UDOSTĘPNIJ

Ugandyjski rząd zatwierdził plan budowy krajowego samochodu elektrycznego. Program ma uczynić z Ugandy afrykańskiego lidera w obszarze innowacyjnych technologii.

Według zamierzeń rządu, projekt pojazdu elektrycznego Kiira skłoni lokalnych przedsiębiorców do inwestycji w produkcję podzespołów samochodowych, zwiększy popyt na zasoby naturalne i stworzy ponad 2 000 nowych miejsc pracy bezpośrednio i 12 000 pośrednio.

Podczas początkowej, czteroletniej fazy realizacji programu, rząd dofinansuje projekt kwotą w wysokości 143,7 mld szylingów ugandyjskich (ok. 133 mln zł). Fabryka EV powstanie w regionie specjalnej strefy ekonomicznej Jinja Industrial and Business Park, na południowym wschodzie kraju.

Uganda to trzecia pod względem wielkości gospodarka w Afryce Wschodniej. Projekt krajowego EV jest realizowany przez Kiira Motors Corp., wspieranej zarówno przez rząd, jak i Uniwersytet Makerere z siedzibą w Kampali, będący jednocześnie największą i najstarszą ugandyjską uczelnią techniczną (założono go w 1922 r.).

Spółka informuje na swojej stronie internetowej, że zaprojektowała pierwszy afrykański samochód elektryczny w 2011 r. (Kiira EV), pierwszy pojazd hybrydowy w 2014 r. (Kiira EV SMACK, na środkowych zdjęciach) oraz autobus elektryczny Kayoola Solar w 2016 r.

Jak powiedział dyrektor generalny Kiira Motors, Paul Isaac Musasizi:
„To dla nas szansa by zrealizować wizję produkcji pojazdów w Ugandzie. Jesteśmy wdzięczni prezydentowi i rządowi za zaufanie nam. Chcemy zachęcić sektor prywatny do spojrzenia na możliwości inwestycyjne w motoryzacyjnym łańcuchu wartości”.

Docelowo, Kiira Motors chce posiadać w swojej ofercie sedany, crossovery, pick-upy, autobusy oraz ciężarówki. Spółka nie zamierza wytwarzać swoich pojazdów zupełnie samodzielnie – planuje nawiązanie współpracy z „doświadczonym producentem”, prowadzącym działalność na sześciu kontynentach.

Prototypowy, dwuosobowy Kiira EV z 2011 r. został wyposażony w baterie litowo-jonowe zapewniające zasięg 80 km na jednym ładowaniu. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 100 km/h.

W 2017 r. 85% samochodów jeżdżących po drogach Ugandy miało więcej niż 15 lat. Produkcja krajowego EV stanowi szansę na radykalne zmiany w krajobrazie motoryzacyjnym tego państwa.

Sektor samochodowy rozwija się dynamicznie również w krajach ościennych. W Rwandzie będą montowane pojazdy Volkswagena, zaś produkcję w Kenii zamierza rozpocząć Peugeot.

bloomberg.com, kiiramotors.com, monitor.co.ug, theguardian.com, nilepost.co.ug, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA