UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM), kwietniowa sprzedaż samochodów w Chinach spadła aż o 47,6% w stosunku do marca. Wyjątkiem jest BYD, największy miejscowy producent elektryków. Ten po raz kolejny zanotował wzrost sprzedając w kwietniu ponad 100 000 pojazdów NEV.

Według CAAM w kwietniu sprzedaż samochodów w Chinach wyniosła około 1,171 mln sztuk. To o 47,6% mniej niż w marcu i (o 48,1% rok do roku). Już w poprzednim miesiącu ostrzegano jednak, że może dojść do takiej sytuacji. Według CAAM przyczyny spadków należy szukać w niepewnej sytuacji związanej z konfliktem w Ukrainie. Jednak główną przyczyną wydają się być ciągłe zawirowania z pandemią COVID 19.

Cztery miesiące na minusie

Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM), swoje raporty oraz destynacje opiera na cotygodniowych danych przesyłanych przez kluczowych producentów samochodów. W okresie styczeń-kwiecień sprzedaż samochodów w Chinach szacowana jest na 7,68 mln sztuk, o 12,3% mniej niż rok wcześniej.

Przypomnijmy, że chiński łańcuch dostaw dla przemysłu motoryzacyjnego został najpierw dotknięty przez blokadę związaną z COVID w fabrykach Jilin, jednej z najważniejszych prowincji pod względem dostaw części samochodowych. Pod koniec marca niejako kolejny cios branży zadała blokada w Szanghaju (w mieście i prowincji znajdują się fabryki największych producentów aut w tym elektryków takich jak m. in. Tesla). To wpłynęło na poważne zakłócenia w dostawach części samochodowych nie tylko w samym Szanghaju ale także w okolicznych miastach.

NIO, XPeng i Li Auto ze spadkami

NIO na początku kwietnia wstrzymało produkcję, a prezes i dyrektor generalny XPeng Motors He Xiaopeng ostrzegł wszystkie chińskie firmy motoryzacyjne, że produkcja może zostać wstrzymana także w maju, jeśli sytuacja się nie poprawi.

Dane opublikowane na początku maja pokazały, że NIO dostarczyło w kwietniu 5074 jednostki, o 49% mniej niż w marcu. XPeng dostarczył 9 002 sztuk, o 42% mniej niż w marcu, a Li Auto dostarczył 4 167 sztuk, o 62% mniej niż w marcu.

BYD pozytywnym wyjątkiem

Co ciekawe, wyjątkiem stał się BYD. Największych chiński producent elektryków wciąż może pochwalić się wzrostem. Producent sprzedał w kwietniu 106 042 nowych pojazdów zelektryfikowanych (NEV), co oznacza wzrost o 1% w porównaniu z marcem i o 313 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. To już drugi miesiąc z rzędu, w którym BYD sprzedało ponad 100 000 NEV po sprzedaży 104 878 sztuk w marcu, co jest kolejnym rekordowym wynikiem.

Surowce zwiększają koszty

Warto dodać, ze jeszcze w kwietniu CAAM poinformowało, że  ceny pojazdów elektrycznych w Chinach wyraźnie wzrosły na przestrzeni ostatnich tygodni.  20 producentów aut NEV w Chinach ogłosiło podwyżki cen swoich pojazdów. Więcej kosztuje teraz 40 modeli na które w kwietniu trzeba było wyłożyć kwotę wyższą od kilku tysięcy juanów do ponad 10 000 juanów (1575 USD). Przykładem są choćby ceny Tesli Model 3 Performance.

Wzrosty cen surowców bezpośrednio zwiększają koszty produkcji. Zmniejszenie dotacji dla NEV wywarło również ogromną presję na producentów – powiedział kierownik sprzedaży BYD w północnych Chinach.

Źródło: na podstawie caam, cnevpost.com, własne

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA