UDOSTĘPNIJ

Solaris dostarczy 20 sztuk wodorowych Urbino 12 hydrogen do Holandii Południowa (niderl. Zuid-Holland). Realizacja zamówienia nastąpi do końca 2021 roku. Wraz ze sprzedażą autobusów została podpisana umowa serwisowa na 12 lat.

Floor Vermeulen, Minister Regionalny ds. Ruchu i Transportu w regionie Zuid-Holland, powiedział:
„Nasze drogi stają się coraz bardziej ruchliwe. Zdrowie naszych pasażerów i mieszkańców jest dla nas niezwykle istotne, dlatego wprowadzenie do ruchu autobusów, które zapewniają czystsze powietrze, stanowi duży krok naprzód”.

Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A., dodał:
„Coraz więcej operatorów i decydentów miast wybiera nowoczesne i bezemisyjne rozwiązania transportowe dla swoich regionów. Zalety wodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Jesteśmy zaszczyceni, że wraz z firmą Connexxion możemy uczestniczyć w tych przyszłościowych decyzjach”.

Operatorem pojazdów zostanie firma Connexxion, stanowiąca część grupy Transdev Netherlands, jednego z największych przewoźników w Holandii. Od końca przyszłego roku operator będzie korzystał z autobusów wodorowych w rejonach Hoekse Waard i Goeree-Overflakkee.

Każdy Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystuje ogniwa paliwowe o mocy 70 kW. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w pięciu zbiornikach na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma łączną pojemność 1560 litrów. W ogniwie paliwowym wodór zostaje przetworzony w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami.

Oprócz tego, pojazdy zostały wyposażone w baterie typu Solaris High Power, stanowiące dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisów Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska żadnych szkodliwych substancji.

Tankowanie autobusów wodorowych będzie możliwe w Heinenoord, niedaleko zajezdni. Z tej samej stacji będą mogły również korzystać również prywatne samochody osobowe.

Zgodnie z zapisami w specyfikacji, w autobusach napędzanych wodorem przewidziano 37 miejsc siedzących.

Pierwsze Solarisy trafiły do Holandii w 2017 roku kiedy to przewoźnik Connexxion zakupił i odebrał 40 przegubowych Urbino 18. W 2018 r. firma złożyła dwa kolejne zamówienia: na 4 Solarisy Urbino 18 oraz 2 pojazdy przegubowe napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG.

Autobusy wodorowe Solarisa zyskały również innych nabywców. W 2019 r. włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył zamówienie na 12 pojazdów tego typu. Z kolei w 2020 r. spółka WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz przewoźnik RVK Köln zamówili łącznie 25 wodorowych Solarisów.

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA