UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Koncepcyjny model marki Mercedes-Benz wjechał na europejskie drogi. Podróżując z Sindelfingen przez Alpy Szwajcarskie i północne Włochy, do miejsca docelowego Cassis na Lazurowym Wybrzeżu, auto pokonało ponad 1000 km w codziennym ruchu na jednym ładowaniu akumulatora. Podróż jak zaznacza producent, odbywała się z normalnymi prędkościami drogowymi, w tym dłuższą jazdą po szybkim pasie z prędkością do 140 km/h na niemieckiej autostradzie. Stan naładowania akumulatora w dniu przyjazdu do Cassis wynosił około 15 procent, co pozwoliłoby na pokonanie dodatkowych około 140 kilometrów, Średnie zużycie na trasie wyniosło 8,7 kWh na 100 kilometrów. Auto waży zaledwie 1775 kg. Akumulator w EQXX jest podobny do zastosowanego w EQS, ma jednak o 50 procent mniejszą objętość i jest o 30 procent lżejszy.

Holiostyczne myślenie

W ten sposób VISION EQXX podniósł wydajność pojazdów elektrycznych na zupełnie nowy poziom – w rzeczywistych warunkach i na podstawie niezależnych dowodów. Przejazd dalekobieżny zakończył się szczelnym gniazdem ładowania i asystą niezależnego eksperta z jednostki certyfikującej TÜV Süd. To oficjalnie potwierdza skuteczność nowego podejścia rozwojowego Mercedes-Benz – myślenie holistyczne o wydajności od układu napędowego po aerodynamikę i nie tylko, w najdrobniejszych szczegółach, a także o jeszcze ściślejszej współpracy interfunkcyjnej i z partnerami zewnętrznymi. Ten nowy projekt inżynierii motoryzacyjnej zapewnił nowy punkt odniesienia dla wydajności i zasięgu pojazdów elektrycznych, a technologia zastosowana w VISION EQXX zostanie zastosowana w nadchodzących seryjnych pojazdach Mercedesa.

– Zrobiliśmy to! Pokonanie ponad 1000 kilometrów z łatwością na jednym ładowaniu akumulatora i zużyciu zaledwie 8,7 kWh/100 km w rzeczywistych warunkach drogowych. VISION EQXX to najbardziej wydajny Mercedes, jaki kiedykolwiek zbudowano. Stojący za nim program technologiczny stanowi kamień milowy w rozwoju pojazdów elektrycznych. Stanowi on podstawę naszego strategicznego celu, jakim jest „lidera w branży elektrycznej – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Najdłuższa podróż

VISION EQXX to produkt holistycznego podejścia z innowacjami we wszystkich obszarach technicznych, które mają wpływ na zużycie energii.

Podczas naszej udanej podróży na południe Francji pokazaliśmy, że nową walutą jest wydajność. Ten sukces wyraźnie przemawia również za naszym nowym wspólnym procesem rozwoju, w którym wykorzystano wiele doświadczeń zespołu Mercedes-AMG F1 i jego najnowocześniejszą wiedzę na temat elektrycznych układów napędowych. VISION EQXX jest wynikiem wszechstronnego programu, który zapewnia plan przyszłości inżynierii motoryzacyjnej. Wiele innowacyjnych rozwiązań jest już wdrażanych do produkcji, niektóre z nich w ramach nowej generacji architektury modułowej dla kompaktowych i średniej wielkości pojazdów Mercedes-Benz. A podróż trwa. Dzięki VISION EQXX będziemy testować granice tego, co jest możliwe – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Dyrektor ds. Technologii odpowiedzialny za rozwój i zakupy.

Przez cztery państwa

Aby pokazać, co jest elektrycznie „wykonalne”, pojazd badawczy odbył jednodniową podróż drogową przez kilka granic europejskich: od Niemiec do Szwajcarii, dalej do Włoch, przez Mediolan i wreszcie do miejsca przeznaczenia, portowego miasta Cassis niedaleko Marsylii na Południe Francji.

Lekki akumulator

Duża część niskiej wagi jest również zasługą dedykowanego elektrycznego podwozia z lekką ramą pomocniczą F1 i aluminiowymi tarczami hamulcowymi. Kolejnym jest bateria. Przy 100 kWh, zasobnik energii opracowany specjalnie dla VISION EQXX ma prawie taką samą ilość energii jak akumulator EQS, który już jest globalnym punktem odniesienia wśród samochodów elektrycznych dostępnych obecnie na rynku. Ma jednak o 50 procent mniejszą objętość i jest o 30 procent lżejszy. W rezultacie kompaktowy akumulator o wymiarach zaledwie 200 x 126 x 11 cm jest również stosunkowo lekki przy wadze 495 kilogramów i mieści się w kompaktowym samochodzie. Napęd elektryczny został opracowany we współpracy z ekspertami z zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team.

Solarny booster

VISION EQXX dostaje pożywną przekąskę energetyczną około południa w dolinie Padu w pobliżu Mediolanu – nie na stacji ładującej, ale za pośrednictwem stałego dachu słonecznego. 117 ogniw słonecznych zasila 12-woltową baterię, która zasila odbiorniki pomocnicze, takie jak system nawigacji. Wartość dodana jest mierzona przez obciążenie, które usuwa z akumulatora wysokonapięciowego, wyświetlane przez komputer pokładowy. Ogólnie rzecz biorąc, solarny booster zwiększa zasięg o ponad dwa procent – ​​co daje dobre 25 kilometrów na trasie przekraczającej 1000 kilometrów.

Innowacyjny eATS

Elektryczna jednostka napędowa w VISION EQXX – składająca się z silnika elektrycznego, przekładni i elektroniki mocy – została opracowana wspólnie ze specjalistami F1 z HPP i ma moc szczytową 180 kW. Dzięki momentowi obrotowemu dostępnemu od pierwszego obrotu silnika oraz bardzo niskim oporom aerodynamicznym i tocznym VISION EQXX, jego pełny potencjał jest ledwo wykorzystany podczas całej podróży. O wiele ważniejsze niż najwyższa wydajność są inne czynniki. Podobnie jak akumulator, jednostka napędowa elektryczna jest kompaktowa, lekka i bardzo wydajna. Jego średnia skuteczność w tej aplikacji wynosi 95%. Oznacza to, że 95% energii z akumulatora trafia na koła.

Źródło: na podstawie Mercedes-Benz

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA