UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Toyota zaprezentowała właśnie bZ4X – elektryczny SUV średniej wielkości. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) i pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA. bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy. 71,4 kWh pojemności baterii ma pozwolić na przejechanie autem ponad 450 km. Europejską premierę modelu zaplanowano na 2 grudnia br.

Samochód pozostał wierny pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który Toyota zaprezentowała w pierwszej połowie 2021 roku. Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny. To pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia, co przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, komfortu jazdy i prowadzenia.

bZ4X jest SUV-em, który dostępny jest z całkiem nowym napędem na cztery koła, zapewniającym wiodące w klasie osiągi i możliwości terenowe. Napęd ten wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi zapewnia przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik.

Toyota wykorzystała prawie 25 lat doświadczeń w technologiach stosowanych w zelektryfikowanych samochodach, by uzyskać najlepszą na świecie jakość, wytrzymałość i niezawodność litowo-jonowej baterii zastosowanej w bZ4X. Nawet po 10 latach jazdy, spodziewane osiągi akumulatora zachowają 90 procent pierwotnej pojemności. (Docelowe osiągi z testów. Okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności co nastąpi wcześniej).

Dach z bateriami

Z w pełni naładowaną baterią spodziewany zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał także takie premierowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Na nowej platformie

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem marki zbudowanym na nowej platformie przeznaczonej dla aut elektrycznych na baterię, która powstała zgodnie z architekturą e-TNGA. Platforma może zostać wykorzystana w kolejnych modelach z linii bZ i została zaprojektowana do wielkoseryjnej produkcji. Co istotne, płaski akumulator został umieszczony pod podłogą i tworzy część podwozia, pomagając osiągnąć niski środek ciężkości, idealny rozkład mas pomiędzy przodem a tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. Te wszystkie cechy sprawiają, że bZ4X prowadzi się stabilnie podczas dynamicznej jazdy, a duży rozstaw osi pozwolił na stworzenie przestronnej kabiny.

Ważna aerodynamika

Stylistyka nowego bZ4X jednocześnie jest elegancka i kojarzy się z solidnością. Z przodu auto otrzymało nowoczesną, oszczędną w środkach wyrazu formę z wąskimi reflektorami. Patrząc z boku, sylwetka jest dynamiczna, z nisko poprowadzoną linią dachu, smukłymi słupkami przednimi oraz nisko położoną linią osi. Listwy nadkoli, duże koła (do 20 cali średnicy) przesunięte do narożników karoserii oraz grubsze progi zdradzają charakter prawdziwego SUV-a. Z tyłu charakterystyczne światła zwracają uwagę na szerokość samochodu.

Wymiary zewnętrzne tego średniej wielkości SUV-a pokazują korzyści, jakie niesie platforma e-TNGA. W porównaniu z Toyotą RAV4, bZ4X jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, a jego rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie promień skrętu wynosi 5,7 m.

W stylistyce pojazdu zawarto elementy aerodynamiczne, które przyczyniają się do dużego zasięgu auta, w tym otwory umieszczone głęboko w narożnikach przedniego zderzaka, tworzące gładkie kurtyny powietrzne. Do tego dochodzą: pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy, spojler pod tylną szybą, tylny dyfuzor oraz tylna szyba o precyzyjnie wyliczonym nachyleniu. Smukła dolna kratka ma przesłonę, która dostosowuje się do przepływu powietrza chłodzącego do akumulatora i pomaga zmniejszyć opór powietrza.

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji). Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Zasięg i bateria

Zasięg samochodu elektrycznego jest jedną z najważniejszych cech, które są brane pod uwagę przez klientów, dlatego Toyota wykorzystała blisko 25 lat doświadczeń w pracach nad bateriami o dużej pojemności, by bZ4X dawał poczucie spokoju nie tylko w kwestii dystansu, który może pokonać, ale także wieloletniej trwałości akumulatora. W toku prac rozwojowych nad baterią upewniono się, że redukcja jej parametrów będzie marginalna – po 10 latach lub 240 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent.

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującym pompę ciepła, niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera, z tylko niewielkim spadkiem zasięgu w porównaniu do konkurencyjnych aut. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2).

Napęd na cztery koła

Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych. W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ XMODE z różnymi trybami jazdy może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Wolant zamiast kierownicy

bZ4X będzie pierwszym modelem Toyoty z układem kierowniczym steer-by-wire – One Motion Grip, który w Europie zostanie wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło też uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjne koło kierownicy zostało zastąpione wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, bez konieczności przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.

Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Dach z bateriami w opcji

Zasięg bZ4X może zostać zwiększony poprzez zastosowanie opcjonalnego dachu z bateriami słonecznymi. Energia słoneczna jest bezemisyjnie i bezkosztowo przechwytywana i zamieniana na prąd, który przekazywany jest do baterii. Dach pracuje zarówno, gdy zapłon jest włączony, jak i wyłączony. Toyota szacuje, że jest on w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Źródło: na podstawie Toyota

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA