UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Subaru oficjalnie zaprezentowało swój pierwszy elektryczny model – Solterra. Nowy japoński SUV dzieli platformę e-TNGA i technologię z pierwszym modelem BEV Toyoty. Auto w połowie przyszłego roku ma wejść na rynek w Japonii, USA, Kanadzie, Europie i Chinach.

W maju br. Subaru Corporation ogłosiła, że całkowicie nowy elektryczny SUV z segmentu C będzie pierwszym pojazdem marki zbudowanym na platformie e-Subaru Global Platform. Jest ona dedykowana pojazdom elektrycznemu z zasilaniem akumulatorowym (BEV).

Odpowiednik platformy Toyoty

Platforma Subaru na której jest zbudowany (Platforma e-Subaru Global) to odpowiednik e-TNGA firmy Toyota. Toyota już wcześniej ujawniła, że na tego typu platformę (e-TNGA) będzie można montować akumulatory o pojemności od 50 do 100 kWh, które zostaną połączone z dwoma typami silników o mocy od 80 do 150 kW. Małe samochody elektryczne mają osiągnąć zasięg 300 kilometrów, większe od 500 do 600 kilometrów. Subaru Solterra będzie miało następujące wymiary: 4690 × 1860 × 1650 (długość × szerokość × wysokość). Można założyć więc, że elektryk Subaru będzie dysponował osiągami podobnymi jak jego siostrzany model Toyoty.

Wspólne testy i ocena wydajności

Przypomnijmy, że wspomniana wspólna platforma umożliwia wydajne wdrażanie różnych typów pojazdów elektrycznych poprzez połączenie wielu modułów i komponentów, takich jak przód, środek i tył pojazdu. Ale nie tylko platforma, została opracowana wspólnie przez Subaru i Toyotę. Zakres współpracy obejmuje m. in projektowanie oraz testy i ocenę wydajności pojazdu.

Nazwa „Solterra” powstała z połączenia słowa „sol” i „terra”, łacińskich słów oznaczających odpowiednio „słońce” i „ziemię”. Subaru nadało tę nazwę pojazdowi elektrycznemu, aby mocno zaakcentować chęć dostosowania możliwości tradycyjnego SUV-a Subaru do efektu końcowego jakim jest pojazd całkowicie elektryczny.

Wysoka stabilność

Przedstawiciele Subaru przekonują, że podczas opracowywania swojego pierwszego elektryka, (pierwszego BEV marki), zwracano uwagę na walory praktyczne tego pojazdu.  Elektryczny SUV Subaru zapewnia doskonałą dynamiką jazdy oraz wysoką stabilność i precyzyjną reakcję na ruchy kierownicą kierowcy. Akumulatory o dużej pojemności są umieszczane pod podłogą, a wykorzystanie ich jako części konstrukcji pozwala uzyskać niski środek ciężkości oraz wysoką wytrzymałość i sztywność nadwozia.

 

Doświadczenie AWD

Pierwszy elektryczny SUV firmy wyposażony jest w nowy system, który napędza przednie i tylne koła za pomocą oddzielnych silników. Wykorzystując doświadczenie producenta w technologii AWD, auto „precyzyjnie kontroluje cztery opony”, zapewniając dzięki temu inteligentną reakcję silników elektrycznych i elastyczny rozkład siły napędowej między przodem i tyłem. Co istotne choćby ze względów bezpieczeństwa auto w pełni wykorzystuje przyczepność czterech kół.

Podobnie jak inne SUV-y Subaru, Solterra posiada system sterowania X-Mode AWD, który zwiększa poczucie bezpieczeństwa na wyboistych drogach. Natomiast dodanie nowej funkcji Grip Control, która umożliwia jazdę ze stałą prędkością, stabilizując pojazd nawet na nierównych drogach, dodatkowo zwiększa możliwości.

Konstrukcja pochłonie energię zderzenia

Producent zadbał oczywiście o bezpieczeństwo użytkownika. Dzięki opracowaniu „kształtu szkieletu kabiny” i zoptymalizowaniu wytrzymałości materiału, auto osiągnęło jednocześnie redukcję masy i najwyższe standardy wytrzymałościowe podczas potencjalnej kolizji. W przypadku zderzenia konstrukcja, która przenosi obciążenie na wiele szkieletów nadwozia, skutecznie pochłania energię zderzenia. Chroni nie tylko pasażerów pojazdu, ale także chroni urządzenia wysokiego napięcia w BEV.

W kierunku zielonych napędów

Warto pamiętać, że pierwszy elektryk japońskiego koncernu to pojazd, który odgrywa ważną rolę dla strategii Subaru. Firma deklaruje jasny cel przejścia na zielone napędy „aby stawić czoła wyzwaniom globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych”. Solterra dołączy do linii SUV-ów Subaru, Ascent, Outback, Forester i Subaru XV i wejdzie do sprzedaży w pierwszej połowie 2022 roku na rynkach takich jak: Japonia, Stany Zjednoczone, Kanada, Europa i Chiny.

SOLTERRA specyfikacja (model japoński, pomiar wewnętrzny)

Źródło: na podstawie subaru.co.jp, własne

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY