UDOSTĘPNIJ

Toyota poinformowała, że wprowadziła do użytku 20 elektrycznych wózków widłowych na ogniwa paliwowe w fabryce Motomachi w Toyota City w Japonii. Na terenie zakładu powstała także stacja tankowania wodoru. Jest to kolejny krok do realizacji planu Toyota Environmental Challenge 2050, obejmującego całkowite wyeliminowanie emisji CO2 z działalności fabryk Toyoty.

Motomachi to niewielki zakład w pobliżu siedziby głównej Toyota Motor Corporation, w którym powstaje m.in. napędzana wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota Mirai. Pierwsze dwa wózki widłowe z wodorowym napędem zostały wprowadzone do użytku w fabryce w styczniu 2017 roku. Obecnie dysponuje ona 22 pojazdami tego typu. Toyota dołączyła w ten sposób do inicjatywy promowania ogniw paliwowych w pojazdach przemysłowych Ministerstwa Środowiska oraz Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu. Pojazdy zostały wyprodukowane przez Toyota Industries Corporation.

Elektryczne wózki widłowe na ogniwa paliwowe wykorzystują wodór do produkcji energii elektrycznej. Nie emitują przy tym CO2 ani żadnych spalin czy szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda. Do produkcji wodoru można wykorzystywać energię odnawialną oraz odpady, co dodatkowo zwiększa walory ekologiczne tego rozwiązania.

Wodorowe wózki widłowe są wygodne w użytkowaniu ich zatankowanie trwa około trzech minut, zaś pełny zbiornik wystarcza na 8 godzin pracy pojazdu o udźwigu 2 500 kg. Ponadto, ogniwa paliwowe mogą służyć jako źródło zasilania innych urządzeń. W konsekwencji, pojazdy stanowią element systemu zabezpieczenia w sytuacjach awaryjnych.

Wodorowe wózki widłowe Toyoty pracują w zakładach i magazynach także innych firm. W Jokohamie są one eksploatowane na hurtowym rynku owocowo-warzywnym oraz w browarze Kirin, zaś w Kawasaki w chłodniach firm Nakamura Logistics i Nichirei Logistics. Wodór do ich zasilania jest wytwarzany w instalacji na terenie elektrowni wiatrowej w Jokohamie (Hama Wing). Rozwiązanie to pozwala na wykorzystanie nadmiaru energii produkowanej przez turbiny wiatrowe, zwiększając wydajność elektrowni.

Toyota jest obecnie w trakcje reorganizacji swoich fabryk, mającej na celu całkowitą eliminację emisji gazów cieplarnianych wynikającej z ich działalności. Cel ten jest elementem strategii Toyota Environmental Challenge 2050. Koncern opracowuje i wdraża niskoemisyjne technologie produkcji i nowe procedury oraz wprowadza do zakładów odnawialne źródła energii i technologie wodorowe. Firma będzie nadal zastępowała w swoich fabrykach konwencjonalne wózki widłowe wodorowymi – do 2020 roku w samej tylko fabryce Motomachi będzie ich co najmniej 170.

toyotanews.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA