UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Brytyjski producent ciężarówek poinformował, że pozyskał od inwestorów kolejne 57 mln USD na wprowadzenie elektrycznych i wodorowych ciężarówek na drogi w 2022 roku. Pieniądze mają być przeznaczone na rozbudowę nowego zakładu produkcyjnego w Londynie. Firma zamierza bowiem szybko zwiększyć swoje moce produkcyjne. Przypomnijmy, że rząd Brytyjski przymierza się też do wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych pojazdów o ładowności od 3,5 do 26 ton z silnikami spalinowym do 2035 r.

Inwestorzy (nowi i dotychczasowi) postanowili zasilić kapitałowo projekt Tevva niedługo po wprowadzeniu na rynek Revva Truck, czyli 7,5 – tonowej w pełni elektrycznej ciężarówki przeznaczonej do masowej produkcji. Silnik elektryczny kolejnej (o tej samej masie), będzie napędzany wodorem.

Ambitne cele

Pierwsze dostawy pojazdu trzeciej generacji zaplanowano na trzeci kwartał 2022 r. Ma to być reakcja firmy ma rosnącą m. in. w Wielkiej Brytanii pilną potrzebę elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego. Dysponując pozyskanymi właśnie środkami, w nadchodzących miesiącach Tevva zakończy budowę, testy i projektowanie oraz montaż linii produkcyjnych i oprzyrządowania w fabryce w Londynie.

Firma zamierza produkować 3000 ciężarówek rocznie do 2023 roku, tworząc do 1000 wykwalifikowanych miejsc pracy i cyt.: „napędzając brytyjską rewolucję w zakresie elektrycznych ciężarówek”.

Rynek rośnie lawinowo

Oczekuje się, że światowy rynek elektrycznych ciężarówek wzrośnie z poziomu 1,15 mld USD w 2020 r. do 14,19 mld USD do 2027 r. Tevva zakłada, że dzięki przystępności cenowej oraz zasięgowi swoich ciężarówek stanie się ważnym graczem na globalnym rynku e-mobilności.

Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem produkcji pionierskiej ciężarówki elektrycznej w Londynie. Dofinansowanie naszego projektu stanowi szybką reakcję na najnowsze cele i zobowiązania, które zostały wytyczone m. in. na COP26. Masowa produkcja ciężarówki trzeciej generacji pomoże operatorom flot w podejmowaniu konkretnych działań bez narażania ekonomii ich działalności – powiedział Asher Bennett, założyciel i dyrektor generalny Tevva firmy, która zebrała łącznie 70 milionów USD w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

 

Wodór przedłuży zasięg

Przedstawiciele firmy przyznają, że obecny czas jest kluczowy dla jej działalności. Dlatego wsparcie nowych inwestorów jest tak ważne dla takiego start-upu jak Tevva. Brytyjski producent będzie chciał oferować klientom dwa bezemisyjne 7,5-tonowe (7500 kg) modele ciężarówek. Model elektryczny o zasięgu 160 mil (257 km) oraz wspomnianą elektryczną ciężarówkę z niewielką rezerwą wodorowego ogniwa paliwowego, aby zwiększyć w razie potrzeby jej zasięg do 310 mil (500 km).

Rządowy plan dekarbonizacji

Jeszcze w lipcu br. rząd brytyjski przedstawił plan dekarbonizacji sektora transportowego. W myśl projektu do 2040 roku wstrzymana zostałaby sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów drogowych napędzanych silnikiem spalinowym. W ramach projektu sama produkcja bezemisyjnych pojazdów drogowych ma zapewnić Brytyjczykom do 2050 roku dziesiątki tysięcy miejsc pracy o wartości do 9,7 miliarda funtów.

Brytyjczycy przymierzają się też do zakazu sprzedaży nowych pojazdów o ładowności od 3,5 do 26 ton z silnikiem spalinowym do 2035 r. Jednocześnie przedstawiciele rządu zostawił sobie furtkę na wcześniejsze wprowadzenie tego typu norm cyt.: „jeśli szybsza wymiana będzie możliwa”.

Obecnie ciężarówki Tevva testuje UPS jedna z największych na świecie firm kurierskich. Ma ona do dyspozycji 15 testowych modeli ciężarówek firmy. Przedstawiciele producenta zapowiadają, że w przyszłości chcieliby rozszerzyć swoją produkcję o zakłady w Unii Europejskiej i USA.

Źródło: na podstawie tevva.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY