UDOSTĘPNIJ

Internet będzie odgrywał coraz większą rolę i przejście ze sprzedażą aut do sieci wydaje się nieuniknione. Prognozuje się, że do roku 2035 udział w rynku sprzedaży samochodów online będzie wynosił 35%”. Udział osób fizycznych w zakupie nowych aut regularnie spada, zwiększa się natomiast liczba leasingów i zakupów flotowych. Dealerzy będą musieli przyspieszyć cyfrową transformację. To główne wnioski z konferencji pt.: „Jak zmieni się świat automotive w najbliższym czasie?”, zorganizowanej przez Idea Getin Leasing, Autokatalog.pl oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele sieci dealerskich z całej Polski. Spotkaniu towarzyszył przegląd raportów i trendów motoryzacyjnych oraz wymiana doświadczeń uczestników w kilku panelach tematycznych.

Inna perspektywa

Wnioski z prowadzonych rozmów wskazywały na to, że sprzedaż samochodów w salonach zmieni się bezpowrotnie. Niezbędna będzie zmiana perspektywy sprzedaży, otwarcie się na nowe kanały internetowe i wdrożenie dynamicznych strategii cyfryzacji w sieciach dealerskich.

– Pandemia obnażyła słabość dzisiejszej formuły sprzedaży. Internet będzie odgrywał coraz większą rolę i nie unikniemy przejścia do sieci, chociaż ten proces nie będzie taki szybki, jak się niektórym wydaje. Część prognoz podaje, że do roku 2035 udział w rynku sprzedaży samochodów przez Internet będzie wynosił 35% – powiedział Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR oraz twórca największej w Polsce porównywarki samochodów osobowych Autokatalog.pl.

Rok 2020 to nagłe załamanie rynku motoryzacyjnego. W stosunku do roku 2019 zarejestrowano prawie 138 tys. mniej samochodów do 3,5 t. IBRM SAMAR prognozuje, że w bieżącym roku wzrośnie o 9% sprzedaż nowych aut w tej kategorii, natomiast już w całym 2022 r. nastąpi ponowny spadek rok do roku aż o 5%.

Na przestrzeni ostatnich 4 lat możemy zauważyć, że udział osób fizycznych w zakupie nowych aut regularnie spada, zwiększa się natomiast liczba leasingów i zakupów flotowych – stwierdził Robert Bendlewski, dyrektor departamentu pojazdów Idea Getin Leasing S.A.

Zmniejszona podaż

Systematycznie zmniejsza się liczba dostępnych na rynku pojazdów. Według ocen IHS Markit w pierwszym półroczu 2021 z powodu braku podzespołów wyprodukowano na świecie o 2,59 miliona mniej aut niż zakładano. Na skutek tej tendencji zmienia się również czas użytkowania pojazdów. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że wydłuża się w Polsce okres użytkowania samochodów osobowych. Dla pojazdów tzw. służbowych, leasingów i car fleet management to wzrost o średnio 4 miesiące. Nowe pojazdy nie są dostępne, zatem konsumenci i firmy nie sprzedają tych obecnie użytkowanych.

Czynniki, które będą miały wpływ na okres użytkowania pojazdów używanych w najbliższych miesiącach to z pewnością kolejna fala pandemii, problem z dostępnością aut w salonach, zmiany przepisów w leasingu na skutek Polskiego Ładu, konsekwencje rosnącej inflacji czy obawy przed elektromobilnością – podkreślił Robert Bendlewski.

Zmiana konsumenckich nawyków

Na temat trendów i potencjalnych scenariuszy w branży sprzedaży samochodów opowiadał Adam Przeździęk, trendwatcher oraz CEO agencji badawczo-konsultingowej FutureOf X, a także autor bloga Mediafeed.pl: „Do niedawna klient, aby nabyć samochód musiał przyjść do salonu. Dzisiaj ta komfortowa dla dealerów sytuacja diametralnie się zmienia. Jeszcze 10-15 lat temu Internet był źródłem informacji, a dziś to miejsce transakcji. Nawyki e-commerce i oczekiwania konsumenckie wkraczają do branży motoryzacyjnej. Mimo tego, reakcję branży na potrzebę zmian, związaną również z kryzysem klimatycznym oraz trendem new mobility, jak i próbę dostosowywania się do nowych realiów czy oczekiwań, można postrzegać jako powolną.”

Sygnały rynkowe pokazują, że producenci samochodów będą próbowali reorganizować sieci dealerskie, aby mieć większy wpływ na ceny aut dostarczanych użytkownikom końcowym. Kluczową rolę będą tu odgrywały internetowe kanały sprzedaży. Dealerzy będą musieli przyspieszyć transformację cyfrową i poprzez nowoczesne narzędzia obsługi klienta wzmacniać swoją markę, aby nie zostać wyeliminowanym z gry” – ostrzegł Wojciech Drzewiecki.

Jak podaje raport McKinsey „Digitalization in automotive retail 2021” 60% potencjalnych nabywców samochodów poniżej 45 roku życia preferuje jego zakup online. Istotną informacją jest również deklaracja aż 45% badanych w wieku poniżej 60 lat, że rozważyłoby zakup pojazdu online.

Kluczowy online

Adam Przeździęk konkluduje: „Offline wciąż jest ważny. Jednak online będzie stawał się kluczowy, z coraz większym wpływem na kształtowanie decyzji zakupowych.”

Samo środowisko dealerskie podkreśliło konieczność transformacji i doceniło tego typu spotkanie branżowe, na którym można było wymienić się doświadczeniami i niezbędną wiedzą, potrzebną do lepszego podejmowania decyzji, szczególnie w obliczu nadchodzących zmian. – Strategia cyfryzacji jest niezwykle istotna. To dzięki niej, a także zmianom technologicznym i wdrożonym narzędziom, jak np. wirtualna obsługa klienta, które zaczęliśmy wprowadzać jeszcze przed pandemią, udało nam się nie tylko nie zwolnić nikogo z powodu kryzysu wywołanego zakażeniami Covid 19 , ale zwiększyć poziom zatrudnienia i przychodów – powiedział Piotr Wnękowski, wiceprezes zarządu Krotoski Sp. z o.o. Sp. K., dealer Audi, Porsche, Skoda i Volkswagen.

Konferencja w Ogrodzieńcu była pierwszym z cyklu planowanych spotkań z przedstawicielami sieci dealerskich z całej Polski, poświęconych obecnej sytuacji rynku motoryzacyjnego, a także jego przyszłości.

Źródło: na podstawie Idea Getin Leasing, Autokatalog.pl, SAMAR

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA