, anody, separatory, elektrolity) i technologii powlekania. Customcells produkuje małe serie specjalnych ogniw litowo-jonowych, na przykład dla przemysłu lotniczego i okrętowego, w oparciu o zwinne koncepcje produkcyjne i najnowocześniejsze obiekty badawcze i produkcyjne.
Porsche AG to znany producent sportowych aut. Firma została założona w Stuttgarcie w 1948 roku przez Ferry’ego Porsche i od 2012 roku jest częścią Grupy Volkswagen. Porsche zatrudnia około 36 000 pracowników. W roku finansowym 2020 Porsche AG ustanowiło nowy rekord przychodów: wartość wzrosła do 28,7 mld euro, przewyższając wynik z poprzedniego roku o ponad 100 mln euro. Porsche dostarczył klientom ponad 270 000 samochodów sportowych i wygenerował zysk operacyjny w wysokości 4,2 miliarda euro. Do 2030 r. Porsche dąży do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym procesie produkcyjnym i cyklu życia swoich nowych pojazdów.
Źródło: na podstawie Porsche, Customcells