UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Włoski Senat zatwierdził budżet na rok 2019, zgodnie z którym nabywcy “zielonych” samochodów (elektrycznych, hybrydowych oraz napędzanych naturalnym gazem ziemnym) będą mogli skorzystać z subsydiów w wysokości do 6 000 euro. Jednocześnie, w zależności od poziomu generowanych emisji, pojazdy konwencjonalne zostaną objęte wyższymi podatkami. Plan wprowadzenia nowych regulacji spotkał się z krytyką ze strony związków zawodowych oraz krajowego sektora motoryzacyjnego, których przedstawiciele twierdzą, że spowoduje to nie tylko redukcję zatrudnienia, ale również kryzys w obrębie całego łańcucha dostaw.

Propozycja Senatu zakłada obłożenie wyższymi podatkami pojazdów generujących najwyższą ilość CO2, m.in. SUVów. Podatek w wysokości 1 100 euro będzie obowiązywał w przypadku zakupu modelu zasilanego benzyną lub olejem napędowym, produkującego od 161 do 175 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Obciążenie wzrośnie do 1 600 euro w odniesieniu do samochodu generującego od 176 do 200 g CO2 na km oraz do 2 000 euro, jeżeli pojazd wytwarza od 201 do 250 CO2 na km.

Wysokość subsydiów na EV, NGV oraz hybrydy również zostanie uzależniona od poziomu emisji. Wsparcie będzie przyznane wyłącznie w przypadku zakupu modeli, których cena nie przekracza 50 000 euro.  Według planów, nowe regulacje miałyby obowiązywać od 01 marca 2019 r. do końca 2021 r. Niższa izba włoskiego parlamentu (Izba Deputowanych) musi zatwierdzić budżet do 31 grudnia.

Sprzedaż EV we Włoszech utrzymuje się na znacznie niższym poziomie niż w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji, chociaż wzrasta w szybszym tempie. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w okresie od początku stycznia do końca września 2018 r. w tym kraju sprzedano 7 208 nowych osobowych pojazdów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in (+105% r/r). Dla porównania, liczba rejestracji EV w Niemczech wyniosła 50 245 (+36,1% r/r), w Wielkiej Brytanii 44 883 (+ 21,8% r/r), zaś we Francji 31 113 (+ 17% r/r). Włochy są natomiast europejskim liderem pod względem sprzedaży pojazdów zasilanych naturalnym gazem ziemnym. Na początku 2018 r. ich łączna liczba na włoskich drogach wynosiła ok. miliona sztuk.

 

uk.reuters.com, acea.be, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią Ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.).

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA