solarisbus.com, materiały własne
Władze Rzeszowa oraz przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę na dostawę 10 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów oraz 30 pojazdów przegubowych z napędem konwencjonalnym. Pierwszy kontrakt opiewa na sumę 30,2 mln zł, drugi na 54,4 mln zł. Umowy zakładają dostawy w 2018 roku.
W zakończonym kilka tygodni temu postępowaniu przetargowym na dostawę 10 sztuk autobusów elektrycznych najlepszą ofertę przedstawiła firma Solaris Bus & Coach S.A. Poza dostarczeniem pojazdów kontrakt zakłada również budowę infrastruktury, która umożliwi ładowanie autobusów zarówno w dzień podczas kursów na trasie, jak i na terenie zajezdni.
Jak powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za obszar sprzedaży after sales:
„Wygrywając przetarg w Rzeszowie, wysyłamy mocny sygnał do naszych klientów, że oferujemy nie tylko sprawdzone rozwiązania w zakresie autobusów elektrycznych, ale także jesteśmy w stanie zaoferować kompleksowe rozwiązanie w zakresie infrastruktury ładowania. Dla naszych klientów to bardzo ważne, że zarówno autobusy elektryczne jak i infrastrukturę do ich ładowania mogą zamówić u jednego producenta. Oczywiście działamy w tym zakresie z polskimi firmami skupionymi m.in. w klastrze „Polski Autobus Elektryczny”, którego jesteśmy liderem”.
Elektryczne Solarisy zostaną wyposażone w tzw. pantograf odwrócony, umieszczony na ładowarce i obniżający się do dachu pojazdu. W ten sposób będzie można naładować pojazd w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na końcu linii. Oprócz ładowania pantografowego, autobus w standardowym wyposażeniu autobusów znajdzie się złącze typu Plug-In, przeznaczone do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.
Elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric będą zasilane przez baterie Solaris High Power o pojemności 87,6 kWh. Pojazdy zostaną wyposażone ponadto w wiele udogodnień dla kierowców i pasażerów. m.in.: w klimatyzację, oświetlenie LED, rampę dla osób niepełnosprawnych czy funkcję „przyklęku” ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z autobusu. Rzeszowskie Solarisy będą posiadać rozbudowany system informacji pasażerskiej z zapowiedzą głosową, a pasażerowie otrzymają możliwość korzystania z internetu poprzez WiFi.
Oprócz autobusów elektrycznych Solaris dostarczy do Rzeszowa 30 ekologicznych autobusów przegubowych z napędem konwencjonalnym. Nowe Solarisy Urbino 18 wyposażone będą w silnik DAF spełniający restrykcyjną normę Euro 6.
Pierwsze autobusy producenta z Bolechowa pojawiły się w Rzeszowie już w 2000 roku. Obecnie po ulicach miasta porusza się 47 pojazdów marki Solaris, z czego 9 jest napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG.