Podczas targów IAA w Hanowerze, Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował całkowicie elektryczny model I.D. BUZZ w dostawczej odmianie CARGO. Według niemieckiego producenta, jest bardzo możliwe, że samochód pojawi się na rynku do 2021 r. Model wyposażono w tryb jazdy „I.D. Pilot”, zapewniający 4 poziom autonomiczności. Rozpoczęcie produkcji odmiany pasażerskiej I.D. BUZZ zaplanowano na rok 2022.
Ładowność wersji CARGO wynosi 800 kg, długość nadwozia to 5 048 mm, szerokość 1 976 mm, a wysokość 1 963 mm. Samochód dysponuje rozstawem osi 3 300 mm i dzięki wydłużeniu tylnego zwisu nadwozia o 106 mm jest dłuższy niż odmiana pasażerska.
CARGO różni się ponadto od vana m.in. dachem z panelami słonecznymi, szeroko otwierającymi się drzwiami z tyłu i tylnym zderzakiem. Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń we wnętrzu i zamontować w nim system półek – typowo dla pojazdów dostawczych – po stronie kierowcy nie przewidziano rozsuwanych drzwi. Drzwi z przodu oraz rozsuwane otwierają się elektrycznie. Ich aktywacja odbywa się z zewnątrz za pośrednictwem czujnika.
I.D. BUZZ CARGO rozpoznaje osoby uprawnione do korzystania z pojazdu dzięki tzw. digital key – sygnałowi wysyłanemu do pojazdu ze smartfona. W dostawczym modelu nie zastosowano 22-calowych obręczy kół jak w pasażerskim vanie, lecz 20-calowe z oponami w rozmiarze 235/55. Na dachu pojazdu umieszczono system fotowoltaiczny, który pozwala na zwiększenia dziennego zasięgu nawet o 15 km. Im dłużej samochód stoi w słońcu, tym dalej będzie w stanie później dojechać.
Elektryczny Volkswagen został pozbawiony konwencjonalnej tablicy rozdzielczej. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu wykorzystującemu technologię rzeczywistości rozszerzonej najważniejsze informacje pojawiają się na drodze jako wirtualne trójwymiarowe znaki – dokładnie w polu widzenia kierowcy, który może się dzięki temu koncentrować na obserwowaniu drogi. Rzeczywistość rozszerzona to technologia, która pozwala w rzeczywistej przestrzeni umieszczać obrazy wygenerowane elektronicznie. Pozostałe informacje ukazują się na tablecie pełniącym rolę monitora. Przenośny tablet służy także do obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji. Elementy niezbędne do jazdy znajdują się z kolei na kierownicy. Zamiast lusterek zewnętrznych w samochodzie zastosowano kamery.
Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może odbierać, planować i realizować zlecenia. Na podstawie danych uzyskiwanych z systemu zarządzania towarami w czasie jazdy można także przeprowadzać inwentaryzację ładunku pod kątem bieżącego zlecenia.
Osie dostawczego I.D. BUZZ CARGO znajdują się blisko przedniej i tylnej krawędzi nadwozia – z przodu miejsca nie zajmuje silnik spalinowy. Niewielką jednostkę elektryczną wraz z przekładnią umocowano na tylnej osi. W konsekwencji w przedniej części nadwozia powstała dodatkowa przestrzeń wynosząca 0,2 m3. Samochód wyposażono w system kierowanych tylnych kół, które w połączeniu ze skręcającymi pod dużym kątem kołami z przodu zapewniają średnicę zawracania wynoszącą niecałe 10 m, co jest bardzo przydatne podczas manewrów w mieście. Zeroemisyjny Volkswagen posiada gniazda prądu 230V (16A), a zatem poprzez akumulator można zasilać narzędzia elektryczne.
W zależności od zastosowania samochód można wyposażyć w baterie o różnej pojemności. Jeśli pojazd ma przejeżdżać w ciągu dnia i tygodnia odległości typowe dla ruchu miejskiego, nabywca zdecyduje się prawdopodobnie na zastosowanie akumulatora litowo-jonowego 48 kWh. Dłuższy zasięg pojazdu zapewnią z kolei baterie o pojemności do 111 kWh. W tym przypadku samochód może przejechać na jednym ładowaniu nawet 550 km (WLTP).
Egzemplarz zaprezentowany w Hanowerze dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW). Prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 160 km/h.
W przypadku akumulatora o pojemności 48 kWh szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 150 kW do 80% pojemności trwa 15 minut, zaś energię w akumulatorze 111 kWh można uzupełnić w 30 minut. Pojazd został również przystosowany do ładowania AC z gniazdka domowego lub wallboxa. I.D. BUZZ CARGO oferuje ponadto możliwość ładowania indukcyjnego z mocą 11 kW.
Oprócz I.D. BUZZ w wersji pasażerskiej i dostawczej, w skład „elektrycznej” rodziny I.D. Volkswagena wchodzą jeszcze modele I.D. NEO, I.D. CROZZ oraz I.D. VIZZION. Konstrukcja pojazdów zapewnia możliwość zamontowania akumulatorów o różnej pojemności energetycznej – zależnie od sposobu użytkowania samochodu i od możliwości finansowych nabywcy. Pojazdy oparto na nowej, modułowej platformie MEB. Samochody wykorzystujące nową architekturę zapewnią zasięg od około 330 km do ponad 550 km na jednym ładowaniu (wg normy WLTP).