UDOSTĘPNIJ

Singapurski Uniwersytet Technologiczny Nanyang (NTU), we współpracy z BlueSG, spółką zależną Blue Solutions, która należy do francuskiej Grupy Bolloré, zaprezentował niewielki, całkowicie elektryczny autobus,  którego ładowanie zajmuje 20 sekund.

Pojazd, nazwany NTU-Blue Solutions Flash Shuttle, został zaprojektowany do poruszania się w trybie wahadłowym, po ściśle wytyczonych trasach. Ładowanie odbywa się w czasie wsiadania lub wysiadania pasażerów na specjalnie zaprojektowanych stacjach.

Pojazd zabiera na pokład 22 pasażerów. Od drugiej połowy 2018 r. będą mogli z niego korzystać studenci NTU. W przeciwieństwie do „klasycznych” EV, singapurski autobus może działać w sposób ciągły, bez potrzeby postojów na ładowanie. Pojazd został wyposażony w superkondensatory oraz akumulatory dostarczone przez Blue Solutions. Zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wynosi 2 km, jednak energia zgromadzona w bateriach pozwala przejechać dodatkowe 30 km.

Jak czytamy w komunikacie NTU, koszty operacyjne autobusu są od 5 do 10 razy niższe niż w przypadku tramwajów. NTU-Blue Solutions Flash Shuttle nie wymaga torów, ani pozostałych elementów infrastruktury tramwajowej, zaś uruchomienie odpowiedniej linii, na której będzie kursował, jest „kwestią tygodni”.

Prezentacja pojazdu odbyła się w obecności francuskiej minister szkolnictwa wyższego, badań i innowacji, Frédérique Vidal.

Ponadto, Uniwersytet Technologiczny Nanyang niedawno podpisał z  Volvo Buses umowę o współpracy przy programie badań i rozwoju na rzecz autonomicznych autobusów o napędzie elektrycznym. Program ten jest częścią działań Urzędu Transportu Lądowego w Singapurze na rzecz stworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu publicznego przyszłości.

Singapur ogłosił, że autonomiczne autobusy zostaną wprowadzone w kilku rejonach kraju do roku 2022.

Dla Volvo będzie to pierwsze zastosowanie technologii autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym. Wcześniej firma wdrożyła już jednak tę technologię w górnictwie, kamieniołomach czy procesie wywozu odpadów.

Jak powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses:
„Obserwujemy szybko rosnące zainteresowanie zarówno pojazdami autonomicznymi jak i pojazdami o napędzie elektrycznym w miastach na całym świecie. Wraz z NTU, jednym z wiodących uniwersytetów technologicznych na świecie, mamy obecnie możliwość przetestowania różnych rozwiązań w warunkach rzeczywistych, w dużym mieście – z wielkimi ambicjami w zakresie transportu publicznego. Uważamy, że Singapur i NTU to wspaniali partnerzy dla Volvo, którzy oferują korzystne otoczenie i kompletny ekosystem dla badań, rozwoju i wdrażania nowych rozwiązań. Technologia opracowana w Singapurze może przyczynić się do przyszłych zastosowań technologii autonomicznych przez Volvo Buses”.

Podstawę programu stanowią dwa w pełni elektryczne 12-metrowe autobusy Volvo 7900 Electric, czyli pojazdy tego samego typu, jak te, które Volvo Buses dostarcza już dzisiaj. Volvo i NTU zbudują rozwiązanie autonomicznego napędu na platformie Volvo.

Jeden z autonomicznych autobusów o napędzie elektrycznym będzie używany w nowej zaawansowanej placówce testowej dla pojazdów autonomicznych w Singapurze – CETRAN (centrum doskonałości w zakresie testowania i badań pojazdów autonomicznych), uruchomionej w listopadzie 2017 roku. Na zamkniętym obszarze specjaliści NTU będą mogli przetestować nowe funkcje pojazdu i zbadać w jaki sposób autobus współdziała z innymi użytkownikami drogi w różnych warunkach.

Drugi autobus będzie używany do testów w zajezdni autobusowej – we współpracy z SMRT –lokalnym operatorem transportu publicznego. Docelowo – autonomiczne autobusy przyszłości powinny być w stanie ładować swoje akumulatory, przejeżdżać przez zajezdnię do myjni czy parkować całkowicie autonomicznie.

Program współpracy pomiędzy Volvo Buses a NTU potrwa dwa lata. Wspólnie opracowane autonomiczne autobusy o napędzie elektrycznym dotrą do Singapuru na początku 2019 r.

Szybkoładujące stacje, oparte na technologii wspólnego interfejsu OppCharge, zostaną dostarczone przez ABB. Interfejs OppCharge jest bardzo dobrze dostosowany do rozwiązań autonomicznego ładowania w zajezdniach autobusowych, a także w czynnym ruchu drogowym.

Frank Mühlon, dyrektor globalnej jednostki biznesowej ABB ds. ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, stwierdził:
„Uniwersytet Technologiczny Nanyang oszacował, że pojazdy o napędzie elektrycznym będą mogły stanowić nawet 50 procent pojazdów w Singapurze do 2050 r. ABB od dawna zajmuje czołową pozycję w opracowywaniu ekologicznych rozwiązań i jesteśmy dumni, że pomagamy wcielić tę wizję w życie.”

Autobusy będą wyposażone w system GPS oraz oparty o technologię laserową system LIDAR do mapowania, pozycjonowania i skanowania obszaru wokół pojazdu. Regulacja sterowania, zmiany biegów i prędkości ma się odbywać automatycznie.

 

 

media.ntu.edu.sg, volvobuses.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA