UDOSTĘPNIJ

Podczas forum Hydrogen Wave Hyundai przedstawił swoją wizję wykorzystania energii wodorowej oraz zapoczątkowania wodorowego społeczeństwa. Grupa zaprezentowała plan popularyzacji wodoru do 2040 roku poprzez wprowadzenie nowych technologii w transporcie i w innych sektorach.

Wizją Hyundai Motor Group jest zastosowanie energii wodorowej we wszystkich dziedzinach życia i przemysłu, takich jak domy, miejsca pracy, lokale usługowe i fabryki. Celem jest sprawienie, aby wodór był łatwo wykorzystywany przez wszystkich, wszystko i wszędzie. Firma chce oferować praktyczne rozwiązania dla zrównoważonego rozwoju, a dzięki odkryciom dąży do rozwinięcia światowego społeczeństwa wodorowego do 2040 roku – powiedział Euisun Chung Prezes Hyundai Motor Group.

Hyundai wspiera wodór, aby odgrywał on znaczącą rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości i zmniejszaniu zależności społeczeństwa od paliw kopalnych. Po dwóch dekadach rozwoju technologii ogniw paliwowych, koncern rozszerzy wykorzystanie tej technologii w swoich pojazdach, a także w różnych rozwiązaniach z zakresu mobilności i wytwarzania energii.

Według Rady Wodorowej – globalnej inicjatywy wiodących firm energetycznych, transportowych, przemysłowych i inwestycyjnych – do 2050 roku technologia wodorowa będzie zaspokajała 18% światowego zapotrzebowania na energię, a wielkość tego rynku sięgnie 2,5 miliarda dolarów. Upowszechnienie energii wodorowej pomoże również obniżyć emisję CO2 o ponad sześć miliardów ton rocznie, jednocześnie tworząc 30 milionów nowych miejsc pracy.

Hydrogen Vision 2040

Wizja firmy opiera się na planach, według których do 2040 roku energia wodorowa będzie wykorzystywana nie tylko w transporcie, ale także w wielu obszarach z różnych branż i sektorów. Celem koncernu jest udostępnienie energii wodorowej „wszystkim, wszystkiemu i wszędzie”.

Koncern wprowadzi na światowy rynek wszystkie swoje nowe pojazdy użytkowe, takie jak autobusy i ciężarówki, w odmianach zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV) lub jako pojazdy elektryczne (BEV). Do 2028 roku firma chce być pierwszym producentem samochodów, który zastosuje napęd wodorowy we wszystkich swoich pojazdach użytkowych.

Grupa rozpoczęła już masową produkcję znacznie ulepszonej wersji XCIENT Fuel Cell, pierwszej na świecie masowo produkowanej ciężarówki z ogniwami paliwowymi. W trakcie przygotowania jest również ciągnik rolniczy oparty na technologii z modelu XCIENT, który zostanie wprowadzony na rynek w 2024 roku. Podczas forum Hydrogen Wave zaprezentowano również koncepcję „Trailer Drone”, czyli zasilanego wodorem systemu transportu kontenerów, który może działać w pełni autonomicznie.

Poprzez rozwój pojazdów użytkowych na wodór, Grupa będzie promować całkowite przejście koreańskiego transportu publicznego i systemu logistyki na rozwiązania wykorzystujące technologię wodorową, chcąc tym samym wyznaczyć wzorzec dla całego świata. Ponadto Hyundai planuje aktywnie wkroczyć ze swoimi wodorowymi pojazdami użytkowymi na europejski rynek średnich i dużych pojazdów, który osiąga roczną sprzedaż 400 tys. egzemplarzy.

Systemy ogniw paliwowych są nie tylko wykorzystywane komercyjnie w pojazdach, takich jak SUV NEXO, autobus Elec City Bus i ciężarówka XCIENT Fuel Cell, ale mają też potencjał, aby do 2040 roku zastosować je również w pojazdach o wysokich osiągach, urządzeniach mobilności powietrznej, robotach, samolotach i dużych statkach.

Aby to osiągnąć, koncern planuje wkrótce wprowadzić nową generację ogniw paliwowych, wyróżniających się niższa ceną i mniejszym rozmiarem, przy znacznie zwiększonej trwałości i wydajności. Dzięki pracom badawczo-rozwojowych inżynierowie Grupy byli w stanie zredukować koszt zespołu ogniw paliwowych o prawie 98 procent w ciągu ostatnich 20 lat. Celem koncernu jest sprawienie, aby do 2030 roku cena takiego pojazdu zrównała się z ceną pojazdu elektrycznego (BEV).

Hyundai osiągnie korzyści skali inwestując nie tylko w technologiczne innowacje ogniw paliwowych, ale także w budowanie ekosystemów wodorowych na całym świecie, współpracując z innymi organizacjami i rządami w różnych obszarach biznesowych – także w lotnictwie, transporcie kolejowym, energetyce, infrastrukturze i innych usługach.

Ogniwa paliwowe trzeciej generacji

Obecnie opracowywany zespół ogniw paliwowych trzeciej generacji – w dwóch wersjach: 100 kW i 200 kW – zastąpi ten znany z Hyundaia NEXO. Ogniwa paliwowe o mocy 100 kW są o 70 procent mniejsze w stosunku do obecnie stosowanych ogniw, co ułatwi ich zastosowanie w różnych pojazdach i urządzeniach. Natomiast ogniwa w wersji 200 kW mają zbliżony rozmiar do systemu z modelu NEXO, a mimo to ich moc została podwojona.

Nowa jednostka sterująca może zaoferować szereg mocy wyjściowych, takich jak 500 kW i 1 MW, układając w jeden zespół ogniwa o mocy 100 kW, które będą idealne do stosowania jako system zasilania awaryjnego dla dużych statków lub firm IT.

Zaprezentowano również całkowicie płaski system ogniw paliwowych, który zmniejsza wysokość zespołu ogniw do 25 cm i może być wykorzystywany na różne sposoby, np. w miejscach użyteczności publicznej, samochodach, autobusach czy w tramwajach.

Przyszłość wodorowej mobilności

Koreańska firma zaprezentowała wizję dotyczącą przyszłej mobilności wodorowej w różnych rodzajach pojazdów, od tych przeznaczonych dla służb ratowniczych, po autonomiczny transport kontenerowy i samochody sportowe o wysokich osiągach.

Wygoda produkcji, przechowywania i transportu będzie ważnym czynnikiem pozwalającym na szerokie zastosowanie i wykorzystanie technologii ogniw paliwowych. Pod marką HWTO, odpowiedzialną w koncernie za ogniwa paliwowe, przedstawiono również nowe koncepcje przenośnych instalacji do uzupełniania wodoru.

Trailer Drone

Koncepcja Trailer Drone to zasilany wodorem i w pełni autonomiczny system transportu kontenerów. Dzięki wielu odpowiednio skompresowanym zbiornikom wodoru, dostosowanym do rodzaju pokonywanej trasy, elastyczny i wydajny system Trailer Drone zapewni ponad 1000 km zasięgu na jednym tankowaniu, co jest porównywalne z istniejącymi systemami transportu kontenerów.

Fuel Cell e-Bogie

Termin „bogie” pochodzi z branży kolejowej i oznacza wózek szynowy, czyli podwozia kołowe, które znajdują się pod każdym wagonem. Wózek e-Bogie z ogniwami paliwowymi również znajduje się pod kontenerem, podobnie jak wózek szynowy, ale każdy taki wózek to kompletny napęd oparty na ogniwach paliwowych, który pozwala na całkowicie niezależne sterowanie wszystkich czterech kół. Koncepcja Trailer Drone wymaga dwóch wodorowych wózków e-Bogie, a to zapewnia niespotykaną dotąd zwrotność, pozwalając na wykonywanie ruchów na boki. Trailer Drone może poruszać się autonomicznie w portach i ciasnych miejskich uliczkach. Jego wydajność jest dodatkowo zwiększana w specjalnym trybie, który pozwala na połączenie ze sobą wielu transporterów Trailer Drone tak, aby przemieszczały się wspólnie, w konfiguracji zbliżonej do pociągu.

Rescue Drone

Rescue Drone to kolejny pojazd koncepcyjny zasilany ogniwami paliwowymi – może być on sterowany zdalnie i poruszać się autonomicznie w celu gaszenia pożarów i ratowania życia. Rescue Drone jest wyposażony w niezależny system sterowania umożliwiający zawracanie w miejscu i poruszanie się bokiem jak krab. W trakcie misji ratunkowej pojazd ten może wykorzystywać obraz przesyłany na żywo z dronów, umieszczonych na zewnątrz pojazdu. Po jednym uzupełnianiu wodoru można osiągnąć zasięg od 450 do 500 kilometrów.

H Moving Station

H Moving Station to ciężarówka o dużej ładowności wyposażona w urządzenia do uzupełniania zbiorników pojazdów z napędem wodorowym (FCEV). Taka przenośna stacja tankowania wodoru umożliwia jednoczesne ładowanie do 25 samochodów Hyundai NEXO, zapewniając nie tylko wygodę, ale także umożliwiając tankowanie w obszarach o ograniczonej liczbie stacji wodoru.

Mobilna ładowarka RHGV

RHGV dostarcza energię do pojazdów elektrycznych w sytuacji, kiedy potrzebują one pilnej pomocy, np. na odległych, terenowych obszarach. Taka przenośna ładowarka, zasilana ogniwami paliwowymi, oferuje jednofazowe złącze zasilania o napięciu 220 V oraz trójfazowe 380 V.

Przyszłość wodorowa: W kierunku społeczeństwa nowych energii

Jako odpowiedzialny członek globalnej społeczności, Hyundai Motor Group będzie nadal rozwijać wodorową mobilność, rozbudowywać system produkcji ogniw paliwowych i tworzyć infrastrukturę dla społeczeństwa wodorowego. Nowe technologie i modele ogniw paliwowych prezentowane podczas forum Hydrogen Wave pokazują zaangażowanie Grupy w misję popularyzacji wodoru do 2040 roku.

– Stopień i częstotliwość katastrof klimatycznych rośnie bardzo szybko, mamy do czynienia z czerwonym kodem dla ludzkości. Grupa stara się oferować potężne i pragmatyczne rozwiązanie do walki ze zmianami klimatu wykorzystując ogromny potencjał energii wodorowej – powiedział Euisun Chung, Prezes Hyundai Motor Group.

Źródło: na podstawie Hyundai

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA