UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Elektromobilność to nie tylko samochody, ale też komponenty do nich. Jednym z najważniejszych jest ogumienie. To dzięki niemu możemy się czuć pewnie na drodze. Teraz poza wartościami ochrony życia, jest też dodany aspekt ekologiczny. O trudnym roku oraz o „zielonej” przyszłości rozmawiamy z Dariuszem Wójcikiem Dyrektorem Generalnym i Dyrektorem Sprzedaży w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

ORPA: Żyjemy już niemal rok z pandemią. Czy mógłby Pan powiedzieć, jak zareagował na to rynek ogumienia i czy w tym czasie zaszły jakieś znaczące zmiany?

Dariusz Wójcik: Pandemia COVID-19 silnie oddziałuje na całą branżę motoryzacyjną – lockdowny i systematycznie wprowadzane ograniczenia mobilności przekładały się na spadki sprzedaży, zerwane łańcuchy dostaw czy okresowe przestoje w produkcji. To oczywiście nie pozostawało obojętne dla rynku ogumienia. W całym 2020 roku odnotowane zostały znaczące spadki sprzedaży – rynek opon osobowych i dostawczych zmalał o prawie 15%. Dopiero w czwartym kwartale pojawiły się zwiastuny poprawy. Dla producentów i importerów był to rok pełen wyzwań – priorytetem była ochrona miejsc pracy oraz przygotowanie najodpowiedniejszej strategii, która umożliwi powrót na ścieżkę wzrostu, gdy tylko sytuacja gospodarcza na to pozwoli. 150-letnią historię firmy Continental ukształtowały zarówno wielkie sukcesy, jak i nie mniej poważne wyzwania. Jedne i drugie doprowadziły nas do tego, czym obecnie jesteśmy – wiodącą, międzynarodową firmą technologiczną i producentem opon premium.

Ekologia stanowi ważny filar europejskiej strategii. Czy Pana firma również kieruje się polityką dążenia do neutralności klimatycznej? Czy staracie się obniżyć znak węglowy? Jak tak to w jaki sposób?

Continental działa w zgodzie z celami ONZ. Zrównoważony rozwój jest integralną częścią „Wizji 2030” – strategicznego programu Continental dla Działu Opon i jest osadzony w fundamencie naszych wartości. Naszym celem jest bycie najbardziej postępowym producentem w branży oponiarskiej pod względem odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Wysiłki koncentrujemy wokół strategicznych działań w dziedzinie klimatu, mobilności niskoemisyjnej, gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmując w ten sposób wszystkie etapy łańcucha wartości. Dzięki tym staraniom zamierzamy osiągnąć zerową emisję do 2050 we wszystkich obszarach działania i we wszystkich fazach: w trakcie poszukiwań i tworzenia źródeł dostaw surowców i materiałów, w trakcie produkcji, w trakcie użytkowania naszych produktów, a nawet wtedy, gdy użytkowanie się skończy, ale nie skończy się wykorzystanie materiałów, z których nasze produkty są złożone.

W państwa ofercie jest sporo opon dedykowanych autom ekologicznym? Czy ta oferta jest i będzie rozbudowywana?

Na naszych oczach następuje przemiana mobilności, którą do tej pory znaliśmy. Przemianę tę napędzają pojazdy elektryczne i niskoemisyjne samochody hybrydowe, a celem jest bezemisyjna przyszłość. Aby ten cel mógł być osiągnięty, konieczne będą odpowiednie opony, dlatego jest to dla nas naturalny kierunek rozwoju oferty. Warto też wspomnieć o nowych etykietach unijnych, które będą prostsze w interpretacji, by pomóc kierowcom w wyborze bardziej wydajnego i paliwooszczędnego ogumienia.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostarczacie produkty dla aut ekologicznych to czy ich produkcja również jest ekologiczna?

Aby opony przyszłości stały się w produkcji, użytkowaniu i recyklingu bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, systematycznie inwestujemy w badania i rozwój w dziedzinie nowych technologii, materiałów alternatywnych i ekologicznych procesów produkcyjnych. Naszą ambicją jest sukcesywne dojście do w 100% neutralnej produkcji opon. Definiujemy wszystkie materiały jako zrównoważone, o ile pochodzą z zamkniętego cyklu materiałowego, nie mają szkodliwego wpływu na ludzi lub środowisko, są zamawiane w sposób odpowiedzialny i są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw. Dziś, w ramach unikalnego projektu Taraxagum™, dział opon pozyskuje kauczuk naturalny z mniszka lekarskiego, otwierając alternatywne źródło surowca. Dział opon Continental jest również branżowym liderem efektywnego i zrównoważonego wykorzystania wody i energii. W wyniku wielu lat ciężkiej pracy zużywa on już o 55% mniej wody i 17% mniej energii niż średnia dla przemysłu na tonę wyprodukowanych opon. Celem do 2030 r. jest osiągnięcie oszczędności w wysokości dodatkowych 20% zarówno w przypadku zużywanej wody, jak i energii.

Czy opracowanie opon dla samochodów elektrycznych jest trudniejsze niż dla aut z klasycznym napędem?

Pojazdy elektryczne mają specyficzne wymagania i opracowując opony, musimy skupić się na pewnych aspektach, aby zapewnić im optymalne osiągi. Jedną z cech samochodów elektrycznych jest znaczna masa: akumulatory są ciężkie i powodują dodatkowe obciążenie dla opon. Podobnie jak wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego: oznacza świetne przyspieszenie i daje radość z jazdy, ale przyczynia się do szybszego zużywania ogumienia. Z punktu widzenia użytkownika szczególnie istotną cechą jest też zasięg auta elektrycznego: niższy opór toczenia opon oznacza większy zasięg.

Czym wyróżniają się opony dla aut elektrycznych?

Nasze wytrzymałe, zaawansowane technologicznie mieszanki pomagają zrównoważyć potrzeby w zakresie niskich oporów toczenia, wysokiej przyczepności i wytrzymałości, dzięki czemu spełniają one wymagania stawiane oponom do pojazdów elektrycznych. Przykładowo nasza opona EcoContact™ 6 wykorzystuje najwyższej jakości mieszankę Green Chilli 2.0 z dodatkami poprawiającymi przyczepność, aby zapewnić lepszą skuteczność hamowania, nawet w przypadku cięższych pojazdów elektrycznych.

Czy zaoferujecie klientom zarówno produkty budżetowe jak też premium dla pojazdów elektrycznych i zelektryfikowanych?

Pod marką Continental tworzymy najbardziej innowacyjne produkty w segmencie premium, będące odzwierciedleniem najnowszej dostępnej technologii i spełniające oczekiwania najbardziej wymagających klientów. Wraz z popularyzacją samochodów elektrycznych rynek będzie się rozrastał i pojawią się również rozwiązania innych marek z grupy, odpowiadające wymaganiom „elektryków”.

Czy w najbliższym czasie pojawią się w Państwa ofercie nowe opony dedykowane autom ekologicznym?

Rozwój naszej gamy produktowej jest mocno związany z rozwojem pojazdów elektrycznych. Dostępne obecnie linie produktowe w znacznym stopniu zaspakajają potrzeby dzisiejszych pojazdów elektrycznych, ale jako lider rynku musimy patrzeć w przyszłość i już teraz pracować nad nowymi rozwiązaniami. W najbliższym czasie planujemy wprowadzić na rynek linie opon dedykowane zarówno do pojazdów tradycyjnych, jak i elektrycznych, dzięki którym jeszcze lepiej dopasujemy się do potrzeb wynikających ze zmian w podejściu do mobilności. Pojawi się na przykład linia produktów o zwiększonym zasięgu przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów związanych z oporem toczenia oraz bezpieczeństwem w trakcie hamowania na mokrej nawierzchni.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Maciej Gis

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY