UDOSTĘPNIJ

Spółka Volkswagen Group Components  zaprezentowała wizję mobilnego, autonomicznego robota przeznaczonego do ładowania samochodów elektrycznych.

System składa się z niewielkiego, poruszającego się samodzielnie robota i z mobilnych akumulatorów, tzw. wagonów akumulatorowych. W pełni naładowane wagony gromadzą energię o wartości około 25 kWh każdy. Jeden robot może równocześnie poruszać kilkoma wagonami. Po wydaniu komendy poprzez aplikację lub system komunikacji Car-to-X, robot przyprowadza akumulator do samochodu i samodzielnie podłącza przewód zasilający. Wagon akumulatorowy z wbudowanym systemem elektronicznym umożliwia zasilenie pojazdu elektrycznego prądem stałym o mocy do 50 kW.

Poruszający się autonomicznie robot jest wyposażony w kamery, skanery laserowe oraz w ultradźwiękowe czujniki. Dzięki nim nie tylko może całkowicie automatycznie naładować akumulator samochodu, lecz także potrafi samodzielnie poruszać się w obrębie parkingu, rozpoznawać ewentualne przeszkody i odpowiednio na nie reagować. Zależnie od wielkości parkingu czy podziemnego garażu można wykorzystywać kilka robotów równocześnie i dzięki temu w tym samym czasie ładować kilka pojazdów.

Urządzenie autonomicznie podjedzie do zaparkowanego samochodu i będzie się z nim samodzielnie komunikować. Cały proces zasilania pojazdu w energię elektryczną będzie przebiegać bez udziału człowieka: od otwarcia pokrywy gniazda ładowania, przez umocowanie końcówki kabla, do jej ponownego odłączenia. Wizja Volkswagena zakłada, że robot przywiezie do samochodu zewnętrzny akumulator, podłączy go i zgromadzoną w nim energią elektryczną naładuje samochód. Ruchomy akumulator zewnętrzny podczas całego procesu będzie znajdował się przy pojeździe, a robot zajmie się w tym czasie obsługą kolejnych EV. Gdy uzupełnianie energii zostanie zakończone, robot samoczynnie odstawi ruchomy akumulator do stacji ładowania.

Mark Möller, szef działu rozwoju w Volkswagen Group Components, powiedział:
„Zastosowanie mobilnego robota może oznaczać rewolucję w zakresie ładowania samochodów np. na piętrowych parkingach czy w garażach podziemnych, w których parkuje wiele aut. Dzięki niemu punkt ładowania sam przyjeżdża do samochodu, a nie odwrotnie. W ten sposób jednym rozwiązaniem zapewniamy szeroki dostęp do energii elektrycznej bez skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych specyficznych dla danego miejsca. To wizjonerski model studyjny, który jednak bardzo szybko może stać się urządzeniem seryjnym, jeśli tylko zaistnieją odpowiednie warunki”.

Volkswagen Group Components pracuje nad innymi rozwiązaniami z zakresu infrastruktury do EV – przedstawił np. mobilną stację szybkiego ładowania oraz wallboxa zasilającego pojazdy elektryczne prądem stałym (DC).

 

vw-press.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA