UDOSTĘPNIJ

Oficjalnie ruszył Factory VO – pierwszy zakład specjalizujący się w przywracaniu samochodów używanych do stanu fabrycznego na skalę przemysłową. Docelowo w skali roku będzie odzyskiwanych minimum 45 tys. aut w tym pojazdów elektrycznych. Przekształcenie jest częścią globalnego planu transformacji Grupy Renault, skoncentrowanego na tworzeniu wartości i zrównoważonym rozwoju. Producent  poinformował też o postępach w realizacji uruchomionego rok temu projektu Refactory, którego celem jest przekształcenie fabryki we Flins (Yvelines, Francja) w pierwszy europejski zakład w pełni zgodny z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.

W działającym od września 2021 roku zakładzie Refactory VO poddano regeneracji ponad 1 500 samochodów. W ciągu najbliższych dwóch lat planowane jest zwiększenie przepustowości zakładu i wzbogacenie go o nowe rodzaje działalności, takie jak kompleksowe naprawy karoserii. Do 2023 roku przeanalizowany zostanie również projekt wprowadzenia oferty retrofit w zakresie przeróbki samochodów dostawczych na napęd elektryczny.

Ekologiczna transformacja

Jestem bardzo dumny z wysiłku włożonego przez nasz zespół w stworzenie w tak rekordowo krótkim czasie największej w Europie fabryki w branży motoryzacyjnej zgodnej z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Tworząc Refactory, udowodniliśmy, że pozytywna konwersja i transformacja przemysłu jest we Francji możliwa. Stanowi jedno z wielu świadectw dynamiki Grupy, która działa na wszystkich frontach transformacji ekologicznej, ewolucji kompetencji i tworzenia nowych rozwiązań w zakresie mobilności – powiedział Jean-Dominique Senard, przewodniczący Rady Administrującej Grupy Renault.

– Dotrzymujemy naszych obietnic. W rok po uruchomieniu Refactory ucieleśnia innowacyjny i ambitny projekt zakładu we Flins, który staje się nowym źródłem wartości ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. Refactory jest symbolem projektu Renaulution, zobowiązującego grupę do szeroko zakrojonej, szybkiej i zrównoważonej transformacji, której motorem jest tworzenie wartości. Pierwszy zakład regeneracji samochodów używanych, który jest kluczowym elementem tego projektu, dowodzi naszej zdolności do przemysłowego wykorzystania kompetencji związanych z gospodarką obiegu zamkniętego. Zakład zapewnia nam doskonałą pozycję na rosnącym rynku samochodów używanych i stanowi unikatowe narzędzie produkcyjne, które umożliwia regenerację do 45 000 samochodów rocznie – dodał Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.

Regeneracja w osiem dni

Aby zachować wartość produktu i wyjść naprzeciw rosnącemu rynkowi samochodów używanych (SU), działalność Factory VO we Flins została oparta na unikatowym modelu, który zapewnia najwyższy poziom pod względem czasu realizacji, kosztów i jakości. Factory VO jest zakładem w 100% zinformatyzowanym, zapewniającym identyfikowalność oraz monitorowanie w czasie rzeczywistym etapów przywracania samochodu do stanu fabrycznego.

Rozlokowany na powierzchni 11 000 m2 zakład Factory VO we Flins jest największym zakładem regeneracji samochodów w Europie. Dzięki pracy na trzy zmiany umożliwia przywrócenie do stanu fabrycznego 180 samochodów dziennie, a docelowo do 2023 roku 45 000 samochodów rocznie z możliwością podwojenia tej liczby w perspektywie średnioterminowej.

Cztery linie produkcyjne

Dysponująca czterema liniami produkcyjnymi Factory VO jest zorganizowana w taki sposób, aby wykluczyć powracanie do wcześniejszych etapów procesu. W celu zwiększenia efektywności i skrócenia terminów, kontrola techniczna, którą zapewnia SGS Automotive Services, jest usytuowana bezpośrednio na linii produkcyjnej. Zakład jest wyposażony w studio fotograficzne i wideo zainstalowane na obrotowej platformie oferującej możliwość automatycznego wykonywania ujęć (do 10 samochodów na godzinę). Skaner o wysokiej rozdzielczości umożliwia wirtualne kompleksowe oględziny samochodu 360° (nadwozie, wnętrze i spód samochodu oraz opony). Narzędzie, zaprojektowane przez specjalistyczną firmę Twinner, umożliwia natychmiastowe ponowne wprowadzenie samochodu do sprzedaży, bez oczekiwania na jego transport do salonu. Regeneracja samochodu w Factory VO zajmuje średnio 8 dni zamiast 21.

W kierunku dekarbonizacji

Pojazdy regenerowane są objęte tymi samymi standardami jakości wykonania co samochody nowe. W tym celu zakład jest objęty niezależnym systemem kontroli jakości, jak również systemem oceny stanu akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Do 2022 roku do Factory VO przejdzie 200 pracowników zakładu we Flins. Wewnętrznej rekrutacji towarzyszyć będzie certyfikowany program szkoleniowy, który składa się ze wspólnego trzonu (strategia obsługi posprzedażnej, trwałość materiałów, recykling itp.) oraz szkoleń specjalistycznych związanych ze specyfiką Factory VO (elektromechanika, inteligentne naprawy). Jak podkreśla producent, projekt Refactory wpisuje się w ścieżkę dekarbonizacji, która ma doprowadzić Renault do neutralności węglowej w Europie w roku 2040.

Źródło: na podstawie Renault

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA