UDOSTĘPNIJ

O austriackim ekosystemie wodorowym, roli wodoru w przyszłym systemie transportowym i aktualnych projektach w tym zakresie opowiedzieli przedstawiciele Austriackiego Funduszu Klimatyczno-Energetycznego, Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) oraz firm AVL i Fronius Polska podczas wydarzenia, które odbyło się 15 października. Webinar zorganizowały wspólnie Centrum Kompetencyjne Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Ambasada Austrii – Wydział Handlowy.

W prezentacji otwierającej o zielonych technologiach wodorowych w kontekście austriackiego transportu mówił Gernot Wörther z rządowego Funduszu – akceleratora innowacji, który dofinansowuje m.in. projekty wodorowe. Omawiając ekosystem wodorowy w Austrii i rolę wodoru w przyszłym systemie transportowym, podkreślał dostępność wielu rozwiązań technologicznych. Wskazywał na liczne badania i projekty demonstracyjne, które przekładają się na swoisty „wyścig liderów innowacji” oraz postępującą redukcję kosztów, która może być osiągnięta dzięki ekonomii skali. Do czynników limitujących zaliczył aktualnie dostępną podaż zielonej energii wobec potrzeb produkcji zielonego wodoru. Podobnie jak kolejni prelegenci, podkreślał wagę wsparcia politycznego i finansowego na początkowym etapie transformacji z systemu opartego na paliwach kopalnych do systemu bateryjno-wodorowego. Wspomniał o finalizowanej właśnie Austriackiej Strategii Wodorowej (dokument ma zostać opublikowany pod koniec 2020 r.).

O niskim śladzie węglowym i ekonomicznej stronie produkcji zielonego wodoru opowiedział Martin Rothbart z firmy AVL. Większość produkowanego obecnie wodoru oparta jest na paliwach kopalnych, jednak ma to szansę zmienić się już wkrótce. Dostępne są różne technologie elektrolizy, które różnią się kwestią dojrzałości i poziomu wydajności.

Fornius Solhub to zdecentralizowane rozwiązanie systemowe dla lokalnego wytwarzania, magazynowania i wykorzystywania wodoru z energii słonecznej, o którym była mowa w prezentacji Macieja Pilińskiego z Fronius Polska. Niezbędne składniki zastosowania rozwiązania to inwerter, przez który przechodzi energia pochodząca ze słońca i podłączenie do wody, która musi zostać odpowiednio odmineralizowana. 1 konterner typu Solhub może wyprodukować około 200 kg wodoru wysokiej jakości dziennie. Przedstawiciel Fronius zaprezentował ciekawe case studies, w tym HYSNOW – projekt realizowany na terenie narciarskim Hinterstoder-Wurzeralm w Austrii w celu dekarbonizacji turystyki zimowej, polegający na tankowaniu wodorem floty skuterów.

Wodór w ujęciu zintegrowanym był tematem wystąpienia Karla Zoechmeistera. Przedstawiciel Austriackich Kolei Federalnych mówił o różnych źródłach zielonego wodoru, wyróżniając fotowoltaikę – nie przynoszącą strat w transporcie, bo lokalizowaną obok torów kolejowych. „Produkcja wodoru nie jest może sprawą kolei, ale [kolej] może dostarczyć kontrybucji w sensie sector coupling” – powiedział przedstawiciel ÖBB. W dalszej części mówił też o transporcie wodoru cysternami i całej logistyce około-wodorowej, która przekłada się na sposób i zakres jego rzeczywistego wykorzystania w transporcie kolejowym. W Austrii aktualnie prowadzone są testy pociągu wodorowego na górskich trasach i realizowany jest projekt Hy2Rail, w skład którego wchodzą: wybór i klasyfikacja potencjalnie istotnych linii, symulacja dynamiki pociągów dla przewozów towarowych i pasażerskich, lokalna produkcja H2 i połączenia sieciowe, wymagania bezpieczeństw, struktury kosztów.

Niewielkie nawet projekty demonstracyjne i pilotażowe – wszystko to pomaga w upowszechnianiu zastosowania wodoru w transporcie. „Samo się nie wydarzy, jeśli nie weźmiemy kwestii związanych z pilotażem i upscalingiem w swoje ręce” – powiedział jeden z prelegentów i tą trafną konkluzją kończymy podsumowanie dzisiejszego wydarzenia.

Informacje o kolejnych webinarach dostępne są na stronach www.pspa.com.pl www.ckpspa.com.pl.

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA