Volkswagen i Siemens pracują nad technologią, która może poprawić bezpieczeństwo na drogach, szczególnie na skrzyżowaniach. W tym celu partnerzy opracowali nowe funkcje, które mają wzbogacić wymianę informacji między samochodami i cyfrową infrastrukturą otoczenia. System wykorzystuje technologię WLANp (ITS-G5) w łączności pojazdów z otoczeniem typu Car2X i jest obecnie testowany na ulicach Wolfsburga.
W ramach wspólnego projektu, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do samochodów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości, pojazdy z system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i informować kierowcę o tym, że np. zielone światło za moment zostanie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy mają być w stanie uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. W najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.
Jak informuje Volkswagen, funkcja „przewidywania” przez pojazdy kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.
Manfred Fuhg, szef działu „Siemens Mobility Germany”, powiedział:
„Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu”.
Volkswagen w 2019 r. wprowadzi do oferty samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. W konsekwencji samochody mają być w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.
„Sygnalizatory świetlne oparte na systemach ze sztuczną inteligencją oraz inteligentne metody sterowania mogą dostarczyć samochodom znacznie bardziej precyzyjnych informacji o cyklach czerwonego i zielonego światła niż było to dotychczas możliwe” – ujawnił Manfred Fuhg.
Gunnar Koether, szef działu „Bezpieczeństwa pojazdów” w Volkswagenie, powiedział:
„Patrząc z dzisiejszej perspektywy szczególnie w miastach wykorzystanie infrastruktury drogowej zapewnia wiele zalet wraz z innymi korzyściami płynącymi z łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X. W przeciwieństwie do stosunkowo niedokładnych danych dotyczących położenia smartfona, zastosowanie czujników położenia analogicznie w wypadku samochodu gwarantuje bardzo dokładne dane na temat jego pozycji w krytycznym obszarze. To jest niezbędny warunek do uniknięcia fałszywych ostrzeżeń. Poza przeszkodami technicznymi zachowanie prywatności to kolejny aspekt, który mógłby zniechęcić użytkowników do korzystania z lokalizacji przy pomocy ich smartfonów”.
vw.press-bank.pl, materiały własne