UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Szwedzki producent elektrycznych pojazdów użytkowych Volta Trucks przedstawił model produkcyjny Volta Zero. Jak reklamuje go firma, to pierwszy na świecie „zbudowany od podstaw” w pełni elektryczny 16-tonowy pojazd dedykowany do użycia w logistyce miejskiej. Ciężarówka ma mieć zasięg do 200 km. Testy drogowe tego elektrycznego giganta ruszą już w przyszłym roku.

Wygląd Volta Zero, został zaprojektowany przez partnera Vota Trucks, firmę Astheimer Design w Warwick w Wielkiej Brytanii. To miejski gigant w „nowoczesnym i innowacyjnym opakowaniu”. Ostateczny projekt pokazuje i potwierdza zapowiedzi, że zachowany zostanie kształt, w którym umieszczona jest nowoczesna, niska kabina. Dzięki centralnej pozycji siedzącej kierowcy ma ona poprawić widoczność i bezpieczeństwo. Te same zasady projektowe zostaną również zachowane w kolejnych wariantach 7,5 t, 12 t i 18 t. Z tym, że ten ostatni jest teraz „odchudzony” w stosunku do poprzedniej 19-tonowej masy całkowitej.

Poprawa wydajności

Mimo wielu podobieństw z oryginalnym pojazdem demonstracyjnym, wszystkie panele nadwozia zostały przeprojektowane i zaktualizowane w celu uzyskania ostatecznego projektu. Nastąpiło usunięcie poziomego przedniego paska świetlnego oraz zastąpienie ukośnego połączenia między kabiną a skrzynią ładunkową linią pionową, aby poprawić wydajność konstrukcji pojazdu. Wewnętrznie zmieniły się tylko kolory i paleta materiałów. Co ciekawe, podłogę z drewna tekowego zastąpiono bardziej wytrzymałą matą gumową.

Produkcja za rok

Jak zaznaczyli przedstawiciele firmy niebawem ruszy produkcja pierwszych 25 prototypowych pojazdów. Prototypy te rozpoczną kompleksowy i rygorystyczny system testów, który rozpocznie się na początku 2022 roku. Zostanie on początkowo przeprowadzony przez inżynierów Volta Trucks, a następnie przez klientów. To standardowa procedura mająca na celu wprowadzenie ewentualnych poprawek czy sugestii klientów. Pierwsze pojazdy o specyfikacji produkcyjnej, mają zostać wyprodukowane w 2022 roku.

Zmiana paradygmatu

– Kiedy Volta Zero została zaprezentowana we wrześniu 2020 roku, niektórzy uważali, że jej rewolucyjny, pierwszy na świecie projekt i kształt stworzone zostały tylko dla uzyskania lepszego efektu i nigdy nie zostaną wdrożone. Wiedzieliśmy, że to nie będzie łatwe. Nasza całkowicie przeprojektowana ciężarówka musiała poprawić zarówno bezpieczeństwo kierowców, jak i innych użytkowników dróg poruszających się wokół dużych ciężarówek. Współpracując z zespołem projektowym Astheimer i naszymi inżynierami, otrzymaliśmy nowoczesny, ale i elegancki design – dokładnie taki, jaki powinien być pojazd elektryczny. Gotowa do produkcji Volta Zero zapewnia zmianę paradygmatu w zakresie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju pojazdów użytkowych. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć pojazdy na drogach już na początku przyszłego roku, gdy rozpocznie się nasz rygorystyczny program testów – powiedział Ian Collins, dyrektor ds. produktów w Volta Trucks.

Minimalizacja martwego pola

Volta Zero ma zasięg działania 150-200 km (95-125 mil). Firma stawia na bezpieczeństwo, którego optymalizacja jest ambicją producenta. Volta Zero została od samego początku zaprojektowana z myślą o napędzie elektrycznym, co ułatwiło zmianę parametrów m. in punktu siedzenia, kierowcy. Dzięki usunięciu silnika spalinowego, operator Volta Zero siedzi w centralnej pozycji za kierownicą, z dużo niższą wysokością siedzenia niż w konwencjonalnej ciężarówce. Ta kombinacja, plus konstrukcja kabiny w stylu szklanego domu, zapewnia kierowcy szeroki zakres widoczności 220 stopni, minimalizując niebezpieczne martwe pola. Prototyp Volta Zero został wprowadzony na rynek we wrześniu 2020 roku, a pierwsze pojazdy mają trafić do klientów w połowie 2022 roku.

Główna siedziba producenta Volta Trucks znajduje się w Sztokholmie w Szwecji, a jej inżynieria prowadzona jest z Wielkiej Brytanii. Planowany zakład produkcyjny znajduje się w Steyr w Austrii. Firma posiada również zespoły sprzedaży we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Źródło: na podstawie voltatrucks.com

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY