Zasilany wodorem Solaris Urbino 12 hydrogen, który zadebiutował podczas ubiegłorocznego Globalnego Szczytu Transportu Publicznego w Sztokholmie, znalazł kolejnych nabywców. Spółka WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz przewoźnik RVK Köln złożyli zamówienia na łącznie 25 sztuk tego pojazdu.
10 z 25 zamówionych autobusów będzie kursować w Wuppertal, natomiast pozostałych 15 trafi do Kolonii. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone jeszcze w 2020 r. Pozostałe będą przekazane obu przewoźnikom do końca 2021 roku.
Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Zasięg autobusu na jednym tankowaniu wynosi do 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.
Wodorowe Solarisy zostaną ponadto wyposażone w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności około 30 kWh, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Ładowanie ma się odbywać dzięki energii pochodzącej z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.
Wodór zasilający pojazdy będzie magazynowany pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma posiadać pojemność 1560 litrów i pozwoli zmagazynować 37,5 kg wodoru.
Pozyskane zamówienie nie jest pierwszym kontraktem zawartym przez Solarisa na dostawę pojazdów zasilanych wodorem. Firma z Bolechowa dostarczyła wcześniej do Hamburga dwa autobusy Urbino 18,75 electric oraz do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem. Z kolei włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył zamówienie na 12 egzemplarzy Solarisów Urbino 12 hydrogen o podobnych parametrach technicznych do pojazdów, które otrzyma WSW Mobil. Pierwszy z wodorowych autobusów trafi do Włoch jeszcze w 2020 r.
solarisbus.com, materiały własne