UDOSTĘPNIJ

bloomberg.com, materiały własne

Firma Elona Muska jest blisko podpisania umowy, przedmiotem której będzie rozpoczęcie produkcji samochodów w Chinach, co da jej bezpośredni dostęp do największego rynku motoryzacyjnego na świecie.

Porozumienie z władzami Szanghaju pozwoli Tesli na budowę zakładów na obszarze specjalnej strefy Lingang. Obecnie ustalane są ponadto szczegóły współpracy w formule jont-venture z co najmniej jednym, nieujawnionym jeszcze, partnerem z Państwa Środka.

Jak oświadczyła amerykańska spółka: „chociaż oczekujemy, że większość naszych samochodów nadal będzie produkowana w USA, musimy budować zakłady za granicą, aby mieć możliwość oferowania naszych pojazdów w bardziej przystępnych cenach”.

Dochody Tesli w Chinach wzrosły trzykrotnie w 2016 r. względem roku poprzedniego, przekraczając poziom miliarda dolarów. Lokalna produkcja umożliwi uniknięcie 25% cła, który powoduje, że Model S i Model X są tam znacznie droższe niż w USA.

Władze Państwa Środka uważają sprzedaż samochodów elektrycznych za czynnik kluczowy dla rozwoju przemysłu samochodowego. Wsparcie rządu sprawiło, iż Chiny zdetronizowały Stany Zjednoczone i od 2015 r. są największym rynkiem pojazdów zero-emisyjnych na świecie.

Wartość akcji Tesli wzrosła w 2017 r. o 75%. Kluczowe dla firmy jest obecnie obniżenie cen EVów, tak aby na samochód elektryczny mogła sobie pozwolić jak największa liczba potencjalnych klientów. W osiągnięciu tego celu ma pomóc rynkowy debiut Modelu 3, znacznie tańszego niż Model S i Model X.

W marcu Tencent Holding Ltd, chiński potentat na rynku mediów, rozrywki, systemów płatności, telekomunikacji i internetu, kupił 5% udziałów w Tesli za 1,8 miliarda dolarów. Współpraca z tym gigantem pozwoli firmie Elona Muska umocnić swoją pozycję w Państwie Środka. Konkurencja będzie silna, gdyż plany budowy pojazdów nisko-emisyjnych ogłosiło tam więcej niż 200 lokalnych producentów.

Plany Tesli pozostają ambitne. Amerykańska firma zbudowała w 2016 r. ok. 80,000 samochodów. W 2018 r. ma ich wyprodukować już 500,000.

W 2010 r. kierowana przez Elona Muska spółka kupiła od Toyoty swoją jedyną fabrykę wytwarzającą samochody za 42 miliony dolarów. Koszt produkującej baterie litowo-jonowe Gigafactory w Nevadzie to ok. 5 miliardów dolarów. Plany Tesli zakładają budowę nawet trzech kolejnych zakładów tego typu.

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA