UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 roku, pomimo niedoborów półprzewodników, firma ŠKODA AUTO dostarczyła klientom na całym świecie 700 700 pojazdów (-2.9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). Czeski producent wygenerował na koniec września zysk operacyjny w wysokości 900 mln euro. Znaczące ograniczenie produkcji spowodowane niedoborem chipów będzie niewątpliwie miało wpływ na czwarty kwartał. Wraz z rządem czeskim i Grupą Volkswagen, firma pracuje nad wdrożeniem środków, mających na celu przezwyciężenie kryzysu półprzewodników oraz zabezpieczenie miejsc pracy. Firma spodziewa się, że z powodu brakujących części do końca roku nie będzie w stanie wyprodukować około 250 000 pojazdów. ENYAQ iV, który swoją premierę miał we wrześniu 2020 roku zakończył trzeci kwartał z wynikiem 28 200 sprzedanych egzemplarzy.

Półprzewodniki dyktują warunki

Niedobór półprzewodników i ograniczona dostępność części, spowodowane wąskimi gardłami w motoryzacyjnych łańcuchach dostaw, były gorzkim ciosem dla silnej trajektorii wzrostu ŠKODA AUTO w trzecim kwartale. Pomimo sporego popytu i dużej liczby zamówień w fazie realizacji, musieliśmy ograniczyć produkcję. Wbrew niesprzyjającym okolicznościom prawie podwoiliśmy nasz zysk na koniec Q3 w porównaniu do roku poprzedniego. Było to możliwe przede wszystkim dzięki konsekwentnemu zarządzaniu asortymentem produktów i rygorystycznej redukcji kosztów. Wraz z rządem czeskim, naszym partnerem społecznym KOVO i Grupą Volkswagen, niestrudzenie pracujemy nad środkami, mającymi na celu przezwyciężenie kryzysu półprzewodników oraz zabezpieczenie miejsc pracy w ŠKODA AUTO i u naszych kooperantów w perspektywie długoterminowej. Uruchomiliśmy ponadto kompleksowy program efektywnościowy, który ma na celu maksymalne złagodzenie przewidywanego obciążenia – powiedział Christian Schenk, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. finansów i IT.

Popyt na nasze samochody pozostaje wysoki. W pełni elektryczny ENYAQ iV, nowa generacja modelu FABIA oraz unowocześniony KODIAQ, zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Jednocześnie dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej dostarczać samochody naszym klientom – dodał Martin Jahn, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu ŠKODA AUTO.

Priorytetem ochrona miejsc pracy

Ze względu na niedobór półprzewodników, w najbliższych tygodniach ŠKODA AUTO znacznie ograniczy produkcję. Wraz ze swoim partnerem społecznym KOVO oraz dostawcami, producent pracuje, aby sprostać obecnym wyzwaniom. Najwyższym priorytetem pozostaje długofalowa ochrona miejsc pracy. Firma spodziewa się, że z powodu brakujących części do końca roku nie będzie w stanie wyprodukować około 250 000 pojazdów. Eksperci ŠKODA AUTO przewidują, że sytuacja w zakresie podaży półprzewodników ustabilizuje się ponownie od czwartego kwartału 2021 r., a następnie będzie stopniowo ulegać poprawie w drugiej połowie 2022 r.

Nieznacznie mniej pojazdów

Od stycznia do września producent dostarczył klientom na całym świecie 700 700 pojazdów, czyli o 2,9% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (pierwsze trzy kwartały 2020 r.: 721 900 pojazdów).

W Europie Zachodniej firma odnotowała 326 400 dostaw w pierwszych dziewięciu miesiącach, czyli o 4,3% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W Niemczech, na największym jednolitym rynku świata, firma zrealizowała 104 600 dostaw do klientów w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. (od stycznia do września 2020 r.: 113 200 pojazdów; -7,6%). W Europie Środkowej firma dostarczyła 132 600 pojazdów w pierwszych trzech kwartałach roku (od stycznia do września 2020: 134 700 pojazdów; -1,5%). Na rodzimym rynku, w Czechach, dostawy producenta do klientów wzrosły o 1,1% do 63 000 pojazdów (od stycznia do września 2020 r.: 62 300 pojazdów). Na polskim rynku zarejestrowano natomiast 37 458 aut marki (od stycznia do września 2020: 40 257 pojazdów; -6,9%).

Wschód Europy kupuje

W Europie Wschodniej (z wyłączeniem Rosji), firma zwiększyła swoje dostawy do klientów o 8,6% do 29 500 pojazdów w okresie od stycznia do września (od stycznia do września 2020 r.: 27 200 pojazdów). W Rosji producent dostarczył 72 600 pojazdów w pierwszych trzech kwartałach roku, osiągając wynik lepszy od analogicznego okresu ubiegłego roku o 11,5% (od stycznia do września 2020 r.: 65 200 pojazdów).

Zjazd w Chinach, wzrost w Turcji

W Chinach dostawy do klientów spadły o 57,8% do 52 700 sztuk w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. (od stycznia do września 2020 r.: 124 900 pojazdów). W Indiach producent dostarczył 13 300 pojazdów między styczniem a wrześniem 2021 r., czyli prawie dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku (od stycznia do września 2020 r.: 6800 pojazdów; +95,9%). W Turcji marka odnotowała silny wzrost dostaw pojazdów –  o 38,9% (od stycznia do września 2021 r.: 21 900 pojazdów; od stycznia do września 2020: 15 800 pojazdów).

ENYAQ iV sprzedaje się dobrze

Wśród dostaw marki ŠKODA do klientów na całym świecie w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. prym wiedzie ŠKODA OCTAVIA (159 400 egzemplarzy; -15,9%). Na podium znalazły się także modele ŠKODA KAMIQ (99 100; +9,4%) oraz ŠKODA KAROQ (96 600; +0,1%). Kolejne miejsca zajmują ŠKODA KODIAQ (82 600; -14,3%) i ŠKODA FABIA (82 200; +5,9%). Pierwszy w pełni elektryczny SUV marki ENYAQ iV, który swoją premierę miał we wrześniu 2020 roku zakończył trzeci kwartał z wynikiem 28 200 egzemplarzy dostarczonych do klientów.

Źródło: na podstawie prportal.skoda.pl

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY