UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Koncern Volkswagen podsumował swoje plany w zakresie samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania oraz inwestycji w nisko- oraz zeroemisyjny transport.  W latach 2020-2024 Grupa wyda 60 mld euro na rozwój pojazdów zelektryfikowanych oraz cyfryzację, z czego około 33 mld zostanie przeznaczone na elektromobilność.

Do 2029 r. koncern planuje wprowadzić na rynek do 75 modeli z napędem wyłącznie elektrycznym oraz około 60 modeli hybrydowych.  Do tego czasu liczba wyprodukowanych EV Volkswagena ma sięgnąć 26 mln egzemplarzy. Jednocześnie, do 2025 r. Grupa uruchomi w Europie 36 000 punktów ładowania. Inwestycje obejmują także Polskę.

Nakłady na elektromobilność są kluczowe dla realizacji celu koncernu, jakim jest osiągnięcie  neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.

Około 20 milionów pojazdów elektrycznych, które zostaną wyprodukowane do 2029 r., powstanie na wykorzystywanej w całej Grupie platformie MEB (Modular Electric Drive Matrix). Większość z pozostałych 6 milionów samochodów skorzysta z architektury PPE (High Performance Platform). Pojazdy elektryczne marek Grupy VW będą produkowane w wielu zakładach, także poza granicami Niemiec – w Mlada Boleslav w Czechach, Chattanooga w USA oraz w Foshan i Anting w Chinach. EV mają zjeżdżać również z taśm niemieckich fabryk – w Zwickau, Emden, Hanowerze, Zuffenhausen i Dreźnie. W tym ostatnim mieście zostanie uruchomiona produkcja modeli elektrycznych z rodziny ID., poza SUV-em ID.Next, który od 2022 r. będzie powstawał w zakładzie w Emden.

W 2020 r. oferta samochodów zeroemisyjnych koncernu na polskim rynku zostanie więcej niż podwojona. Portfolio Grupy obejmie ponadto kilkanaście hybryd typu plug-in marek Volkswagen, Audi, Porsche, Seat i Skoda.

Koncern zaangażował się ponadto w joint venture IONITY. Spółka wybuduje ultraszybkie stacje ładowania HPC w 400 europejskich lokalizacjach. Ponad 200 z nich już jest dostępnych. W sumie powstanie 2400 punktów ładowania o mocy do 350 kW, co znacząco skraca czas uzupełniania energii w akumulatorze samochodu elektrycznego nowej generacji. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas pokonywania długich tras. Docelowo, stacje IONITY będą rozlokowane co 120 km. Powstaną również w Polsce – w 12 miejscach przy autostradach A1, A2 i A4. Warto podkreślić, że ładowarki IONITY są zasilane energią pochodzące ze źródeł odnawialnych.

Dla klientów Audi, w ramach usługi e-tron Charging Service, koszty ładowania na stacjach IONITY są porównywalne z kosztami paliwa na stacjach benzynowych. Sposób rozliczania różni się w zależności od kraju. W Polsce pierwsze stacje IONITY powstaną w tym roku, za każdą kWh pobrana zostanie kwota 1,43 zł. Od lutego bieżącego roku w większości krajów w Europie, w tym w Austrii i w Niemczech, opłata wyniesie 0,33 euro za kWh. We Francji stawka 0,65 euro będzie pobierana nie za kWh energii, a za każdą minutę ładowania. Do końca stycznia opłata w sieci IONITY wynosi 8 euro za rozpoczętą sesję ładowania, niezależnie od ilości pobranej energii.

W Polsce Volkswagen instaluje infrastrukturę dla EV wspólnie z siecią dealerską. Plan zakłada udostępnienie 350 punktów ładowania, z których 70 już funkcjonuje. Niektóre ze stacji korzystają z „zielonej” energii. Przed salonami marek Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu została udostępniona ładowarka o mocy 50 kW. Na dachu budynku umieszczono instalację fotowoltaiczną. System zasila ładowarkę i dostarcza połowę energii, którą obiekt zużywa w ciągu roku. Panele produkują rocznie 50 MWh energii, co ogranicza emisję CO2 o 38 tysięcy kilogramów.

Jednocześnie, Volkswagen Group Polska zainstalował w swojej siedzibie 36 punktów ładowania, które niebawem zostaną udostępnione zarówno pracownikom, jak i gościom. Co istotne, ładowarki będą zasilane energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Jak informuje Volkswagen, pojazdy elektryczne wykazują wiele zalet. Doświadczenia z rynku norweskiego jednoznacznie wskazują, że osoby, które zaczęły jeździć samochodem elektrycznym, zazwyczaj nie wracają do pojazdu spalinowego. Na taki stan rzeczy wpływa kilka czynników:

  1. Ceny EV spadają – samochody elektryczne są już produkowane masowo i dostępne na całym świecie. Volkswagen zadeklarował cenę bazowej wersji kompaktowego modelu ID.3 na poziomie poniżej 130 tys. zł.
  2. Rządowe dopłaty – by wspomóc rozwój elektromobilności, rządy wielu krajów oferują zachęty dla potencjalnych nabywców. W Polsce program wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zakłada dotacje w wysokości 30 procent wartości pojazdu, pod warunkiem, że jego cena nie przekracza 125 tys. zł. Maksymalna dopłata wynosi 37,5 tys. zł.
  3. Niższe koszty użytkowania – ładowanie samochodów elektrycznych jest znacznie tańsze niż tankowanie pojazdów spalinowych. Według danych PSPA, przy uzupełnianiu energii z domowego gniazdka koszt przejechania 100 km e-Golfem wynosi 6,50 zł (taryfa nocna) lub 9 zł (taryfa standardowa), a w przypadku jego odpowiednika z silnikiem benzynowym – 30 zł. Na samych kosztach „paliwa” można więc zaoszczędzić kilka tysięcy złotych rocznie.
  4. Coraz większy zasięg – samochody elektryczne kolejnych generacji dysponują coraz większym zasięgiem. Przykładowo, Volkswagen ID.3 w zależności od wersji, będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu od 330 do 550 km (wg normy WLTP). Z badania przeprowadzonego przez PSPA wynika, że połowa polskich kierowców nie przejeżdża więcej niż 30 km dziennie, a aż 80 procent mniej niż 50 km. Oznacza to, że dla zdecydowanej większości użytkowników polskich dróg samochody elektryczne są praktycznym rozwiązaniem.
  5. Bezemisyjna eksploatacja – aż 36 z 50 miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Europie znajduje się w Polsce. Samochody elektryczne przyczyniają się do redukcji zjawiska smogu – są lokalnie zeroemisyjne i nie generują tlenków azotu, tlenków siarki oraz pyłów.
  6. Wyższy komfort jazdy – napęd elektryczny zajmuje mniej miejsca niż tradycyjny. Projektanci mają znacznie więcej swobody w kreowaniu komfortowego wnętrza. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych Volkswagen ID.3 będzie oferował we wnętrzu ilość miejsca porównywalną do Passata. Samochody elektryczne nie posiadają  tradycyjnej skrzyni biegów, a we wnętrzu podczas jazdy jest niezwykle cicho. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu dostępnemu już na starcie, zapewniają ponadto bardzo dobrą dynamikę.
  7. Przywileje – użytkownicy pojazdów elektrycznych w Polsce mogą korzystać z licznych przywilejów, takich jak darmowe parkowanie w płatnych strefach w centrach miast, możliwość jazdy po buspasach, nieograniczony wjazd do stref czystego transportu oraz wyższe odpisy amortyzacyjne

 

vw-press.pl, materiały własne

 

 

 

 

 

 

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA