UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Firma Solaris poinformowała, że w konsorcjum z Politechniką Poznańską rozwija zaawansowany system wsparcia kierowców autobusów miejskich, głównie elektrycznych. W ostatnich tygodniach w ramach projektu przed Stadionem Miejskim w Poznaniu przeprowadzone zostały testy, dzięki którym pojazd będzie w stanie precyzyjnie wskazać kierowcy, jak zadokować pantograf pod stację ładowania.

System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisa oraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych i złożonych manewrów – jazdę przód-tył czy parkowanie, ale będzie też nieocenionym wsparciem w wykonywaniu precyzyjnych czynności, np. przy dokowaniu pantografu do stacji ładowania, co szczególnie w przypadku pojazdów przegubowych może nastręczać niemałych trudności. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadto będzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowy system zapewni także optymalne zużycie energii przez pojazd.

W ostatnich tygodniach, w ramach wspólnego projektu o akronimie ADAS (Advanced Driver Assistance System; Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), przed Stadionem Miejskim w Poznaniu zostały przeprowadzone testy, które pozwoliły zoptymalizować systemem wsparcia kierowcy w autobusie Solaris. Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało i zamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placu przed stadionem. Firma dostarczyła także autobus z zainstalowanym systemem, zaprojektowanym  przez Politechnikę Poznańską. Dzięki  nowej technologii pojazd potrafi rozpoznawać maszt ładowarki i w konsekwencji jest w stanie precyzyjnie wskazać kierowcy, gdzie zadokować pantograf pod stację ładowania.

Dzięki oprogramowaniu, nad którym pracuje konsorcjum, autobusy będą w stanie dokonać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia – po to, aby móc wykrywać na niej innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, system oparto o sieć neuronową, pozwalającą rozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych. Dane przesyłane z czujników systemu ADAS zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiej wykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą również sprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację i zoptymalizować ich wartości.

– Od wielu już lat Politechnika Poznańska jest dla nas partnerem w rozwoju technologii napędowej oraz różnego rodzaju systemów wchodzących w skład wyposażenia naszych autobusów. Dzięki ścisłej współpracy jesteśmy w stanie oferować klientom lepsze, bardziej nowoczesne rozwiązania, przydatne w codziennej eksploatacji pojazdów. Ten projekt znacznie ułatwi codzienną pracę kierowcy autobusu, i umożliwi mu precyzyjne, a przede wszystkich bezpieczne manewrowanie – powiedział Michał Pikuła, Dyrektor Działu Rozwoju Autobusów, Solaris Bus & Coach S.A.

Testowany system przeznaczony jest docelowo dla pojazdów elektrycznych. Projekt „Zaawansowany system wsparcia precyzyjnych manewrów dla kierowców autobusów miejskich jednosegmentowych i przegubowych” (akronim projektu: ADAS) otrzymał wsparcie w ramach Działania 4.2: „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (POIR.04.01.02-00-0081/17).

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią Ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.).

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA