UDOSTĘPNIJ

Japońskie przedsiębiorstwo Teijin wraz ze swoim partnerem firmą Applied Electric Vehicles opracowało samochodowy „dach słoneczny” z poliwęglanu. Rozwiązanie może być przyszłością w dziedzinie napędzania samochodów energią słoneczną. W innowacyjnym rozwiązaniu zastosowano oszklenie Teijin z żywicy poliwęglanowej Panlite.

Teijin to japońskie przedsiębiorstwo, którego głównym obszarem zainteresowań są włókna o wysokiej wydajności, takie jak aramidy, włókna węglowe i ich kompozyty, a także przetwórstwo tworzyw sztucznych i włókien poliestrowych.

Teraz japońskiej firmie dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia w zakresie oszklenia z żywicy poliwęglanowej udało się uformować zakrzywioną powierzchnię dachu w idealny kształt (jest to niezwykle trudnym procesem w przypadku zastosowania szkła). Dach przeszklony Panlite jest nie tylko optymalnie ukształtowany, ale także osiąga wytrzymałość i sztywność wymaganą dla dachu pojazdu.

Teijin i Applied EV umieścili dach słoneczny na prototypowej kabinie pasażerskiej samochodu EV, która została zainstalowana na Blanc Robot – bezemisyjnej platformie zautomatyzowanego pojazdu opracowanej przez Applied EV (przy użyciu materiałów i wsparciu technicznym Teijin).

W testach przeprowadzonych przez Applied EV w Australii ogniwa słoneczne zamontowane na dachu Panlite osiągnęły moc około 330 W (odpowiada to mocy konwencjonalnego panelu słonecznego). Pojazd jest lekki i bardzo energooszczędny, korzyści płynące z ładowania pojazdu Blanc Robot za pomocą energii słonecznej są znacznie większe niż te, które można osiągnąć na typowym pojeździe elektrycznym.

Przeprowadzone testy EV wskazują, że panel słoneczny może stanowić do 30% energii potrzebnej do napędzenia energetycznego pojazdu w optymalnych warunkach (około 15-20% w uśrednionych warunkach atmosferycznych).

Warto przypomnieć, że żywica poliwęglanowa zapewnia doskonałą odporność na uderzenia, ale musi być specjalnie przetworzona, aby osiągnąć poziom odporności dostosowany do długotrwałego użytkowania na zewnątrz. Przeszklenie Panlite firmy Teijin po pokryciu opracowaną przez nią twardą powłoką, może osiągnąć 10-letnią wytrzymałość wymaganą dla samochodów.

 

 

Źródło: https://www.greencarcongress.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA