Rewolucja carsharingowa na ulicach polskich miast trwa od kilku dobrych lat. Wiele wskazuje na to, że idea współdzielenia pojazdów wchodzi właśnie na nowy, szerszy poziom dostępności. W Warszawie powstał pilotażowy projekt hubu mobilności, który w jednym miejscu umożliwia wypożyczenie na minuty – samochodu Traficara, skutera Blinkee.city lub hulajnogi Dott. W planach jest uruchomienie kilkuset takich punktów we wszystkich największych miastach w Polsce.
Do wyboru do koloru
Hub mobilności to specjalnie zaprojektowany obszar parkingowy kumulujący bogatą ofertę współdzielonych środków transportu – od hulajnogi, przez skuter po samochód. Dodatkowo huby posiadają ładowarki do ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki takiej „pigułce” rozwiązań carsharingowych każdy użytkownik ma szanse szybko i komfortowo odnaleźć preferowany pojazd.
Pierwszy, testowy hub mobilności powstał na warszawskim Służewcu przy kompleksie biurowym Adgar Plaza przy Postępu 15. W ramach obszaru przeznaczonego dla pojazdów współdzielonych znajdują się 4 miejsca parkingowe dla samochodów Traficara. Można tutaj wynajmować i dokonywać zwrotu pojazdów, co znacznie podnosi komfort dojazdu do obiektu zlokalizowanego w bardzo strefie bardzo ograniczonej miejskiej przestrzeni parkingowej. To również możliwość upłynnienia ruchu w mieście poprzez ograniczenie liczby prywatnych samochodów w i tak już bardzo zakorkowanych obszarach.
Jest jeden będzie kilkaset
Hub przy Postępu jest pierwszym tego rodzaju rozwiązaniem powstałym z inicjatywy dostawców usług carsharingowych i organizacji promujących współdzielenie. Docelowo w planie inicjatorów jest kilkaset hubów we wszystkich największych miastach w Polsce.
– Z perspektywy idei carsharingu hub jest idealnym rozwiązaniem wpisującym się w ideę współdzielenia – pozwala korzystać z pojazdu dokładnie wtedy, kiedy jest on potrzebny, umożliwia wymienne korzystanie z jednego samochodu znacznej liczbie osób i co kluczowe istotnie poprawia miejską mobilność. Korzystanie z hubu zyskuje dodatkowy walor w postaci zabezpieczonego miejsca parkingowego. To zdecydowana poprawa komfortu korzystania z samochodu na minuty, która – jesteśmy o tym przekonani – dodatkowo zachęci do tej formy podróżowania – mówi Konrad Karpiński, Dyrektor Operacyjny w firmie Traficar.
Zdaniem ekspertów sieć hubów to nieodłączny element innowacyjnej miejskiej infrastruktury. O ich obecność przy rozwijających się nieruchomościach komercyjnych, mieszkaniowych czy kluczowych kompleksach miejskich jak dworce i obiekty użyteczności publicznej zabiegają również samorządy. Z ich perspektywy specjalnie zaprojektowane obszary parkingowe istotnie poprawiają atrakcyjność przestrzenną miasta oraz płynność ruchu na ulicach zmniejszając liczbę prywatnych samochód na rzecz współdzielonych.
Źródło: na podstawie Traficar