UDOSTĘPNIJ

Monachijska firma Sono Motors zajmująca się „mobilnością solarną” oraz Ari Motors zaprezentowały prototyp lekkiego pojazdu elektrycznego zintegrowanego z napędem zasilanym energią słoneczną. „Energia solarna” z zamontowanych modułów znajduje się w skrzynce ładującej prototypu i zapewnia do 450 watów mocy szczytowej. To zdaniem konstruktorów powinno umożliwić zwiększenie zasięgu elektrycznego pojazdu średnio o 20 kilometrów dziennie.

Elektryk uzupełniony o napęd solarny ma być autem przeznaczonym do dostaw na ostatniej mili i transportu miejskiego w miastach, parkach, obszarach przemysłowych lub na lotniskach. Prototyp bazuje na lekkim pojeździe elektrycznym – Ari 458 z zabudową skrzyniową w rozmiarze L. Na dachu i bocznych ścianach skrzynki zamontowano w sumie pięć modułów fotowoltaicznych wykonanych z cienkiej i specjalnie hartowanej szyby.

50 km dziennie na energii słonecznej

Według Sono Motors wspomniane 20 kilometrów dodatkowego zasięgu powinno odnosić się do „normalnych warunków pogodowych w Monachium natomiast w optymalnych warunkach pogodowych w miesiącach letnich powinno być możliwe przejechanie do 48 km dziennie”.

Zasięg solarny jest uzupełnieniem zasięgiem baterii elektrycznej. Ten daje od 120 do 200 kilometrów dla Ari 458 Suitcase L, w zależności od wersji baterii. Sono Solar, (oddział Sono Motors), specjalizuje się w dwóch dziedzinach. Szczególnie ukierunkowuje swoją działalność na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (ViPV) i fotowoltaikę stosowaną w pojazdach (VaPV). W ViPV ogniwa są zintegrowane bezpośrednio z karoserią pojazdu, tak jak m. in. w Sono Sion. W Ari 458 jest to aplikacja VaPV, ponieważ ogniwa są nakładane na istniejące elementy pojazdu.

Mniejsza zależność od ładowarek

W ramach współpracy z Ari, Sono Motors dostarczy niestandardowe moduły fotowoltaiczne, zaprojektuje układ integracji, przeprowadzi integrację oraz dodatkowo zaoferuje konserwację komponentów.

Rozwiązania integrujące napęd solarny dostarczane przez Sono Motors idealnie pasują do naszego lekkiego pojazdu, ponieważ pozwalają nam zmniejszyć zależność pojazdu od infrastruktury ładowania, a także rozszerzyć jego zasięg i obniżyć koszty.  Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Sono Motors w przyszłości, aby nasze pojazdy były jeszcze bardziej ekologiczne – powiedział Thomas Kuwatsch, dyrektor finansowy Ari Motors.

Na razie nie ujawniono kiedy Ari 458 z ogniwami słonecznymi Sono zostanie wprowadzony na rynek ani ile będzie kosztował.

Źródło: na podstawie sonomotors.com

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA