UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Niemiecka firma Varta zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ogłosiła wprowadzenie większych ogniw litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym. Mają to być ogniwa wykraczające poza format 21700 i w przeciwieństwie do pokazanych do tej pory ogniw V4Drive, nadające się również jako jedyny akumulator trakcyjny. Pilotażowa produkcja rozpocznie się pod koniec tego roku, a masowe wytwarzanie  ma ruszyć dwa lata później. W marcu tego roku firma z siedzibą we Frankfurcie nad Menem otrzymała 300 mln euro rządowego dofinansowania na badania nad ogniwami do aut BEV.

W kwietniu Varta zaprezentowała okrągły akumulator V4Drive w formacie 21700 (średnica 2,1 cm, wysokość 7 cm), który był określany jako akumulator typu „booster”. Ogniwo do szybkiego ładowania, które nie jest przeznaczone do stosowania jako jedyny akumulator trakcyjny, ale jako booster w pojazdach premium i sportowych lub jako urządzenie magazynujące energię w pojazdach hybrydowych.

Większe formaty ogniw

Teraz Varta AG ogłosiła, że ich technologia V4Drive ma być przeniesiona do jeszcze większych formatów ogniw, które mogą być następnie wykorzystywane jako akumulator trakcyjny. Celem ma być zasilanie pojazdów typu BEV przy jednoczesnym zapewnieniu dużego zasięgu i dodatkowej mocy do dynamicznej jazdy.

Samochód elektryczny zasilany ogniwami V4Drive będzie w stanie pokonywać duże odległości, a jednocześnie oferować bardziej dynamiczną jazdę – a do tego może być ładowany znacznie szybciej niż jest to możliwe dzisiaj. Dzisiejsze akumulatory energetyczne zapewniają inżynierom motoryzacyjnym możliwość budowania samochodów oferujących duży zasięg. V4Drive będzie ponadto bardziej wydajna – powiedział dyrektor generalny Varta, Herbert Schein.

Masowa produkcja za dwa lata

Zdaniem Varty „okrągłe ogniwa stanowią doskonałą alternatywę dla budowy pojazdów elektrycznych na baterie w sektorze wyczynowym ze względu na ich unikalne cechy”.

Pilotażowa produkcja ogniw V4Drive w formacie 21700 rozpocznie się pod koniec tego roku, a masowa produkcja ma ruszyć dwa lata później. Oczekuje się, że zdolność produkcyjna wyniesie co najmniej 2 GWh. Zakres, w jakim firma wejdzie w produkcję ogniw V4Drive, zostanie określony w zależności od zapotrzebowania klientów (Varta ma już zamówienie m. in. od Porsche).

Miliony od rządu

Już w marcu pojawiły się głosy o tym, ze Varta zamierza mocniej zaangażować się w rynek akumulatorów do samochodów elektrycznych. Wcześniej niemiecka firma produkowała głównie baterie do elektroniki użytkowej, prowadząc jednak prace badawcze nad ogniwami.

Na swoje działania firma otrzymała wtedy dotacje w wysokości 300 mln euro, które zostały jej przyznane przez rząd federalny, a także przez landy Bawarii i Badenia-Wirtembergii. Dwie trzecie tej sumy trafiło na badania i rozwój nowych ogniw.

Dwa projekty

Po otrzymaniu dofinansowania Varta pracowała nad dwoma projektami. Pierwszy to opracowanie najnowszej generacji małoformatowych ogniw litowo-jonowych o wyższej gęstości energii. Drugim było przeniesieniu swojej technologii produkcji na większe formaty baterii stosowanych do samochodów elektrycznych (mają być również wykorzystywane w stacjonarnych magazynach akumulatorów lub robotach).

Na potrzeby linii pilotażowej dla nowych ogniw w Ellwangen, Varta zamierza stworzyć około 1000 nowych miejsc pracy w niemieckich miastach Ellwangen i Nördlingen (do końca 2021 r). Obecnie firma zatrudnia blisko 4000 pracowników.

Źródło: własne, varta-ag.com

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY