UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w wyniku przyjętego właśnie (5 października br.) projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pojawiła się szansa na zdynamizowanie rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i dedykowanej temu sektorowi infrastruktury ładowania w Polsce. Dotyczy to m.in. ułatwienia instalacji infrastruktury budynkowej, czy kwestii związanych ze strefami czystego transportu (SCT). Polski rząd podkreślał, że chce wesprzeć rozwój elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcić konsumentów do zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami. O komentarz do przyjętego projektu poprosiliśmy Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

– Proces wprowadzania niezbędnych dla rozwoju rynku zmian w Ustawie o elektromobilności trwa już od wielu miesięcy. Ustawa z 2018 r. do dzisiaj nie odpowiada wyzwaniom sektora zrównoważonego transportu. Wprowadzane w międzyczasie nowelizacje również nie wyeliminowały szeregu złych przepisów. Przyjęty projekt pozwala sądzić, że część oczekiwań branży została zaadresowana i ma w końcu szansę zdynamizować rozwój rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Dotyczy to m.in. ułatwienia instalacji infrastruktury budynkowej, ale także innych ważnych kwestii – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Wiceszef europejskiej organizacji AVERE wskazuje także, że na ostatnim etapie procesu nowelizacyjnego najwięcej kontrowersji wzbudzały przepisy dotyczące stref czystego transportu. – Projekt z 28 czerwca br. przewidywał pozostawienie tych regulacji w kształcie, który w praktyce zamykał gminom furtkę do tworzenia obszarów niskoemisyjnych. Przyjęte zmiany dają nadzieję, że pierwsze strefy w Polsce w końcu powstaną. Nowelizacja uwzględnia m.in. postulaty przedstawione przez PSPA i Unię Metropolii Polskich w podpisanej pod koniec września br. „Deklaracji miast na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu”. Należą do nich m.in. propozycje umożliwienia wdrażania stref gminom liczącym poniżej 100 tys. mieszkańców czy zwiększenie kompetencji samorządów w zakresie ustalania warunków tworzenia stref, mając na uwadze uwarunkowania i lokalne potrzeby – dodał Maciej Mazur.

Prezydenci porozmawiają o zmianach

Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw został przyjęty w przeddzień Kongresu Nowej Mobilności. To najważniejsze w Polsce wydarzenie, w całości poświęcone elektromobilności i kwestiom zrównoważonego transportu. W Łodzi w dniach 6-8 października br. spotkają się kluczowi interesariusze rynku zeroemisyjnego transportu, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility w Polsce i Europie. Odbędzie się m.in. panel prezydencki z udziałem licznych włodarzy polskich miast, którzy będą omawiać zmiany w projekcie ustawy i nowe regulacje dotyczące stref czystego transportu. Udział w Kongresie potwierdził m.in. Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska.

Źródło: własne, PSPA

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY