UDOSTĘPNIJ

Podczas targów IAA w Hanowerze, Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował całkowicie elektryczny model I.D. BUZZ w dostawczej odmianie CARGO. Według niemieckiego producenta,  jest bardzo możliwe, że samochód pojawi się na rynku do 2021 r. Model wyposażono w tryb jazdy „I.D. Pilot”, zapewniający 4 poziom autonomiczności. Rozpoczęcie produkcji odmiany pasażerskiej I.D. BUZZ zaplanowano na rok 2022.

Ładowność wersji CARGO wynosi 800 kg, długość nadwozia to 5 048 mm, szerokość 1 976 mm, a wysokość 1 963 mm. Samochód dysponuje rozstawem osi 3 300 mm i dzięki wydłużeniu tylnego zwisu nadwozia o 106 mm jest dłuższy niż odmiana pasażerska.

CARGO różni się ponadto od vana m.in. dachem z panelami słonecznymi, szeroko otwierającymi się drzwiami z tyłu i tylnym zderzakiem. Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń we wnętrzu i zamontować w nim system półek – typowo dla pojazdów dostawczych – po stronie kierowcy nie przewidziano rozsuwanych drzwi. Drzwi z przodu oraz rozsuwane otwierają się elektrycznie. Ich aktywacja odbywa się z zewnątrz za pośrednictwem czujnika.

I.D. BUZZ CARGO rozpoznaje osoby uprawnione do korzystania z pojazdu dzięki tzw. digital key – sygnałowi wysyłanemu do pojazdu ze smartfona. W dostawczym modelu nie zastosowano 22-calowych obręczy kół jak w pasażerskim vanie, lecz 20-calowe z oponami w rozmiarze 235/55. Na dachu pojazdu umieszczono system fotowoltaiczny, który pozwala na zwiększenia dziennego zasięgu nawet o 15 km. Im dłużej samochód stoi w słońcu, tym dalej będzie w stanie później dojechać.

Elektryczny Volkswagen został pozbawiony konwencjonalnej tablicy rozdzielczej. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu wykorzystującemu technologię rzeczywistości rozszerzonej najważniejsze informacje pojawiają się na drodze jako wirtualne trójwymiarowe znaki – dokładnie w polu widzenia kierowcy, który może się dzięki temu koncentrować na obserwowaniu drogi. Rzeczywistość rozszerzona to technologia, która pozwala w rzeczywistej przestrzeni umieszczać obrazy wygenerowane elektronicznie. Pozostałe informacje ukazują się na tablecie pełniącym rolę monitora. Przenośny tablet służy także do obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji. Elementy niezbędne do jazdy znajdują się z kolei na kierownicy. Zamiast lusterek zewnętrznych w samochodzie zastosowano kamery.

Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może odbierać, planować i realizować zlecenia. Na podstawie danych uzyskiwanych z systemu zarządzania towarami w czasie jazdy można także przeprowadzać inwentaryzację ładunku pod kątem bieżącego zlecenia.

Osie dostawczego I.D. BUZZ CARGO znajdują się blisko przedniej i tylnej krawędzi nadwozia – z przodu miejsca nie zajmuje silnik spalinowy. Niewielką jednostkę elektryczną wraz z przekładnią umocowano na tylnej osi. W konsekwencji w przedniej części nadwozia powstała dodatkowa przestrzeń wynosząca 0,2 m3. Samochód wyposażono w system kierowanych tylnych kół, które w połączeniu ze skręcającymi pod dużym kątem kołami z przodu zapewniają średnicę zawracania wynoszącą niecałe 10 m, co jest bardzo przydatne podczas manewrów w mieście. Zeroemisyjny Volkswagen posiada gniazda prądu 230V (16A),  a zatem poprzez akumulator można zasilać narzędzia elektryczne.

W zależności od zastosowania samochód można wyposażyć w baterie o różnej pojemności. Jeśli pojazd ma przejeżdżać w ciągu dnia i tygodnia odległości typowe dla ruchu miejskiego, nabywca zdecyduje się prawdopodobnie na zastosowanie akumulatora litowo-jonowego 48 kWh. Dłuższy zasięg pojazdu zapewnią z kolei baterie o pojemności do 111 kWh. W tym przypadku samochód może przejechać na jednym ładowaniu nawet 550 km (WLTP).

Egzemplarz zaprezentowany w Hanowerze dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW). Prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 160 km/h.

W przypadku akumulatora o pojemności 48 kWh szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 150 kW do 80% pojemności trwa 15 minut, zaś energię w akumulatorze 111 kWh można uzupełnić w 30 minut. Pojazd został również przystosowany do ładowania AC z gniazdka domowego lub wallboxa. I.D. BUZZ CARGO oferuje ponadto możliwość ładowania indukcyjnego z mocą 11 kW.

Oprócz I.D. BUZZ w wersji pasażerskiej i dostawczej, w skład „elektrycznej” rodziny I.D. Volkswagena wchodzą jeszcze modele I.D. NEO, I.D. CROZZ oraz I.D. VIZZION. Konstrukcja pojazdów zapewnia możliwość zamontowania akumulatorów o różnej pojemności energetycznej – zależnie od sposobu użytkowania samochodu i od możliwości finansowych nabywcy. Pojazdy oparto na nowej, modułowej platformie MEB. Samochody wykorzystujące nową architekturę zapewnią zasięg od około 330 km do ponad 550 km na jednym ładowaniu (wg normy WLTP).

vw.press-bank.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA