UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Toyota zaprezentuje całkowicie elektryczny samochód koncepcyjny LQ.

Pojazd nie emituje żadnych spalin, a ponadto aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością. Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich komercyjnych samochodów.

Nowy model został wyposażony w system zautomatyzowanego prowadzenia czwartego poziomu (SAE) oraz w Yui, interaktywnego awatara sztucznej inteligencji.  Jak informuje Toyota, awatar to wirtualny towarzysz podróży, który rozmawia z kierowcą i pomaga mu w prowadzeniu. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z prowadzącym pojazd poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie. Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę. W dalszym rozwoju Toyota przystosuje Yui do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami.

Jak powiedział Daisuke Ido, kierownik zespołu twórców LQ:
„Dawniej uwielbialiśmy nasze samochody ze względu na to, że mogły nas zabrać w odległe miejsca i stanowiły odpowiedź na naszą potrzebę przygody. Obecnie zaawansowana technologia pozwala nam na nieznanym dotąd poziomie dopasować pojazdy do stylu życia naszych klientów. Z dumą pokazujemy pojazd, który zamieni podróż samochodem w doświadczenie osobistej relacji między człowiekiem a maszyną i będzie stanowił środek transportu dostosowany do potrzeb różnych ludzi”.

Samochód otrzymał wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality). To technologia powiększająca zasięg wyświetlacza HUD. Informacje takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego o opuszczeniu z pasa ruchu czy znakach drogowych oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą. System został opracowany we współpracy z Panasonic Corporation. Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera. LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze.

Pojazd został wyposażony w system zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4 według klasyfikacji SAE, który powstał we współpracy z Toyota Research Institute. Toyota LQ otrzymała opracowanego wspólnie z Panasonic Corporation automatycznego asystenta parkowania. System znajduje miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód bez wsparcia kierowcy. W tym celu określa pozycję samochodu przy pomocy kamer, sonaru, radaru i map 2D, a także kamer zainstalowanych przy miejscach parkingowych.

Toyota zapowiedziała, że udostępni LQ do testów drogowych. Program zostanie zorganizowany w Tokio między czerwcem a wrześniem 2020 roku. Uczestnicy zostaną wybrani spośród osób, które zgłoszą chęć udziału w testach LQ i Yui za pośrednictwem aplikacji na telefon.

toyotanews.eu, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA