UDOSTĘPNIJ

Solaris znalazł się na pierwszym miejscu w Europie pod względem liczby dostarczonych autobusów elektrycznych. W roku ubiegłym nabywców znalazło 457 tego typu pojazdów.  W 2020 roku firma osiągnęła rekordowo wysoką sprzedaż 1560 pojazdów ( wzrost o 5% vs. 2019r.) i zanotowała wzrost przychodów o 18,5% do poziomu 3,2 mld PLN.

Rys. 1. Sprzedaż pojazdów marki Solaris w latach 2017–2020, dane w sztukach, źródło: Solaris.

Najwięcej autobusów i trolejbusów marki Solaris w roku ubiegłym trafiło do przewoźników w Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii.

Solaris 18 rok z rzędu zajął pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem 53%. W porównaniu z rokiem 2019 oznacza to wzrost udziałów rynkowych firmy w Polsce o 11 p.p. (42% w roku 2019). Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królują autobusy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90% wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.

Rys. 2. Polski rynek niskopodłogowych autobusów miejskich w roku 2020, dane w %, źródło: Solaris.

Rok 2020 był także rekordowy dla firmy Solaris pod względem sprzedaży na rynku niemieckim. Spółka dostarczyła do operatorów transportu publicznego łącznie 329 pojazdów. Z tego blisko 40% stanowiły autobusy bateryjne 12- i 18-metrowe (przegubowe).

Duży wzrost w całkowitej ubiegłorocznej sprzedaży Solaris zanotował w segmencie autobusów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. W roku 2019 wskaźnik ten wyniósł 40%. Rok 2020 przyniósł kontynuację tego trendu i zwiększoną liczbę sprzedanych pojazdów z alternatywnym napędem aż do 44%. Dynamiczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w miksie produkcyjnym i sprzedażowym Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, której częścią od roku 2018 jest Solaris.

 

Rys. 3. Udział poszczególnych napędów alternatywnych w strukturze sprzedaży w roku 2020, 2019 i 2018, źródło: Solaris.


 

Solaris w roku 2020 był największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych z udziałem na poziomie 20%. Łącznie w minionym roku spółka dostarczyła 457 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów. To blisko trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, gdy do klientów trafiły 162 modele Urbino electric.

Rys. 4. Sprzedaż autobusów elektrycznych marki Solaris w latach 2017-2020, źródło: Solaris.

Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w roku 2020 należały dostawy 130 przegubowych Solarisów Urbino electric do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, 90 Solarisów Urbino electric do ATM w Mediolanie i 106 autobusów bateryjnych do BVG w Berlinie. Autobusy marki Solaris są dostarczone do 32 państw i ponad 750 miast. Na liczbę 20 tysięcy składa się między innymi ponad 1000 elektrobusów, które jeżdżą już w 18 państwach u prawie 100 europejskich przewoźników.

Rys.5. Przychody Grupy Solaris w latach 2019 i 2020 w miliardach PLN, źródło: Solaris.

W roku 2020 spółka wygrała przetargi na dostawy autobusów elektrycznych w roku 2021 i kolejnych latach. W portfolio zamówień na 2021 znalazły się między innymi kontrakty na dostawę 50 przegubowych Urbino electric dla MPK w Krakowie, 37 autobusów elektrycznych dla MPK Poznań, czy 16 autobusów zeroemisyjnych dla miejscowości Craiova w Rumunii. Solaris znalazł się także na krótkiej liście potencjalnych dostawców do 530 autobusów elektrycznych dla Hamburger Hochbahn. Przewoźnik z Hamburga jeszcze w roku 2020 skorzystał z pierwszej opcji zamówienia na 10 autobusów elektrycznych. Ponadto firma pozyskała na rok 2021 zamówienia na dostawy autobusów bateryjnych dla klientów z Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch i Szwajcarii.

Osiągnięcia Solarisa w zakresie rozwoju rynku elektromobilności zostały zauważone w roku 2020 miedzy innymi przez organizatorów Global E-mobility Forum (przyp. red.: impreza zorganizowana przez m.in. Ministerstwo Klimatu i PSPA). Podczas wydarzenia gromadzącego przedstawicieli rządów, naukowców i światowych liderów przemysłu, zdecydowano o przyznaniu firmie tytułu „Global E-mobility Leader” 2020.

Według prognoz rynkowych w ciągu najbliższych 10 lat segment rynku autobusów miejskich napędzanych wodorem będzie w Europie dynamicznie rosnąć. Solaris pozyskał zamówienia na budowę autobusów wodorowych dla operatorów w Holandii, Niemczech, Szwecji i Włoszech.

W roku 2020 firma zaprezentowała zupełnie nowy typ autobusu elektrycznego o długości 15 metrów. Niskowejściowy Solaris Urbino 15 LE electric który wraz z Urbino electric wyjedzie poza granice miasta. Tym samym autobus ten może być wykorzystywany zarówno jako autobus miejski, ale także w podróżach międzymiastowych.

 

Źródło: Solaris, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA