UDOSTĘPNIJ

Jeszcze w 2020 r. Solaris wprowadzi do oferty 15-metrową wersję Urbino electric. Do tej pory firma oferowała wyłącznie miejskie autobusy zeroemisyjne, zaś nowy model będzie spełniał także wymogi przewozów międzymiastowych oraz operatorów podmiejskich.

Konstrukcja trójosiowego pojazdu o długości 15 metrów nie jest dla Solarisa niczym nowym. Pierwsze autobusy tego rodzaju były produkowane już w roku 1999 r. i do tej pory dostarczono ich do klientów blisko 1300 sztuk. Były to jednak modele bazujące na konwencjonalnych silnikach spalinowych i CNG.

Petros Spinaris, Wiceprezes firmy Solaris, powiedział:
„Jestem przekonany, że nasza najnowsza konstrukcja będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie europejskich przewoźników w tym segmencie. Premierę autobusu planujemy jeszcze w tym roku”.

W przypadku Urbino 15 LE electric Solaris zdecydował się na nowe rozwiązanie bateryjne, zaprezentowane w ubiegłym roku. Jak informuje producent z Bolechowa, akumulatory Solaris High Energy+ zapewnią zasięgi, spełniające oczekiwania przewoźników miejskich oraz międzymiastowych. W pierwszych dwóch przedseryjnych pojazdach zamontowanych zostanie 6 packów bateryjnych o łącznej pojemności ponad 470 kWh – dwa na dachu pojazdu, cztery zaś w tylnej części autobusu. Energia w bateriach będzie mogła być uzupełnia poprzez złącze plug-in oraz, a na życzenie klientów również przez pantograf. W opcji pojawią się zarówno pantografy montowane na dachu pojazdu, jak i tzw. odwrócone.

Jednostką napędową trójosiowej wersji Urbino ma być centralny silnik elektryczny CeTrax o mocy 408 KM (300 kW), chłodzony cieczą. Napęd będzie przenoszony na drugą (środkową) oś pojazdu.

Pierwsze dwa egzemplarze Solarisów Urbino 15 LE electric powstają głównie z myślą o przewoźnikach skandynawskich. Stąd też w autobusach zastosowane zostaną rozwiązania zgodne z normami „Busnordic” oraz tzw. pakietem skandynawskim, zapewniające komfort termiczny w pojeździe, a także oświetlenie czy typ foteli pasażerskich dedykowanych do przewozów międzymiastowych. Co ciekawe, autobus zostanie także wyposażony w piasecznicę, czyli rozwiązanie znane głównie z rynku tramwajowego. Urządzenie to pozwala ruszać na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach. W celu optymalizacji zużycia energii, Urbino 15 LE electric otrzyma ogrzewanie hybrydowe bazujące m.in. na pompie ciepła. Ponadto pojazd będzie posiadać rozwiązania z zakresu ADAS (Advanced Drivers Assistance Systems) czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy MobilEye Shield plus.

„Pomimo tego, że budujemy nowy model niskowejściowego autobusu elektrycznego głównie z myślą o rynkach skandynawskich, to oczywiście nie ograniczamy się do oferowania tego pojazdu tylko w tych krajach. Będzie on dostępny dla wszystkich operatorów, którzy szukają trójosiowych autobusów LE do przewozów miejskich i międzymiastowych. To także całkowicie bezemisyjna alternatywa w tej klasie dla autobusów CNG” – ujawnił Petros Spinaris.

Niskowejściowe elektrobusy będą oferowane w układzie z dwoma (2-2-0) lub trzema (2-2-1) parami drzwi. Pojemność pasażerska pojazdu wynosić będzie 55 miejsc siedzących w klasie II.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA