UDOSTĘPNIJ

Volkswagen poinformował o wmurowaniu kamienia węgielnego pod pierwszą fabrykę ogniw Grupy w Salzgitter. Produkcja rozpocznie się w 2025 roku. Za wszystkie działania producenta związane z akumulatorami opowiadać będzie nowo utworzona spółka PowerCo. Oprócz produkcji ogniw, nowa firma będzie odpowiedzialna za wszystkie działania w całym łańcuchu wartości akumulatorów. Do 2030 roku PowerCo zainwestuje wraz z partnerami ponad 20 mld euro, tyle samo wyniesie szacowana roczna sprzedaż. Spółka zatrudni nawet 20 tys. osób tylko w Europie.

Kamień milowy

Fabryka w Salzgitter jest dla nas kamieniem milowym. Biznes ogniw akumulatorowych jest jednym z filarów naszej strategii NEW AUTO, która uczyni Volkswagena wiodącym dostawcą zrównoważonej, opartej na oprogramowaniu mobilności jutra. Budowa własnej fabryki ogniw jest ogromnym projektem w sensie technicznym i ekonomicznym. Pokazuje, że sprowadzamy do Niemiec najnowocześniejszą technologię przyszłości – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.

PowerCo odpowiedzialna za akumulatory

Volkswagen skupi wszystkie działania związane z akumulatorami w europejskiej spółce PowerCo. Spółka ta będzie zarządzać z Salzgitter międzynarodowymi operacjami, dalszym rozwojem technologii ogniw, pionową integracją łańcucha wartości oraz dostawami maszyn i urządzeń do fabryk. W przyszłości planowane są dalsze produkty, takie jak systemy magazynowania energii. Po Salzgitter, kolejna fabryka ogniw ma powstać w Walencji. Obecnie wybierane są miejsca pod trzy kolejne zakłady produkujące ogniwa w Europie. Oprócz Europy, PowerCo będzie analizować możliwość powstania kolejnych gigafabryk w Ameryce Północnej.

Być globalnym graczem

Budując naszą pierwszą fabrykę ogniw, konsekwentnie realizujemy plan w zakresie technologii. PowerCo stanie się globalnym graczem na rynku akumulatorów. Główną siłą spółki będzie pionowa integracja – od surowców i ogniw aż po recykling. W przyszłości wszystkie istotne działania będziemy realizować we własnym zakresie, dzięki czemu zyskamy strategiczną przewagę konkurencyjną w wyścigu o pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności. Do tego wielkiego przedsięwzięcia pozyskaliśmy zespół najlepszych specjalistów – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący rady nadzorczej PowerCo.

Ustandaryzowana fabryka

Przy okazji rozpoczęcia budowy, Grupa po raz pierwszy zaprezentowała koncepcję ustandaryzowanej fabryki; Salzgitter ma być wzorem dla fabryk ogniw w całej Europie i będzie wyznaczać nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji.

To, co przetestowaliśmy miliony razy z platformami pojazdów, takimi jak MQB i MEB, będzie również stanowiło fundament w produkcji ogniw: będziemy ją standaryzować na podstawie europejskich regulacji, co pozwoli na szybką rozbudowę. W ten sposób połączymy szybkość i optymalizację kosztów z jakością na najwyższym poziomie – powiedział Frank Blome, prezes PowerCo.

Standaryzacja obejmie nie tylko sprzęt, budynki i infrastrukturę, lecz także produkty i procesy IT. W ten sposób powstaną fabryki, które będzie można szybko modyfikować, wprowadzając kolejne innowacje produktowe i produkcyjne. Każda fabryka będzie zasilana wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych i będzie zaprojektowana tak, by można było wprowadzić recykling w obiegu zamkniętym.

Zunifikowane ogniwa za trzy lata

Producent zaprezentował również zapowiedziane podczas Power Day w 2021 roku zunifikowane ogniwo pryzmatyczne. Umożliwia ono stosowanie różnych składów chemicznych i będzie stosowane nawet w 80 procentach wszystkich modeli Grupy. W Salzgitter zunifikowane ogniwa dla marek wolumenowych będą produkowane od 2025 roku. W przyszłości zakład ma osiągnąć roczną wydajność 40 GWh – wystarczającą dla około 500 tys. pojazdów elektrycznych. Do 2030 roku Grupa Volkswagen zamierza wspólnie z partnerami uruchomić w całej Europie sześć fabryk ogniw, których łączne moce produkcyjne sięgną 240 GWh. Nowe zunifikowane ogniwo pozwoli wykorzystać efekt synergii, co obniży koszty akumulatorów nawet o 50 procent.

Źródło: na podstawie Volkswagen

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNER GŁÓWNY

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA